Szyby samochodowe myte są porządnie z reguły podczas wizyty na myjni, a przez pozostały okres użytkowania spryskiwane są płynem do szyb i myte przez wycieraczki. Jeżeli kierowca bywa na myjni raz na kwartał, to czy mycie wyraczkami jest wystarczające? W końcu m.in. przednia szyba pozwala kierowcy widzieć i oceniać to co dzieje się na drodze. Zatem jak prawidłowo dbać o szyby samochodowe?
Znaleźliśmy dla Was 12 elementów odpowiadających za utrzymanie szyb w odpowiednim stanie.
- Wycieraczki - część wycieraczek współpracująca z szybą wykonana jest z gumy. Jak to guma, z czasem twardnieje i traci swoje właściwości. Należy pamiętać o cyklicznej wymianie wycieraczek w zależności od szybkości ich zużywania. Często na ramionach wycieraczek umieszczona jest ciemna kwadratowa naklejka. Z biegiem czasu zmienia ona kolor na biały, sygnalizując zużycie piór. Ważne jest także, aby kupić nowe wycieraczki jeżeli w samochodzie wymieniana była szyba. Używane wycieraczki warto przeczyścić szmatką podczas mycia szyby, aby dodatkowo nie rysować szyby zanieczyszczeniami zebranymi na piórach.
- System ogrzewania szyb - aby w zimie szybko rozmrozić szyby ważny jest sprawny system ogrzewania szyb. I nie chodzi tu o zaawansowane podgrzewane elektrycznie szyby, a o sam system nawiewu ciepłego powietrza. Skutecznie ułatwia on odprowadzenie pary z szyb i rozmrażanie lodu czy śniegu, dlatego istotne są drożne kanały, sprawna nagrzewnica i wentylator. Dzięki temu kierowca mniej ingerować musi w mechaniczne oczyszczanie szyby.
- Filtr kabinowy - powodem dla którego kierowca pociera szmatką szybę jest osadzająca się na niej para. Często jest ona wynikiem niewłaściwego przepływu powietrza przez kabinę, a wycieranie mokrej szyby daje efekt na krótką metę. W dodatku przy kolejnym zaparowaniu i odparowaniu wody pojawią się smugi. Warto trzymać się okresowej wymiany filtra kabinowego, który z reguły wynosi 1 rok.
- Odpowiedni płyn do szyb - letnie płyny do szyb zawierają się w kwotach 3-20zł. To bardzo szerokie widełki i czasami cena zależy od marki, ale czasami także od zawartości. Należy unikać płynów tworzonych na bazie amoniaku. Środek ten ma zły wpływ na gumę, a w okolicy szyb znajdują się gumowe uszczelki. Ich uszkodzenie powodować może przedmuchy powietrza do kabiny, świst i szum podczas jazdy oraz nieszczelność w czasie deszczu.
- Dysze spryskiwaczy szyb - aby mycie było skuteczne, dysze spryskiwaczy muszą być odpowiednio nakierowane na szybę. Wycieraczki uruchamiane na sucho zamiast czyścić szybę, rozmazują brud i rysują jej powierzchnię twardymi zanieczyszczeniami. Ważne jest, aby wycieraczka na całej długości pióra zbierała wodę czy płyn.
- Hydrofobizacja - niewidzialna wycieraczka - polega na naniesieniu na szybę przednią nanopowłoki, która wygładza niewidzialne nierówności powodując, że woda spływa z szyby nie zostawiając śladów. Dodatkowo tyczy się to także wszelkich zabrudzeń, które z trudnem pozostają na szybie, a jeżeli już zostaną, to dużo łatwiej jest je zmyć.
- Usuwanie owadów z szyb - do usuwania zaschniętych owadów z szyby, z którymi nie radzi sobie zwykły płyn i wycieraczki warto użyć preparatów zmiękczających. Rozpuszczają one owady i pozwalają łatwym ruchem zmyć resztki organiczne. Nie zaleca się mechanicznego mocnego tarcia po szybie w celu ich usunięcia. Można w ten sposób porysować szybę.
- Elektryczne podgrzewanie szyby - aby przyspieszyć proces rozmrażania czy odparowywania szyby zimą należy zadbać o sprawność układu elektrycznego podgrzewania szyby. Dzięki temu obędzie się bez mechanicznego szorowania szyby, co zdecydowanie przedłuży jej żywotność i przejrzystość.
- Mata ochronna na szybę - jeżeli prognozy pogody wskazują na codzienne zamaraźnięcia szyby, warto zaopatrzyć się w matę ochronną. Zbiera ona gromadzący się śnieg i nie dopuszcza do zamrożenia szyby. Dzięki temu nie dość, że oszczędza się czas potrzebny na skrobanie, to oszczędza się szybę. Mechaniczne ruchy plastikową skrobaczką zawsze wpłyną w pewnym stopniu na zużycie szyby. Im mniej skrobania, tym lepiej.
- Odmrażacze do szyb - w okresie zimowym warto wspomagać się też odmrażaczami do lodu. Aplilkuje się go jak środki do mycia szyb i chwilę odczekuje. Jeżeli lód nie jest zbyt gruby, z łatwością uda się go ściągnąć, lub sam spłynie z szyby przy lekkiej pomocy wycieraczej. Jeżeli warstwa lodu będzie gruba pozwoli on skrócić proces i siłę skrobania szyb.
- Płyn do szyb - wycieraczki pracujące na sucho potrafią porysować szybę. Warto zadbać, aby płyn do szyb zawsze znajdował się w zbiorniczku. Należy pamiętać, aby w zimę stosować płyn zimowy. Spryskując szybę płynem letnim gdy temperatura jest bliska zeru, kierowca naraża się na utratę widoczności i zagrożenie bezpieczeństwa. Płyn taki od razu zamarza, a wycieraczki jedynie rozmywają kryształki lodu po całej szybie utrudniająć widoczność jeszcze bardziej.
- Technika mycia - sposób mycia szyby nie jest wcale taki oczywisty. Wiele osób myjąc szyby pozostawia zacieki, smugi, a co gorsze dowiaduje się o tym dopiero podczas nocnej jazdy. Światła samochodów jadących z przeciwka odbijają się od zanieczyszczeń na szybie utrudniająć kierowcy widoczność znacznie zmniejszając jego komfort podróżowania.