Jakie świece do LPG?

Zasilanie gazowe stwarza nieco inne warunki pracy dla silnika spalinowego przystosowanego pierwotnie do spalania benzyny. Wynika to z innych właściwości tego paliwa. Jednym z podzespołów, który jest narażony na większe obciążenia jest układ zapłonowy w tym jego ostatni, najważniejszy element czyli świece zapłonowe.

 

 

 Specyficzne warunki pracy na LPG
Istnieją dwie główne przyczyny przez które świece zapłonowe podczas pracy na gazie podlegają większym obciążeniom:

  • Wyższa temperatura zapłonu gazu niż w przypadku benzyny
  • Większe temperatury spalania, wynikające z warunków odparowania LPG w procesie dostarczania do cylindrów, w przeciwieństwie do benzyny, która odparowuje w większości w cylindrze wywołując efekt schładzania komory spalania

Powyższe problemy skłoniły czołowych producentów świec do wprowadzenia specjalnej linii produktów dedykowanych do pojazdów zasilanych LPG. Według katalogów są to części będące zamiennikami świec zalecanych przez producentów pojazdów do silników zasilanych stricte benzyną. Takowe świece w swojej ofercie posiadają min. Bosch i NGK.

Cechy charakterystyczne świec do silników zasilanych gazem


Ze względu na wymienioną powyżej specyfikę pracy na paliwie alternatywnym LPG, takie świece zapłonowe posiadają rozwiązania, które ułatwiają zapłon mieszanki i wydłużają ich żywotność.
Mniejszy odstęp pomiędzy elektrodą główną i boczną (masową)
Rozwiązanie to ułatwia przeskok iskry i zapłon mieszanki paliwowej. Zmniejsza się opór elektryczny, który jest dla LPG większy niż przy spalaniu benzyny.

Niższa wartość cieplna
Świece dzielimy na tzw. „zimne” i „gorące”. Te pierwsze charakteryzują się budową, która ułatwia oddawanie ciepła do otoczenia, którego to jest więcej podczas pracy na LPG. Dla większości silników pracujących tylko na benzynie zbyt zimne świece nie są korzystne, gdyż ulegają zanieczyszczeniu z racji za małej temperatury elektrod i izolatora- resztki niespalonego paliwa odkładają się w postaci nagaru, w perspektywie czasu powodując zakłócenia w zapłonie (odpływ iskry do masy silnika).

Zastosowanie platyny i irydu jako materiału elektrod świec zapłonowych
Powyższe pierwiastki stosuje się w celu zwiększenia odporności elektrod na korozję i erozję związaną z wysoką temperaturą (iryd ma temperaturę topnienia na poziomie 2400 oC). Taka warstwa ochronna pozwala konstruować niezwykle cienkie elektrody świecy (0,4-0,7mm), co wpływa na łatwość zapłonu (mniejszy opór elektryczny) i proces rozprzestrzeniania się iskry, tak ważne przy zasilaniu LPG. Inna zaleta to zwiększona trwałość świec określana przez producentów od 30 do nawet 120 tys km ( Denso). Dla konwencjonalnej świecy z elektrodą niklową i silniku pracującym na gazie wymiana jest zalecana co 15 tys. km (Bosch).

Większa od jednej ilość elektrod masowych
Często stosowane są 2, 3 lub nawet 4 elektrody boczne. Wpływa to na łatwość zapłonu i większą trwałość świec.

Od lewej: świeca tradycyjna z elektrodami niklowymi, kolejne dwie, produkty NGK i Bosch dedykowane do LPG- widoczne cienkie elektrody główne wykonane z użyciem irydu.

Co wybrać?

Wśród warsztatów montujących i serwisujących instalacje gazowe panują różne opinie. Jedni bezwzględnie preferują świece typowo do LPG, inni obstają przy standardowych zaleceniach producenta pojazdu, a dodatkowo zalecają jedynie częstszą wymianę świec i np. ręczne zmniejszenie odstępu elektrod w świecy o 0,1mm aby ułatwić zapłon. Generalnie, jeśli możemy sobie pozwolić na nieco większy wydatek, zainwestujmy w świece do gazu, zawężając swój wybór tylko do renomowanych producentów. W tym miejscu warto przypomnieć, że układ zapłonowy to nie tylko jego ostatni element- świeca, ale także cewki i przewody, których stan należy regularnie kontrolować i w razie potrzeby wymieniać




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Kiedy zmienić klocki hamulcowe?

Kiedy zmienić klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to elementy, które z biegiem czasu ulegają zużyciu i wymagają wymiany. Często wraz z nimi wymienia się także tarcze hamulcowe, choć nie jest to konieczne. Większość kierowców przy posiadaniu podstawowej wiedzy jest w stanie samodzielnie dokonać takiego „zabiegu” w aucie. Warto...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?