Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Citroenie C4 Picasso I i II wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Citroen C4 Picasso I | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.6 THP 156KM 115kW | 279 PLN | 399 PLN | ||
1.6 THP 140KM 103kW | 233 PLN | 353 PLN | |||
1.6 16V 150KM 110kW | 257 PLN | 377 PLN | |||
1.6 VTi 120KM 88kW | 289 PLN | 409 PLN | |||
1.8 16V 125KM 92kW | 285 PLN | 405 PLN | |||
2.0 16V 140KM 103kW | 317 PLN | 437 PLN | |||
Diesel |
1.6 HDi 109KM 80kW | 189 PLN | 309 PLN | ||
1.6 HDi FAP 112KM 82kW | 233 PLN | 353 PLN | |||
2.0 HDi 136KM 100kW | 257 PLN | 377 PLN | |||
2.0 HDi FAP 150KM 110kW | 233 PLN | 353 PLN | |||
2.0 HDi FAP 163KM 120kW | 285 PLN | 405 PLN |
Citroen C4 Picasso II | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 THP 130KM 96kW | 273 PLN | 393 PLN | ||
1.6 VTi 120KM 88kW | 251 PLN | 371 PLN | |||
1.6 THP 156KM 115kW | 284 PLN | 404 PLN | |||
1.6 THP 165KM 121kW | 314 PLN | 434 PLN | |||
Diesel |
1.6 BlueHDi 115KM 85kW | 227 PLN | 347 PLN | ||
1.6 BlueHDi 120KM 88kW | 263 PLN | 383 PLN | |||
2.0 BlueHDi 150KM 110kW | 257 PLN | 377 PLN | |||
1.6 e-HDi 92KM 68kW | 227 PLN | 347 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Citroena C4 Picasso I i II dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Citroen C4 Picasso I | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.6 THP 156KM 115kW | 243 PLN | 363 PLN | ||
1.6 THP 140KM 103kW | 200 PLN | 320 PLN | |||
1.6 16V 150KM 110kW | 225 PLN | 345 PLN | |||
1.6 VTi 120KM 88kW | 208 PLN | 328 PLN | |||
1.8 16V 125KM 92kW | 209 PLN | 329 PLN | |||
2.0 16V 140KM 103kW | 243 PLN | 363 PLN | |||
Diesel |
1.6 HDi 109KM 80kW | 163 PLN | 283 PLN | ||
1.6 HDi FAP 112KM 82kW | 188 PLN | 308 PLN | |||
2.0 HDi 136KM 100kW | 200 PLN | 320 PLN | |||
2.0 HDi FAP 150KM 110kW | 208 PLN | 328 PLN | |||
2.0 HDi FAP 163KM 120kW | 225 PLN | 345 PLN |
Citroen C4 Picasso II | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 THP 130KM 96kW | 230 PLN | 350 PLN | ||
1.6 VTi 120KM 88kW | 224 PLN | 344 PLN | |||
1.6 THP 156KM 115kW | 243 PLN | 363 PLN | |||
1.6 THP 165KM 121kW | 257 PLN | 377 PLN | |||
Diesel |
1.6 BlueHDi 115KM 85kW | 182 PLN | 302 PLN | ||
1.6 BlueHDi 120KM 88kW | 212 PLN | 332 PLN | |||
2.0 BlueHDi 150KM 110kW | 224 PLN | 344 PLN | |||
1.6 e-HDi 92KM 68kW | 187 PLN | 307 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Citroena C4 Picasso I i II wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4 Picasso pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...
Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...
Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...
Citroen C4 Picasso to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2006 do 2018 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic, Opel Zafira i Volkswagen Touran. Citroen C4...