Cena wymiany sprzęgła w Opel Mokka I wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach przedstawiono poniżej.
Cena wymiany sprzęgła Opel Mokka I | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW | 1066 PLN | 1866 PLN | ||
1.4 Turbo Ecotec 152KM 112kW | 1138 PLN | 1938 PLN | |||
1.6 ecoFLEX 115KM 85kW | 1184 PLN | 1984 PLN | |||
Diesel | 1.6 CDTI Ecotec 110KM 81kW | 2979 PLN | 3829 PLN | ||
1.7 CDTI ECOTEC 130KM 96kW | 3250 PLN | 4100 PLN | |||
1.6 CDTI Ecotec 136KM 100kW | 3078 PLN | 3928 PLN |
Koszt wymiany sprzęgła może się różnic w zależności od wybranego producenta części, hurtowni z jakiej korzysta mechanik, renomy serwisu czy nawet jego lokalizacji. Do najpopularniejszych producentów sprzęgieł samochodowych należą SACHS, LUK, VALEO, AISIN.
Cena wymiany sprzęgła w dieslu jest z reguły 25% wyższa niż w przypadku silnika benzynowego. Wynika to z większego nakładu pracy w celu demontażu samego sprzęgła. Cena części może być nawet 2-3 krotnie wyższa z uwagi na montowanie dwumasowego koła zamachowego w silnikach diesla. Obecnie coraz częściej DKZ montuje się także w niektórych silnikach benzynowych.
Jest to jedna z najbardziej czasochłonnych usług do wykonania przy samochodzie. W zależności od konstrukcji danego silnika, jego ułożenia, a także samego samochodu czas ten może się wahać od 2-3 godzin, do nawet kilkunastu przy trudnych przypadkach.
Usterki związane ze sprzęgłem z reguły nie występują nagle. Jest to proces, który da się zauważyć we wczesnym stadium. Daje to dodatkowy czas na rozpoznanie problemu i podjęcie działania. Niestety często wiązać się będzie ono z przygotowaniem nie małej kwoty na nowy zestaw sprzęgła. Nagłe usterki sprzęgła należą do mniejszości, jednak nie można ich wykluczyć. Objawy sugerujące wymianę sprzęgła na nowe podajemy poniżej:
Opel Mokka to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2012 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanych w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault Captur. Opel Mokka pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Standardowe sprzęgło powinno wytrzymać w samochodzie ok. 100-200 tys. km. Między tymi skrajnymi wartościami może minąć kilka lat. Skąd tak duża rozbieżność? Ogromny wpływ na trwałość sprzęgła ma styl jazdy kierowcy oraz samochód, którym się porusza. Silniki diesla generują dużo większy moment obrotowy niż silniki benzynowe (przy podobnej pojemności skokowej). Oznacza to, że dużo łatwiej takie sprzęgło zużyć podczas niewłaściwej eksploatacji. Podobnie będzie w przypadku silników chiptuningowanych czy samych w sobie dużych pojemności generujących dużo mocy. Zatem…
Konieczność wymiany dwumasy to jeden z koszmarów większości posiadaczy diesli. Można powiedzieć, że filtr cząstek stałych DPF, turbosprężarka i popularna dwumasa, to zestaw startowy sporych kosztów przy zakupie auta używanego. Dlatego bardzo istotne jest, aby np. przed zakupem samochodu dobrze sprawdzić stan sprzęgła i ewentualny hałas generowany przez DKZ.
Biorąc pod uwagę ilość potrzebnej pracy w celu wyjęcia sprzęgła z dwumasą, warto wymienić oba te elementy w jednym momencie. Okazuje się bowiem, że niektórzy wymieniają samo sprzęgło, jeżeli koło dwumasowe nadal jest sprawne szukając oszczędności. Usługa wymiany sprzęgła może kosztować tyle samo co same części, lub nawet więcej. Dlatego pozorna oszczędność może zostać szybko zweryfikowana przez życie, dodatkowo zwiększając ogólne koszty utrzymania auta. Dwumasowe koło zamachowe wytrzymuje podobny przebieg co sprzęgło ok. 150-200 tys. km. Oczywiście niewłaściwe operowanie pedałem sprzęgła szybko skróci ten przebieg.
Sytuacja ma się identycznie jak przy sprzęgle. Odpowiednie traktowanie pedału sprzęgła pozwoli dłużej unikać serwisu samochodowego. Poniżej przedstawiamy garść porad, jak ułatwić życie dwumasie:
Propozycja wydaje się być kusząca. Niższy koszt samego koła zamachowego i dłuższa jego żywotność. W końcu nie ma w nim ruchomych elementów, które ulegną zużyciu. Nic jednak nie jest za darmo i w przypadku sztywnego koła zamachowego cierpi na tym układ napędowy w postaci m.in. skrzyni biegów. Z uwagi na wysokie momenty obrotowe i drgania silnika diesla, prawie zawsze wyposażony jest on w sprzęgło z dwumasą.
Jeżeli ten element amortyzujący drgania zostanie zastąpiony sztywnym kołem, „negatywna” energia z silnika zostanie przekazana dalej na skrzynię biegów. Dodatkowe drgania w skrzyni nie są jej zupełnie potrzebne do szczęścia, dlatego warto skalkulować, czy pozorna oszczędność na dwumasowym kole zamachowym nie zostanie pokryta i pewnie przekroczona kosztami naprawy skrzyni biegów. Trzeba też uważać, aby nie paść ofiarą nieuczciwych handlarzy. Konieczność wymiany dwumasy w używanych samochodach jest wysoce prawdopodobna, a niskie koszty samochodu od razu gotowego do sprzedaży są kuszące. Jeżeli zamierzasz używać auta prywatnie i przez wiele lat, lepiej zainwestować w tradycyjne koło dwumasowe.
Dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów również wyposażone są w sprzęgło, a nawet nie jedno. Akurat w tym przypadku kierowca ma dużo mniejszy wpływ na ich trwałość niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Objawy problemów ze sprzęgłem w DSG są podobne do tradycyjnego sprzęgła – szarpanie przy ruszaniu, problemy ze zmianą biegów czy ślizganie sprzęgła podczas przyspieszania. Wymiana zestawu sprzęgieł to poważna operacja, która powinna być wykonywana tylko przez specjalistę. Wymaga ona specjalnych narzędzi, doświadczenia oraz oprogramowania pozwalającego na adaptację nowego sprzęgła. Bez tego skrzynia może nie pracować poprawnie i ulec awarii. O ile sam zestaw sprzęgieł do DSG cenowo może być zbliżony do renomowanego sprzęgła z dwumasą dla diesla (1000-4000zł), to sama robocizna znacznie wzrasta ponad standardowe sprzęgło w skrzyni manualnej (800-3000zł).
Opel Mokka to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2012 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanych w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault...
Opel Mokka to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2012 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanych w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault...
Opel Mokka to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2012 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanych w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault...
Opel Mokka to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2012 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanych w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault...