Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Gdy temperatura na zewnątrz spada, temperatura wewnątrz kabiny utrzymywana jest przez układ ogrzewania. Jeżeli ogrzewanie nie działa poprawnie, oznacza to pewne zagrożenie i to nie ze względu na komfort podróżowania, a np. na same zdolności fizyczne człowieka. Poza utrudnieniem w kierowaniu samochodu, gdy kierowcy jest zimno, brak ogrzewania może zmniejszyć pole widzenia na skutek problemu z parowaniem szyb czy ich zamarzaniem.

Jak działa ogrzewanie w samochodzie?

Układ ogrzewania samochodu działa bardzo podobnie do układu chłodzenia. W obu układach rolę nośnika ciepła pełni płyn chłodniczy. W przypadku układu chłodzenia odebrane od silnika ciepło zostaje skierowane do chłodnicy, w której płyn traci temperaturę. W przypadku ogrzewania, płyn przepływa przez nagrzewnicę, która podnosi jego temperaturę. Ciepłe powietrze następnie wtłaczane jest do kabiny.

 

Przyczyny awarii ogrzewania samochodowego:

  • niski poziom płynu chłodzącego - należy zdać sobie sprawę, że ten sam płyn, który odpowiada za chłodzenie silnika, jednocześnie odpowiada za ogrzewanie kabiny. Jeżeli w układzie chłodzenia będzie za mało płynu, kierowca odczuje to także podczas próby podniesienia temperatury wnętrza. Należy sprawdzić, czy poziom jest odpowiedni lub czy płyn nie wycieka np. przez dokładnie zamknięty korek zbiorniczka wyrównawczego.
  • przepalony bezpiecznik - zadaniem bezpiecznika jest niedopuszczenie do przepięcia w układzie poprzez jego przerwanie. Ma to na celu zapobiec uszkodeniom urządzeń podpiętych do obwodu. Jeżeli brak ogrzewania wynika z przepalonego bezpiecznika, to przyczyny należy szukać gdzieś w układzie elektrycznym. Wymiana bezpiecznika raczej nie rozwiąże problemu, który prędzej czy później ponownie wystąpi.
  • zapowietrzona nagrzewnica lub przewody - zapowietrzenie nagrzewnicy czy przewodów może nastąpić w dwóch najbardziej popularnych przypadkach. Może wynikać z nieodpowietrzenia układu po wykonywanej naprawie lub wymianie płynu chłodniczego, lub na skutek nieszczelności. W miejsce wyciekającego płynu dostaje się powietrze, które nie jest skutecznym nośnikiem ciepła. W rezultacie układ nie jest w stanie dostarczyć ciepłego powietrza do kabiny przez nagrzewnicę.
  • awaria pompy wody lub paska klinowego - pompa wody odpowiada za cyrkulację cieczy chłodzącej w układzie. Jeżeli nastąpi jej awaria, płyn przestanie dostarczać ciepło z silnika w dalsze rejony układu chłodzenia. Pompa napędzana jest paskiem klinowym, więc jego jakakolwiek awaria unieruchomi pompę i zatrzyma ogrzewanie.
  • awaria termostatu - termostat zarządza dużym i małym obiegiem płynu chłodzącego. Na początku, gdy silnik jest zimny, płyn chłodniczy nie jest puszczany przez chłodnicę, aby jak najszybciej uzyskać temperaturę pracy. Potem zawór otwiera się, chłodząc ciecz i tym samym silnik. Jeżeli termostat zatnie się w pozycji otwartej, silnik może nie dać rady się nagrzać, a w konsekwencji nie poleci ciepłe powietrze z nawiewu.
  • zatkana nagrzewnica - zanieczyszczenia w płynie chłodniczym np. w postaci fragmentów rdzy z innych elementów układu mogą spowodować zatkanie nagrzewnicy. Jeżeli płyn nie będzie w stanie przepływać przez nagrzewnicę, ciepłe powietrze nie zostanie dostarczone do kabiny.
  • awaria silnika dmuchawy - awaria silnika dmuchawy może wystapić w każdej chwili, a bez dmuchawy ciepłe powietrze nie zostanie skutecznie wtłoczone do kabiny. Zanim jednak mechanik zdecyduje się wymienić silnik, powinien sprawdzić rezystor i bezpiecznik.

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie w samochodzie?

Jak się naprawia ogrzewanie w samochodzie?

Mechanik sprawdza wymienione obszary pod kątem nieprawidłowości.

Jak to jest ważne?

Nie trzeba nikogo przekonywać, że jazda w zimę z brakiem ogrzewania jest bardzo nieprzyjemnym doświadczeniem. Co więcej, wpływa bezpośrednio na skupienie podczas kierowania oraz widoczność. Brak możliwości skutecznego odparowania szyb czy rozmrożenia lodu mocno ogranicza widoczność i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jeżeli więc ogrzewanie nie działa w Twoim samochodzie w okresie niskich temperatur, koniecznie umów się do serwisu na naprawę.

 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka otwartego wlewu paliwa?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka otwartego wlewu paliwa?

 Korek wlewu paliwa zapobiega rozlewaniu, parowaniu i zanieczyszczaniu paliwa. Za wyświetlenie kontrolki może odpowiadać brak korka, niepoprawne zamontowanie korka lub usterka elektroniki samochodu.

więcej

Co zrobić, gdy wycieka płyn chłodniczy?

Co zrobić, gdy wycieka płyn chłodniczy?

Z pozoru niegroźny wyciek płynu chłodniczego może w krótkim czasie doprowadzić do przegrzania się silnika i w konsekwencji do poważnej usterki. Elementy najbardziej narażone na wycieki to: chłodnica, przewody chłodnicy, zbiorniczek wyrównawczy, pompa wody lub korek chłodnicy. Jeżeli pod...

więcej

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Ładny, stylowy i przede wszystkim tani samochód segmentu B, który będzie też niedrogi w utrzymaniu. Seat Ibiza III kosztuje nie więcej niż 15 tys. zł, a mnogość wersji pozwala znaleźć coś dla każdego i na każdą okazję. Zarówno dla tych, którzy potrzebują mało wymagającego serwisowo środka...

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Gdy zaświeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju jedyna rzecz jaką powinno się zrobić, to zatrzymać samochód. Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie zaworów, tłoków i korbowodów w dobrym stanie. Jeżeli tego oleju zabraknie, lista elementów do wymiany może zrobić się na prawdę długa. Jeżeli...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyszukaj warsztat