Jak dbać o instalację gazową LPG?

 Najnowsze instalacje gazowe LPG z założenia nie wymagają żadnej dodatkowej obsługi, nie licząc okresowego serwisu. Fabryczne instalacje LPG są tak wkomponowane w samochód i jego kokpit (wyświetlanie danych na wyświetlaczu licznika, fabryczny przycisk włączania LPG), że na dobrą sprawę, można by nawet o niej zapomnieć. Istnieje jednak kilka faktów, które warto znać. Pozwolą one jak najdłużej cieszyć się bezawaryjną jazdą na autogazie. Wiadomo przecież, że jest to kolejny element w już dość skomplikowanym samochodzie, który może ulec awarii. 

Jak dbac o lpg

  • Dbaj o ogólny stan samochodu - instalacja LPG to po prostu drugi układ zasilania paliwem. Korzysta on z innych elementów samochodu jak np. układ chłodzenia. Jeżeli samochód nie będzie regularnie serwisowany, może odbić się to na działaniu samej instalacji. W przypadku spalania mieszanki popran-butan szybszemu zużyciu ulegają m.in. świece zapłonowe. Należy pamiętac o ich częstszej wymianie lub zakupić dedykowane do autogazu. Niesprawność sondy lambda, czy przepływomierza także wpłynie negatywnie na pracę silnika.
  • Montuj i serwisuj instalację LPG u specjalistów - przy dzisiejszym poziomie zaawansowania technologii wytwarzania i programowania sterowników znaczna większość złych opinii na temat LPG pojawia się u osób, które zamontowały instalację w nieprofesjonalnym serwisie. Zasilanie paliwem jest na tyle precyzyjnym procesem, że nie powinien wykonywać tego byle domorosły mechanik. Cała przygoda z auto gazem zaczyna się już podczas montażu. Jeżeli komponenty zostaną źle dobrane, dalsza eksploatacja i serwis nawet u fachowca będzie powodowała dodatkowe trudności. Standardowy przegląd to koszt w granicach 100-200zł, dlatego przy instalacji wartej 3000 zł nie warto na tym oszczędzać. 
  • Zwracaj uwagę na jakość paliwa - paliwo to paliwo, można by stwierdzić. Jednak nie bez powodu na stacjach regularnie kontrolowana jest jakość paliwa, a wiele mało znanych marek traci zezwolenia na sprzedaż paliwa po wykryciu nieprawidłowości. Gaz LPG nie jes wcale paliwem, na które nie trzeba zwracać uwagi. Tak samo jak benzyna, trafia on do silnika i tam może wyrządzić szkody. Lepiej oprzec się pokusie tankowania najtańszego paliwa w mieście. Po przeanalizowaniu kosztów przy dystrybutorze, na atrakcyjnej zniżce w postaci kilku groszy zaoszczędzimy na zbiorniku tylko kilka złotych. Czy warto za kilka złotych ryzykować silnikiem, którego naprawa pochłonie kilka tysięcy?
  • Nie jeździj tylko na gazie - po zamontowaniu instalacji LPG silnik nadal jest dwupaliwowy. Zdaje się, że wiele osób o tym zapomina i popularną praktyką jest jazda na prawie pustym zbiorniku benzyny. Zbędne kilogramy w postaci kilkudziesięciu litrów płynu wcale nie zmniejszą czasu do setki, a mogą poważnie zaszkodzić całemu układowi. Silnik co jakiś czas powinien popracować na benzynie, aby angażować regularnie ten układ do pracy. Paliwa nie powinno być za mało, ponieważ zatarciu może ulec pompa w zbiorniku, która mimo zasilania LPG stale pracuje. Dodatkowo narażamy się na wystąpienie korozji zbiornika, w którym zacznie wytracać się woda z powietrza. Idealnym scenariuszem jest jazda zawsze z prawie pełnym zbiornikiem paliwa. 
  • Wybierz odpowiednią instalację do stylu jazdy - podczas standardowego dobierania komponentów instalacji LPG trzeba wybrać złoty środek. Wtryskiwacze, sterownik, parownik, muszą być wystarczające do codziennej jazdy, ale nie kosztować majątek. Dlatego podczas jazdy na wysokich obrotach często silnik przełącza się na benzynę. Zapobiega to spadkowi mocy czy złemu składowi mieszanki gazowo-powietrznej podczas agresywnej jazdy, z uwagi na niewydolność układu LPG. Oczywiście, auto gaz wykorzystywany jest także w motorsporcie, ponieważ można zamontować droższy, ale wydajniejszy zestaw komponentów. Jeżeli już podczas umawiania montażu instalacji wiesz, że będziesz jeździł agresywnie, zgłoś to specjaliście. 
Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

 Zastanawiasz się jakie awarie mogą się pojawić podczas zasilania silnika LPG? W tym artykule opisujemy 20 najczęściej występujących awarii, które mogą być związane z instalacją LPG obecną w Twoim samochodzie.

więcej

Ile kosztuje montaż LPG? Fakty i mity oraz wpływ na OC/AC

Ile kosztuje montaż LPG? Fakty i mity oraz wpływ na OC/AC

 Czy inwestycja w LPG zwróci się w Twoim przypadku? NIewiele osób zdaje sobie sprawę, że montaż instalacji LPG ma wpływ nawet na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego. W dodatku gaz tankowany zimą różni się od tego tankowanego latem.

więcej

Instalacja LPG – fakty i mity

Instalacja LPG – fakty i mity

Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja LPG – litr gazu kosztuje w końcu o wiele mniej, niż benzyny. Technologia instalacji LPG jest coraz...

więcej

LPG do Diesla, jak tankować? Zalety i wady fabrycznej instalacji gazowej oraz okres homologacji butli LPG

LPG do Diesla, jak tankować? Zalety i wady fabrycznej instalacji gazowej oraz okres homologacji butli LPG

 Instalację LPG można zamontować nawet w samochodzie z silnikiem diesla. Niektóre marki oferują nawet fabryczne instalacje gazowe montowane już przed pierwszą sprzedażą auta. W tym artykule dowiesz się jakie są wady i zalety takiego rozwiązania, a także kiedy należy zmienić ziornik LPG i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyszukaj warsztat