Cena wymiany sprzęgła w Volvo XC60 I i II wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach przedstawiono poniżej.
Cena wymiany sprzęgła Volvo XC60 I | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 3.0 T6 304KM 224kW | 1431 PLN | 2231 PLN | ||
3.2 243KM 179kW | 1227 PLN | 2027 PLN | |||
2.0 T5 245KM 180kW | 1227 PLN | 2027 PLN | |||
Diesel | 2.4 D5 215KM 158kW | 3068 PLN | 3818 PLN | ||
2.4 D5 185KM 136kW | 3128 PLN | 3878 PLN | |||
2.0 D4 DRIVE-E 190KM 140kW | 2678 PLN | 3428 PLN | |||
2.4 D3 163KM 120kW | 3559 PLN | 4309 PLN | |||
2.4D 175KM 129kW | 3259 PLN | 4009 PLN | |||
2.0 D3 163KM 120kW | 3559 PLN | 4309 PLN | |||
2.4 D4 190KM 140kW | 4099 PLN | 4849 PLN | |||
2.4 D4 181KM 133kW | 4099 PLN | 4849 PLN |
Cena wymiany sprzęgła Volvo XC60 II | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | T5 250KM 184kW | 1227 PLN | 2077 PLN | ||
T5 254KM 187kW | 1227 PLN | 2077 PLN | |||
T6 310KM 228kW | 1343 PLN | 2193 PLN | |||
T6 320KM 235kW | 1343 PLN | 2193 PLN | |||
T4 190KM 140kW | 1522 PLN | 2372 PLN | |||
Diesel | D3 150KM 110kW | 3559 PLN | 4309 PLN | ||
D4 190KM 140kW | 4099 PLN | 4849 PLN | |||
D5 235KM 173kW | 3459 PLN | 4209 PLN | |||
Hybryda | 2.0 B4 Benzynowy Mild Hybrid 197KM 145kW | 2356 PLN | 3156 PLN | ||
2.0 T8 Hybrid Polestar 334KM 246kW | 2356 PLN | 3156 PLN |
Koszt wymiany sprzęgła może się różnic w zależności od wybranego producenta części, hurtowni z jakiej korzysta mechanik, renomy serwisu czy nawet jego lokalizacji. Do najpopularniejszych producentów sprzęgieł samochodowych należą SACHS, LUK, VALEO, AISIN.
Cena wymiany sprzęgła w dieslu jest z reguły 25% wyższa niż w przypadku silnika benzynowego. Wynika to z większego nakładu pracy w celu demontażu samego sprzęgła. Cena części może być nawet 2-3 krotnie wyższa z uwagi na montowanie dwumasowego koła zamachowego w silnikach diesla. Obecnie coraz częściej DKZ montuje się także w niektórych silnikach benzynowych.
Jest to jedna z najbardziej czasochłonnych usług do wykonania przy samochodzie. W zależności od konstrukcji danego silnika, jego ułożenia, a także samego samochodu czas ten może się wahać od 2-3 godzin, do nawet kilkunastu przy trudnych przypadkach.
Usterki związane ze sprzęgłem z reguły nie występują nagle. Jest to proces, który da się zauważyć we wczesnym stadium. Daje to dodatkowy czas na rozpoznanie problemu i podjęcie działania. Niestety często wiązać się będzie ono z przygotowaniem nie małej kwoty na nowy zestaw sprzęgła. Nagłe usterki sprzęgła należą do mniejszości, jednak nie można ich wykluczyć. Objawy sugerujące wymianę sprzęgła na nowe podajemy poniżej:
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Standardowe sprzęgło powinno wytrzymać w samochodzie ok. 100-200 tys. km. Między tymi skrajnymi wartościami może minąć kilka lat. Skąd tak duża rozbieżność? Ogromny wpływ na trwałość sprzęgła ma styl jazdy kierowcy oraz samochód, którym się porusza. Silniki diesla generują dużo większy moment obrotowy niż silniki benzynowe (przy podobnej pojemności skokowej). Oznacza to, że dużo łatwiej takie sprzęgło zużyć podczas niewłaściwej eksploatacji. Podobnie będzie w przypadku silników chiptuningowanych czy samych w sobie dużych pojemności generujących dużo mocy. Zatem…
Konieczność wymiany dwumasy to jeden z koszmarów większości posiadaczy diesli. Można powiedzieć, że filtr cząstek stałych DPF, turbosprężarka i popularna dwumasa, to zestaw startowy sporych kosztów przy zakupie auta używanego. Dlatego bardzo istotne jest, aby np. przed zakupem samochodu dobrze sprawdzić stan sprzęgła i ewentualny hałas generowany przez DKZ.
Biorąc pod uwagę ilość potrzebnej pracy w celu wyjęcia sprzęgła z dwumasą, warto wymienić oba te elementy w jednym momencie. Okazuje się bowiem, że niektórzy wymieniają samo sprzęgło, jeżeli koło dwumasowe nadal jest sprawne szukając oszczędności. Usługa wymiany sprzęgła może kosztować tyle samo co same części, lub nawet więcej. Dlatego pozorna oszczędność może zostać szybko zweryfikowana przez życie, dodatkowo zwiększając ogólne koszty utrzymania auta. Dwumasowe koło zamachowe wytrzymuje podobny przebieg co sprzęgło ok. 150-200 tys. km. Oczywiście niewłaściwe operowanie pedałem sprzęgła szybko skróci ten przebieg.
Sytuacja ma się identycznie jak przy sprzęgle. Odpowiednie traktowanie pedału sprzęgła pozwoli dłużej unikać serwisu samochodowego. Poniżej przedstawiamy garść porad, jak ułatwić życie dwumasie:
Propozycja wydaje się być kusząca. Niższy koszt samego koła zamachowego i dłuższa jego żywotność. W końcu nie ma w nim ruchomych elementów, które ulegną zużyciu. Nic jednak nie jest za darmo i w przypadku sztywnego koła zamachowego cierpi na tym układ napędowy w postaci m.in. skrzyni biegów. Z uwagi na wysokie momenty obrotowe i drgania silnika diesla, prawie zawsze wyposażony jest on w sprzęgło z dwumasą.
Jeżeli ten element amortyzujący drgania zostanie zastąpiony sztywnym kołem, „negatywna” energia z silnika zostanie przekazana dalej na skrzynię biegów. Dodatkowe drgania w skrzyni nie są jej zupełnie potrzebne do szczęścia, dlatego warto skalkulować, czy pozorna oszczędność na dwumasowym kole zamachowym nie zostanie pokryta i pewnie przekroczona kosztami naprawy skrzyni biegów. Trzeba też uważać, aby nie paść ofiarą nieuczciwych handlarzy. Konieczność wymiany dwumasy w używanych samochodach jest wysoce prawdopodobna, a niskie koszty samochodu od razu gotowego do sprzedaży są kuszące. Jeżeli zamierzasz używać auta prywatnie i przez wiele lat, lepiej zainwestować w tradycyjne koło dwumasowe.
Dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów również wyposażone są w sprzęgło, a nawet nie jedno. Akurat w tym przypadku kierowca ma dużo mniejszy wpływ na ich trwałość niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Objawy problemów ze sprzęgłem w DSG są podobne do tradycyjnego sprzęgła – szarpanie przy ruszaniu, problemy ze zmianą biegów czy ślizganie sprzęgła podczas przyspieszania. Wymiana zestawu sprzęgieł to poważna operacja, która powinna być wykonywana tylko przez specjalistę. Wymaga ona specjalnych narzędzi, doświadczenia oraz oprogramowania pozwalającego na adaptację nowego sprzęgła. Bez tego skrzynia może nie pracować poprawnie i ulec awarii. O ile sam zestaw sprzęgieł do DSG cenowo może być zbliżony do renomowanego sprzęgła z dwumasą dla diesla (1000-4000zł), to sama robocizna znacznie wzrasta ponad standardowe sprzęgło w skrzyni manualnej (800-3000zł).
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...