Jak dbać o szyby samochodowe ?

Szyby samochodowe myte są porządnie z reguły podczas wizyty na myjni, a przez pozostały okres użytkowania spryskiwane są płynem do szyb i myte przez wycieraczki. Jeżeli kierowca bywa na myjni raz na kwartał, to czy mycie wyraczkami jest wystarczające? W końcu m.in. przednia szyba pozwala kierowcy widzieć i oceniać to co dzieje się na drodze. Zatem jak prawidłowo dbać o szyby samochodowe?

jak dbać o szyby samochodowe

Znaleźliśmy dla Was 12 elementów odpowiadających za utrzymanie szyb w odpowiednim stanie.

  1. Wycieraczki - część wycieraczek współpracująca z szybą wykonana jest z gumy. Jak to guma, z czasem twardnieje i traci swoje właściwości. Należy pamiętać o cyklicznej wymianie wycieraczek w zależności od szybkości ich zużywania. Często na ramionach wycieraczek umieszczona jest ciemna kwadratowa naklejka. Z biegiem czasu zmienia ona kolor na biały, sygnalizując zużycie piór. Ważne jest także, aby kupić nowe wycieraczki jeżeli w samochodzie wymieniana była szyba. Używane wycieraczki warto przeczyścić szmatką podczas mycia szyby, aby dodatkowo nie rysować szyby zanieczyszczeniami zebranymi na piórach.
     
  2. System ogrzewania szyb - aby w zimie szybko rozmrozić szyby ważny jest sprawny system ogrzewania szyb. I nie chodzi tu o zaawansowane podgrzewane elektrycznie szyby, a o sam system nawiewu ciepłego powietrza. Skutecznie ułatwia on odprowadzenie pary z szyb i rozmrażanie lodu czy śniegu, dlatego istotne są drożne kanały, sprawna nagrzewnica i wentylator. Dzięki temu kierowca mniej ingerować musi w mechaniczne oczyszczanie szyby.
     
  3. Filtr kabinowy - powodem dla którego kierowca pociera szmatką szybę jest osadzająca się na niej para. Często jest ona wynikiem niewłaściwego przepływu powietrza przez kabinę, a wycieranie mokrej szyby daje efekt na krótką metę. W dodatku przy kolejnym zaparowaniu i odparowaniu wody pojawią się smugi. Warto trzymać się okresowej wymiany filtra kabinowego, który z reguły wynosi 1 rok.
     
  4. Odpowiedni płyn do szyb - letnie płyny do szyb zawierają się w kwotach 3-20zł. To bardzo szerokie widełki i czasami cena zależy od marki, ale czasami także od zawartości. Należy unikać płynów tworzonych na bazie amoniaku. Środek ten ma zły wpływ na gumę, a w okolicy szyb znajdują się gumowe uszczelki. Ich uszkodzenie powodować może przedmuchy powietrza do kabiny, świst i szum podczas jazdy oraz nieszczelność w czasie deszczu.
     
  5. Dysze spryskiwaczy szyb - aby mycie było skuteczne, dysze spryskiwaczy muszą być odpowiednio nakierowane na szybę. Wycieraczki uruchamiane na sucho zamiast czyścić szybę, rozmazują brud i rysują jej powierzchnię twardymi zanieczyszczeniami. Ważne jest, aby wycieraczka na całej długości pióra zbierała wodę czy  płyn.
     
  6. Hydrofobizacja - niewidzialna wycieraczka - polega na naniesieniu na szybę przednią nanopowłoki, która wygładza niewidzialne nierówności powodując, że woda spływa z szyby nie zostawiając śladów. Dodatkowo tyczy się to także wszelkich zabrudzeń, które z trudnem pozostają na szybie, a jeżeli już zostaną, to dużo łatwiej jest je zmyć.
     
  7. Usuwanie owadów z szyb - do usuwania zaschniętych owadów z szyby, z którymi nie radzi sobie zwykły płyn i wycieraczki warto użyć preparatów zmiękczających. Rozpuszczają one owady i pozwalają łatwym ruchem zmyć resztki organiczne. Nie zaleca się mechanicznego mocnego tarcia po szybie w celu ich usunięcia. Można w ten sposób porysować szybę.
     
  8. Elektryczne podgrzewanie szyby - aby przyspieszyć proces rozmrażania czy odparowywania szyby zimą należy zadbać o sprawność układu elektrycznego podgrzewania szyby. Dzięki temu obędzie się bez mechanicznego szorowania szyby, co zdecydowanie przedłuży jej żywotność i przejrzystość.
     
  9. Mata ochronna na szybę - jeżeli prognozy pogody wskazują na codzienne zamaraźnięcia szyby, warto zaopatrzyć się w matę ochronną. Zbiera ona gromadzący się śnieg i nie dopuszcza do zamrożenia szyby. Dzięki temu nie dość, że oszczędza się czas potrzebny na skrobanie, to oszczędza się szybę. Mechaniczne ruchy plastikową skrobaczką zawsze wpłyną w pewnym stopniu na zużycie szyby. Im mniej skrobania, tym lepiej.
     
  10. Odmrażacze do szyb - w okresie zimowym warto wspomagać się też odmrażaczami do lodu. Aplilkuje się go jak środki do mycia szyb i chwilę odczekuje. Jeżeli lód nie jest zbyt gruby, z łatwością uda się go ściągnąć, lub sam spłynie z szyby przy lekkiej pomocy wycieraczej. Jeżeli warstwa lodu będzie gruba pozwoli on skrócić proces i siłę skrobania szyb.
     
  11. Płyn do szyb - wycieraczki pracujące na sucho potrafią porysować szybę. Warto zadbać, aby płyn do szyb zawsze znajdował się w zbiorniczku. Należy pamiętać, aby w zimę stosować płyn zimowy. Spryskując szybę płynem letnim gdy temperatura jest bliska zeru, kierowca naraża się na utratę widoczności i zagrożenie bezpieczeństwa. Płyn taki od razu zamarza, a wycieraczki jedynie rozmywają kryształki lodu po całej szybie utrudniająć widoczność jeszcze bardziej.
     
  12. Technika mycia - sposób mycia szyby nie jest wcale taki oczywisty. Wiele osób myjąc szyby pozostawia zacieki, smugi, a co gorsze dowiaduje się o tym dopiero podczas nocnej jazdy. Światła samochodów jadących z przeciwka odbijają się od zanieczyszczeń na szybie utrudniająć kierowcy widoczność znacznie zmniejszając jego komfort podróżowania.



Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy pali się kontrolka hamulca?

Co zrobić, gdy pali się kontrolka hamulca?

 Kontrolka hamulca najczęściej świeci się z powodu zaciągniętego hamulca ręcznego i ma za zadanie ostrzeganie przed rozpoczęciem jazdy. Może być równie dobrze wywołana przez uszkodzony przełącznik, niezupełnie opuszczoną dźwignię hamulca, zablokowany hamulec, niski poziom płynu hamulcowego...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?

Darmowa porada mechanika