Piszczenie hamulców spowodowane jest drganiami elementów układu hamulcowego podczas hamowania. Niestety, często dźwięk ten jest bardzo nieprzyjemny dla ucha i przeszkadza podczas jazdy. W wielu przypadkach konieczne jest odwiedzenie warsztatu, aby wyeliminować tą usterkę. Nie warto jej lekceważyć i zawczasu sprawdzić, co się dzieje. Chodzi przecież nie tylko o komfort jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo.
Jeśli twoje klocki zaczną piszczeć, czeka cię wizyta u mechanika. Prawdopodobnie zużyły się okładziny ścierne, metalowe elementy trą więc o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i tak powstaje nieprzyjemny dla ucha dźwięk. Konieczna więc będzie wymiana klocków hamulcowych lub szczęk. Lepiej z nią nie zwlekać, ponieważ tarcza nie wytrzyma zbyt długo, a to wiąże się już z większym wydatkiem.
Nie zawsze jednak konieczna jest wymiana klocków, czasami ulegają one też zatarciu (gdy okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna). W takim wypadku przy każdym użyciu pedału hamulca do kabiny pojazdu wdziera się drażniący zapach. Co zrobić, gdy tak się dzieje? Wystarczy rozebrać, dobrze wyczyścić, a następnie złożyć wszystkie zaciski i jarzma klocków. Do takiego działania najlepiej użyć wąskiej, miedzianej szczotki i zmywacza do hamulców (który usuwa pył, smary i płyn hamulcowy). Wystarczy tylko obficie spryskać preparatem i zostawić do wyschnięcia. Jeśli jednak klocki zużyły się nierównomiernie, trzeba je wymienić.
Jeśli jednak cały wyżej opisany proces nie pomaga i nadal irytuje cię uciążliwe piszczenie, możesz wykorzystać podkładkę fenoliczną pod klocek hamulcowy do naklejenia od strony tłoczka. Element ten w znacznym stopniu eliminuje wibracje przy klockach, dzięki czemu można się pozbyć uciążliwego problemu. Tym bardziej, że jest odporny na wysokie temperatury – nie wolno go jednak stosować w motocyklach sportowych.
A jeśli mowa już o sporcie… piszczące klocki hamulcowe to częsta przypadłość w sportowych wozach. Pojazdy te są przystosowane do dużo cięższej pracy i wyższych temperatur. Klocki w nich są luźniej umiejscowione i dlatego przemieszczają się wewnątrz zacisku, trąc o tarczę. Okładzina cierna jest też bardziej twarda i odporna na temperaturę, a tarcze – żeliwne lub ceramiczne, a przez to sporo większe. Jednocześnie są też twardsze i cieńsze, przez co łatwo wpadają w wibracje – a wtedy mamy już do czynienia z klasycznym piszczeniem.
Nie należy też zapominać, że piszczenie zależy także od jakości klocków. Do jednego modelu auta można kupić wiele różnych zestawów, które różnią się nie tylko ceną, ale także jakością. W zależności od kosztów, klocki posiadają warstwę cierną z różnych mieszanek, a więc rozmaicie reagują w trakcie pracy. Zasada jest taka, że te droższe nie tylko decydują o krótszej drodze hamowania, ale także o większym komforcie akustycznym. Warto więc zainwestować trochę więcej i pozbyć się pisków raz na zawsze.
Kia Venga to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 2009 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500L, Nissan Note, Opel Meriva, Ford Fusion i Citroen C3 Picasso. Kia Venga pojawia się z...
Volkswagen Polo to auto klasy miejskiej segmentu B, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa, Peugeot 208, Toyota Yaris i...
Honda Jazz II była produkowana w latach 2001 - 2008. Zbudowana na bazie globalnej płyty podłogowej Global Small Car. W 2005 auto przeszło facelifitng. Gama silnikowa oferowała tylko i wyłącznie benzynowe jednostki o mocy od 78KM do 83KM.
Skoda Superb to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel...