Hamulec ręczny jest ważnym elementem każdego pojazdu. Zapewnia on bezpieczeństwo podczas parkowania na zboczu czy innej pochyłości drogi, a także pomaga zmniejszyć niepotrzebne obciążenie skrzyni biegów. Jeżeli kiedykolwiek parkowałeś na wzgórzu i nie zaciągnąłeś hamulca ręcznego, z pewnością znasz charakterystyczny dźwięk „zgrzytu” i szarpnięcie pojazdu. Używanie hamulca ręcznego zapobiega takim sytuacjom i zwiększa bezpieczeństwo. Jeżeli jednak hamulec ręczny w twoim pojeździe jest zablokowany, kontrolka na desce rozdzielczej pozostanie pozostanie włączona, a Ty możesz uszkodzić szczęki hamulcowe podczas jazdy.
W rzeczywistości hamulec ręczny to niewiele więcej niż dźwignia przymocowana do linki hamulcowej. Gdy pociągniesz za dźwignię hamulca ręcznego, zaczepi się ona o linkę. Biegnie ona od dźwigni pod pojazdem do tylnych kół. Pociągnięcie za uchwyt powoduje naciąganie naprężonej linki, co uruchamia hamulec ręczny.
Hamulec ręczny to nic innego aniżeli para małych szczęk hamulcowych zamontowanych wewnątrz bębna wbudowanych w tylne wirniki samochodu. Szczęki te dociskają bęben, utrzymując kierownicę na miejscu (nie są one jednak tak silne jak normalne hamulce i nie utrzymają samochodu samodzielnie na niczym innym niż bardzo lekkim pochyleniu).
Po opuszczeniu dźwigni hamulca ręcznego, linka zwalnia hamulec, a szczęki odsuwają się od ścian bębna. Spowoduje to uwolnienie pojazdu, umożliwiając jazdę bez uszkodzenia hamulca ręcznego.
Mechanik sprawdzi dokładnie hamulec ręczny pod każdym aspektem. Istnieje prawdopodobieństwo, że konieczne będzie zdjęcie jednego lub obu tylnych kół. Konieczne może być również zdemontowanie tylnych hamulców, aby dotrzeć do wszystkich elementów układu hamulca ręcznego
Jeżeli hamulec ręczny w twoim pojeździe jest zablokowany, nie jesteś w stanie prowadzić samochodu bez powodowania dalszych uszkodzeń. Zaleca się pozostawianie zaparkowanego samochodu w miejscu, w którym widzisz włączoną kontrolkę hamulca ręcznego po opuszczeniu klamki czy uczucia oporu podczas próby dalszej jazdy (lub zapachu spalonego materiału). Jeden z naszych profesjonalnych mechaników znajdzie przyczynę problemu i przywróci pełną sprawność hamulcowi ręcznemu w twoim pojeździe
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Z pozoru niegroźny wyciek płynu chłodniczego może w krótkim czasie doprowadzić do przegrzania się silnika i w konsekwencji do poważnej usterki. Elementy najbardziej narażone na wycieki to: chłodnica, przewody chłodnicy, zbiorniczek wyrównawczy, pompa wody lub korek chłodnicy. Jeżeli pod...
Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie...
Utrudnione uruchamianie silnika to bardzo niekomfortowa usterka. Jest ona ściśle związana z elementami odpowiadającymi za rozruch silnika, jak i samo jego zasilanie. W skład podejrzanych elementów wchodzą m.in.: rozrusznik, akumulator, stacyjka, filtr paliwa i pompa paliwa, świece zapłonowe.
Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może...