Co zrobić, gdy pedał hamulca jest twardy?

Pedał hamulca jest tak zaprojektowany aby przekazywać jak najwięcej energii ze stopy kierowcy. Dzięki temu kierowca ma maksymalną kontrolę nad siłą ciśnienia, które jest wywierane na układ hamulcowy. Czasami zdarza się, że pedał hamulca jest twardy i trudno go wcisnąć. W większości przypadków hamulec nadal będzie działał prawidłowo, ale powoduje niepokojące uczucie dla kierowcy. Najczęściej winowajcą jest układ wspomagania hamowania (serwo). Warto to jak najszybciej sprawdzić u mechanika.

Jak działają hamulce?

Układy hamulcowe w nowoczesnych samochodach są wspomagane próżniowo za pomocą wzmacniacza hamulców (serwo). Membrana podciśnieniowa zasadniczo zwielokrotnia siłę, którą kierowca przykłada do pedału hamulca, ułatwiając w ten sposób hamowanie i zapewniając większą kontrolę.

Po naciśnięciu pedału hamulca źródło próżni zostaje zamknięte, co pozwala na dostanie się ciśnienia atmosferycznego z jednej strony membrany próżniowej. Powoduje to, że tłoki cylindra uruchamiają hamulce. Po zdjęciu stopy z pedału hamulca następuje powrót podciśnienia po obu stronach membrany, a tłoki pompy hamulcowej wracają do normalnej pozycji.

serwo

Przyczyny twardego pedału hamulca:

  • Awaria wzmacniacza siły hamowania - najczęstszym sprawcą twardego pedału hamulca jest wzmacniacz siły hamowania. Uszkodzony wzmacniacz siły hamowania nie będzie w stanie zapewnić próżniowego wspomagania hamowania, co oznaczać będzie że pedał hamulca kierowca musi wcisnąć całkowicie swoimi siłami. Stąd wrażenie twardego i trudnego do wciśnięcia hamulca.
  • Nieszczelny przewód podciśnienia - Najczęściej cały wzmacniacz hamowania jest uszkodzony, jednak może się zdarzyć, że jest nieszczelność w przewodzie podciśnieniowym. Z pewnością taka usterka ograniczy skuteczność próżniowego wspomagania hamowania.
  • Awaria zaworu zwrotnego - Zawór zwrotny odpowiada za umożliwienie powietrzu opuszczenie wspomagacza hamowania i blokowanie dostanie się do niego z powrotem. Jego nieprawidłowe działanie lub awaria może powodować objaw twardego hamulca.
  • Niewłaściwy rozmiar części - Jeżeli wspomagacz siły hamowania był ostatnio wymieniany, ale pedał hamulca nadal jest twardy, być może dobrano części o złym rozmiarze. Zamontowanie nieodpowiedniego wzmacniacza siły hamowania, lub węża próżniowego o niewłaściwej średnicy jest częstym błędem wśród niedoświadczonych mechaników.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układ hamulcowy, zaczynając od wspomagacza siły hamowania. Jest to główny podejrzany podczas usterki określonej jako twardy pedał hamulca. Następnie sprawdza pozostałe elementy układu hamulcowego. Po zdiagnozowaniu usterki, naprawią ją.

Jak to jest ważne?

Nawet jeżeli pedał hamulca ciężko chodzi, jest szansa, że z układem hamulcowym nie jest tak źle. Mimo możliwości hamowania, kierowca musi przyłożyć dużo większą siłę do pedału hamulca. Taka jazda jest zdecydowanie bardziej męcząca i niebezpieczna, dlatego warto jak najszybciej umówić się do mechanika na naprawę.

 


Przeczytaj także

Toyota Yaris I - Cena wymiany płynu hamulcowego

Toyota Yaris I - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do...

więcej

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Toyota Avensis drugiej generacji to samochód klasy średniej produkowany w latach 2002 - 2009. Konstrukcyjne auto niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jego sylwetka została odświeżona przez co stała się bardziej spójna. W 2006 roku auto poddano faceliftingowi. W ofercie Toyota...

więcej

Seat Toledo II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Seat Toledo II - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od swojego kanciastego poprzednika. Do wyboru w ofercie było 7 silników benzynowych od 1.4 75KM do 2.3 V5...

więcej

Mazda 3 II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Mazda 3 II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz silniku diesla o mocy 115KM.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty