Co zrobić, gdy pedał hamulca jest twardy?

Pedał hamulca jest tak zaprojektowany aby przekazywać jak najwięcej energii ze stopy kierowcy. Dzięki temu kierowca ma maksymalną kontrolę nad siłą ciśnienia, które jest wywierane na układ hamulcowy. Czasami zdarza się, że pedał hamulca jest twardy i trudno go wcisnąć. W większości przypadków hamulec nadal będzie działał prawidłowo, ale powoduje niepokojące uczucie dla kierowcy. Najczęściej winowajcą jest układ wspomagania hamowania (serwo). Warto to jak najszybciej sprawdzić u mechanika.

Jak działają hamulce?

Układy hamulcowe w nowoczesnych samochodach są wspomagane próżniowo za pomocą wzmacniacza hamulców (serwo). Membrana podciśnieniowa zasadniczo zwielokrotnia siłę, którą kierowca przykłada do pedału hamulca, ułatwiając w ten sposób hamowanie i zapewniając większą kontrolę.

Po naciśnięciu pedału hamulca źródło próżni zostaje zamknięte, co pozwala na dostanie się ciśnienia atmosferycznego z jednej strony membrany próżniowej. Powoduje to, że tłoki cylindra uruchamiają hamulce. Po zdjęciu stopy z pedału hamulca następuje powrót podciśnienia po obu stronach membrany, a tłoki pompy hamulcowej wracają do normalnej pozycji.

serwo

Przyczyny twardego pedału hamulca:

  • Awaria wzmacniacza siły hamowania - najczęstszym sprawcą twardego pedału hamulca jest wzmacniacz siły hamowania. Uszkodzony wzmacniacz siły hamowania nie będzie w stanie zapewnić próżniowego wspomagania hamowania, co oznaczać będzie że pedał hamulca kierowca musi wcisnąć całkowicie swoimi siłami. Stąd wrażenie twardego i trudnego do wciśnięcia hamulca.
  • Nieszczelny przewód podciśnienia - Najczęściej cały wzmacniacz hamowania jest uszkodzony, jednak może się zdarzyć, że jest nieszczelność w przewodzie podciśnieniowym. Z pewnością taka usterka ograniczy skuteczność próżniowego wspomagania hamowania.
  • Awaria zaworu zwrotnego - Zawór zwrotny odpowiada za umożliwienie powietrzu opuszczenie wspomagacza hamowania i blokowanie dostanie się do niego z powrotem. Jego nieprawidłowe działanie lub awaria może powodować objaw twardego hamulca.
  • Niewłaściwy rozmiar części - Jeżeli wspomagacz siły hamowania był ostatnio wymieniany, ale pedał hamulca nadal jest twardy, być może dobrano części o złym rozmiarze. Zamontowanie nieodpowiedniego wzmacniacza siły hamowania, lub węża próżniowego o niewłaściwej średnicy jest częstym błędem wśród niedoświadczonych mechaników.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układ hamulcowy, zaczynając od wspomagacza siły hamowania. Jest to główny podejrzany podczas usterki określonej jako twardy pedał hamulca. Następnie sprawdza pozostałe elementy układu hamulcowego. Po zdiagnozowaniu usterki, naprawią ją.

Jak to jest ważne?

Nawet jeżeli pedał hamulca ciężko chodzi, jest szansa, że z układem hamulcowym nie jest tak źle. Mimo możliwości hamowania, kierowca musi przyłożyć dużo większą siłę do pedału hamulca. Taka jazda jest zdecydowanie bardziej męcząca i niebezpieczna, dlatego warto jak najszybciej umówić się do mechanika na naprawę.

 


Przeczytaj także

Opel Vectra C - Cena wymiany płynu hamulcowego

Opel Vectra C - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Produkcję Opel Vectra C rozpoczęto w 2002 roku, a zakończono sześć lat później w roku 2008. Był to kolejny udany, a zarazem bardzo popularny rodzinny model Opla. W 2005 roku samochód przeszedł facelifting. W ofercie do wyboru było aż 18 silników benzynowych od 1.6 100KM, aż po silnik 3.2...

więcej

Toyota Corolla IX - Cena wymiany płynu hamulcowego

Toyota Corolla IX - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na podstawie aktualnie panującej mody na kompakty. Auto przeszło facelifting w 2004 roku. W ofercie...

więcej

Opel Astra G - Cena wymiany płynu hamulcowego

Opel Astra G - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...

więcej

Seat Leon II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Seat Leon II - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Produkcję Seat Leon II rozpoczęto w 2005 roku. W porównaniu do swojego poprzednika, druga generacja została całkowicie odmieniona stylistycznie. W 2009 roku samochód przeszedł facelifting. W ofercie znalazło się 11 silników benzynowych o mocach od 77KM do 195KM oraz 5 silników diesla od 77...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę