Tarcze hamulcowe pomimo wysokiej odporności na ścieranie, poddają się innym zjawiskom fizycznym. Pulsowanie pedału hamulca może pochodzić m.in. od wystających punktów na tarczy hamulcowej, przegrzanej i krzywej tarczy, rozrzedzonego płynu hamulcowego. Takie pulsacje to nie tylko niedogodność i dyskomfort, ale także przyspieszone zużycie innych elementów układu hamulcowego wywołane wibracjami. W celu uniknięcia poważniejszych kosztów naprawy, lepiej jak najszybciej pojechać do mechanika na sprawdzenie układu hamulcowego.
Hamulce tarczowe to świetne rozwiązanie w kwestii spowalniania i zatrzymywania pojazdów. Oferują dużo lepszą siłę hamowania i osiągi w porównaniu do hamulców bębnowych. Można je także wyposażyć w układ ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania lub hamowania w mokrych warunkach. Jeżeli jednak podczas hamowania poczujesz, że pedał hamulca pulsuje, może okazać się, że jest z nimi coś nie tak.
Hamulce tarczowe (i bębnowe) do swojego działania wykorzystują zjawisko tarcia. Gdy zacisk hamulcowy zaciska klocki hamulcowe na tarczy wytwarza tarcie. Dzięki temu następuje spowolnienie i zatrzymanie samochodu. Przy okazji zjawiska tarcia, energia zostaje zamieniona w ciepło – hamulce się nagrzewają.
Jeżeli dojdzie do przegrzania tarczy hamulcowej, jej kolor na powierzchni roboczej może zmienić się na niebieski. Gdy podczas jazdy z rozgrzanymi tarczami wjedziemy np. w kałużę, woda dostająca się do rozgrzanej tarczy natychmiast ją schłodzi a sama tarcza ulegnie wykrzywieniu.
Wszystkie nierówności występujące na powierzchni roboczej tarczy, a nawet nierówność samej tarczy mają wpływ na pracę klocków hamulcowych. W takiej sytuacji klocki hamulcowe raz dociskają tarczę mocniej raz słabiej, przekazując te skoki pracy na pedał hamulca, który zaczyna pulsować. Pulsowanie może tez powodować układ ABS. Jeżeli dzieje się to tylko podczas gwałtownego hamowania, lub hamowania w miejscu ze słabą przyczepnością to jest duża szansa, że tarcze są sprawne, a pulsacje powoduje układ ABS.

Podczas diagnozowania problemu mechanik ściąga koła i przygląda się tarczom hamulcowym. Powinien być w stanie określić ich stan i zauważyć ewentualne nieprawidłowości. Sprawdza się także stan klocków hamulcowych i ich prawidłową pracę i zużycie. Jeżeli na tym etapie mechanik nie stwierdzi nieprawidłowości, sprawdza kolejne elementy układu hamulcowego.
Posiadanie niezawodnego układu hamulcowego jest niezbędne do bezpiecznej jazdy. Pulsujący pedał hamulca to nie tylko niedogodność i dyskomfort podczas jazdy. Takie wibracje mogą doprowadzić do dalszych uszkodzeń, w tym nienormalnego zużycia klocków hamulcowych, wibracji zacisków i zużycia innych elementów na które przenoszone są wibracje. Aby uniknąć potrzeby wymiany większej ilości elementów, warto jak najszybciej umówić się do mechanika na kontrolę.
Toyota Corolla to auto osobowe segmentu B, które jest produkowane od 1966 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 12 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan, kombi, liftback i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Honda Civic, Mitshubishi Lancer, Volkswagen Jetta, Mazda 3 i...
Skoda Citigo to najmniejsz model produkowany przez czeskiego producenta. Jego produkcja rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś. Tym samym jest on bezpośrednim konkurentem w swojej klasie dla Volkswagena UP! i Seata Mii. Mimo niewielkich rozmiarów, samochód można kupić w nadwoziu 3 i 5...
Mercedes A W176 to auto klasy kompkatowej segmentu C, które jest produkowane od 1997 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatachback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A3, BMW serii 1, Lexus CT i Volvo V40. Mercedes A W176 pojawia...
Mercedes klasy B to auto typu minivan segmentu C, które jest produkowane od 2004 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 2 Active Tourer i Mini Countryman. Mercedes klasy B pojawia się z napędem...