Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Audi Q5 I wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Audi Q5 I | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 TFSI 211KM 155kW | 269 PLN | 419 PLN | ||
2.0 TFSI 225KM 165kW | 225 PLN | 375 PLN | |||
2.0 TFSI 180KM 132kW | 188 PLN | 338 PLN | |||
3.0 TFSI 272KM 200kW | 232 PLN | 382 PLN | |||
3.2 FSI 270KM 199kW | 282 PLN | 432 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDI 170KM 125kW | 228 PLN | 378 PLN | ||
3.0 TDI 240KM 177kW | 262 PLN | 412 PLN | |||
2.0 TDI 177KM 130kW | 227 PLN | 377 PLN | |||
2.0 TDI clean diesel 190KM 140kW | 186 PLN | 336 PLN | |||
3.0 TDI 313KM 230kW | 351 PLN | 501 PLN | |||
Hybryda |
2.0 TFSI hybrid 211KM 155kW | 261 PLN | 411 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Audi Q5 I dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Audi Q5 I | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 TFSI 211KM 155kW | 237 PLN | 387 PLN | ||
2.0 TFSI 225KM 165kW | 195 PLN | 345 PLN | |||
2.0 TFSI 180KM 132kW | 147 PLN | 297 PLN | |||
3.0 TFSI 272KM 200kW | 212 PLN | 362 PLN | |||
3.2 FSI 270KM 199kW | 238 PLN | 388 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDI 170KM 125kW | 211 PLN | 361 PLN | ||
3.0 TDI 240KM 177kW | 237 PLN | 387 PLN | |||
2.0 TDI 177KM 130kW | 196 PLN | 346 PLN | |||
2.0 TDI clean diesel 190KM 140kW | 146 PLN | 296 PLN | |||
3.0 TDI 313KM 230kW | 255 PLN | 405 PLN | |||
Hybryda |
2.0 TFSI hybrid 211KM 155kW | 210 PLN | 360 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Audi Q5 I wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Audi Q5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Volvo XC60 i Mercedes-Benz GLK. Audi Q5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Audi Q5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Volvo XC60 i Mercedes-Benz GLK. Audi Q5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla...
Audi Q5 to drugi SUV w ofercie marki premium, będący mniejszą wersją modelu Q7. Konkuruje on z BMW X3 czy Volvo XC60. Produkcja drugiej generacji rozpoczęła się w 2017 roku i trwa do dziś. Wybór silników jest większy w porównaniu do Q7 i pozwala na wybór jednej z 3 jednostek benzynowych o...
Audi Q5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Volvo XC60 i Mercedes-Benz GLK. Audi Q5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla...
Audi Q5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Volvo XC60 i Mercedes-Benz GLK. Audi AQ5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla...