Piszczenie hamulców spowodowane jest drganiami elementów układu hamulcowego podczas hamowania. Niestety, często dźwięk ten jest bardzo nieprzyjemny dla ucha i przeszkadza podczas jazdy. W wielu przypadkach konieczne jest odwiedzenie warsztatu, aby wyeliminować tą usterkę. Nie warto jej lekceważyć i zawczasu sprawdzić, co się dzieje. Chodzi przecież nie tylko o komfort jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo.
Jeśli twoje klocki zaczną piszczeć, czeka cię wizyta u mechanika. Prawdopodobnie zużyły się okładziny ścierne, metalowe elementy trą więc o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i tak powstaje nieprzyjemny dla ucha dźwięk. Konieczna więc będzie wymiana klocków hamulcowych lub szczęk. Lepiej z nią nie zwlekać, ponieważ tarcza nie wytrzyma zbyt długo, a to wiąże się już z większym wydatkiem.
Nie zawsze jednak konieczna jest wymiana klocków, czasami ulegają one też zatarciu (gdy okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna). W takim wypadku przy każdym użyciu pedału hamulca do kabiny pojazdu wdziera się drażniący zapach. Co zrobić, gdy tak się dzieje? Wystarczy rozebrać, dobrze wyczyścić, a następnie złożyć wszystkie zaciski i jarzma klocków. Do takiego działania najlepiej użyć wąskiej, miedzianej szczotki i zmywacza do hamulców (który usuwa pył, smary i płyn hamulcowy). Wystarczy tylko obficie spryskać preparatem i zostawić do wyschnięcia. Jeśli jednak klocki zużyły się nierównomiernie, trzeba je wymienić.
Jeśli jednak cały wyżej opisany proces nie pomaga i nadal irytuje cię uciążliwe piszczenie, możesz wykorzystać podkładkę fenoliczną pod klocek hamulcowy do naklejenia od strony tłoczka. Element ten w znacznym stopniu eliminuje wibracje przy klockach, dzięki czemu można się pozbyć uciążliwego problemu. Tym bardziej, że jest odporny na wysokie temperatury – nie wolno go jednak stosować w motocyklach sportowych.
A jeśli mowa już o sporcie… piszczące klocki hamulcowe to częsta przypadłość w sportowych wozach. Pojazdy te są przystosowane do dużo cięższej pracy i wyższych temperatur. Klocki w nich są luźniej umiejscowione i dlatego przemieszczają się wewnątrz zacisku, trąc o tarczę. Okładzina cierna jest też bardziej twarda i odporna na temperaturę, a tarcze – żeliwne lub ceramiczne, a przez to sporo większe. Jednocześnie są też twardsze i cieńsze, przez co łatwo wpadają w wibracje – a wtedy mamy już do czynienia z klasycznym piszczeniem.
Nie należy też zapominać, że piszczenie zależy także od jakości klocków. Do jednego modelu auta można kupić wiele różnych zestawów, które różnią się nie tylko ceną, ale także jakością. W zależności od kosztów, klocki posiadają warstwę cierną z różnych mieszanek, a więc rozmaicie reagują w trakcie pracy. Zasada jest taka, że te droższe nie tylko decydują o krótszej drodze hamowania, ale także o większym komforcie akustycznym. Warto więc zainwestować trochę więcej i pozbyć się pisków raz na zawsze.
Renault Talisman to auto klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowana w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Kia Optima, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb, Toyota Camry i...
Kia Sorento to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Kia Sorento...
Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso....
Fiat Tipo II to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2015 roku. Pierwsza generacja była produkowana od 1987 do 1995 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen...