Pedał hamulca jest tak zaprojektowany aby przekazywać jak najwięcej energii ze stopy kierowcy. Dzięki temu kierowca ma maksymalną kontrolę nad siłą ciśnienia, które jest wywierane na układ hamulcowy. Czasami zdarza się, że pedał hamulca jest twardy i trudno go wcisnąć. W większości przypadków hamulec nadal będzie działał prawidłowo, ale powoduje niepokojące uczucie dla kierowcy. Najczęściej winowajcą jest układ wspomagania hamowania (serwo). Warto to jak najszybciej sprawdzić u mechanika.
Układy hamulcowe w nowoczesnych samochodach są wspomagane próżniowo za pomocą wzmacniacza hamulców (serwo). Membrana podciśnieniowa zasadniczo zwielokrotnia siłę, którą kierowca przykłada do pedału hamulca, ułatwiając w ten sposób hamowanie i zapewniając większą kontrolę.
Po naciśnięciu pedału hamulca źródło próżni zostaje zamknięte, co pozwala na dostanie się ciśnienia atmosferycznego z jednej strony membrany próżniowej. Powoduje to, że tłoki cylindra uruchamiają hamulce. Po zdjęciu stopy z pedału hamulca następuje powrót podciśnienia po obu stronach membrany, a tłoki pompy hamulcowej wracają do normalnej pozycji.

Mechanik sprawdza układ hamulcowy, zaczynając od wspomagacza siły hamowania. Jest to główny podejrzany podczas usterki określonej jako twardy pedał hamulca. Następnie sprawdza pozostałe elementy układu hamulcowego. Po zdiagnozowaniu usterki, naprawią ją.
Nawet jeżeli pedał hamulca ciężko chodzi, jest szansa, że z układem hamulcowym nie jest tak źle. Mimo możliwości hamowania, kierowca musi przyłożyć dużo większą siłę do pedału hamulca. Taka jazda jest zdecydowanie bardziej męcząca i niebezpieczna, dlatego warto jak najszybciej umówić się do mechanika na naprawę.
Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.
Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do 150KM oraz 5 silników diesla od 105KM do 165KM.
Zbudowany na platformie podłogowej PSA PF3. Produkcja tego modelu opiewała na lata 2007-2017. W 2011r. przeprowadzono pierwszy face lifting, a rok później kolejny. W ofercie modelu znalazły się 4 silniki benzynowe posiadające moc od 125KM do 211KM oraz 5 silników diesla od 110KM do 241KM.
Renault Megane II to następca bardzo popularnego Megane I. Produkowany był w latach 2002-2009 w nadwoziach Cabrio, Sedan, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.4 82 KM a kończyły na 2.0 135KM. W przypadku diesli było to 1.5 dCi 82 KM kończąc...