Najważniejszą informacją jaka będzie nam potrzebna do doboru ogumienia jest rozmiar średnicy felgi. Najmniejsze rozmiary obręczy kół w samochodach zwykle mają 10-13 cali, największe nie przekraczają 23 cali. Rozmiar opony powinien mieć dokładnie tyle samo cali co rozmiar felgi, informacje o wymiarach obręczy w większości przypadków są wytłoczone na jej ramionach lub w innym miejscu obręczy po jej wewnętrznej stronie.
Umów się na wymianę opon do wulkanizatora w Twojej okolicy
Większe felgi (powyżej 19 cali) zwykle są spotykane w luksusowych SUV-ach oraz autach sportowych, jednak coraz częściej można je zamówić również przy zakupie popularnych modeli klasy średniej lub kompaktowej. Niestety zwykle im większa opona tym wyższa cena - oczywiście porównując ze sobą modele jednej firmy.
Kolejną ważną informacją, bez której nie sposób dobrać odpowiedniej opony jest szerokość felgi. Ta może mieć od 3 do 11 cali w zależności od średnicy obręczy i rodzaju auta. Zamieszczona niżej tabela pokazuje jaką szerokość ogumienia powinno się dobierać do konkretnej szerokości felgi. Opona nie może być zbyt szeroka, ani też zbyt wąska.
W tym pierwszym przypadku grozi to między innymi obniżeniem komfortu jazdy. Szersze ogumienie ma większe opory toczenia i co za tym idzie będzie głośniejsze. Nieznacznie zwiększy się też zużycie paliwa. Trzeba pamiętać jeszcze o tym, że choć szersze opony nieco poprawiają prowadzenie auta na suchej nawierzchni to jednocześnie są bardziej podatne na wpadnięcie samochodu w poślizg w trakcie opadów deszczu. Zbyt szerokie ogumienie ma również wpływ na szybsze zużywanie się elementów zawieszenia, układu hamulcowego oraz kierowniczego.
Z kolei założenie na felgi zbyt wąskich opon zwykle wiąże się z tym, że wydłuża się droga hamowania auta i samochód traci na przyczepności – gorzej się prowadzi w zakrętach. Ich zalety to mniejsza podatność na wpadnięcie w poślizg, niewiele niższe zużycie paliwa oraz fakt, że są tańsze od szerszych opon. Niestety zastosowanie zbyt wąskiego ogumienia ma jeszcze jeszcze jedną istotną wadę. Jako, że opona jest za bardzo naciągnięta na feldze znacząco wzrasta jej podatność pękanie.
Aby nie narażać się na wpadnięcie autem w poślizg, znacznie szybsze wyeksploatowanie elementów zawieszenia czy pęknięcie opony, zalecamy stosowanie takiej szerokości ogumienia jak zaleca producent w instrukcji obsługi lub na naklejce znajdującej się na jednym ze słupków po otworzeniu drzwi auta. W przypadku problemów ze znalezieniem takich zaleceń można skorzystać z tabeli poniżej lub zapytać mechanika.
Następny równie istotny parametr, który jest niezbędny przy doborze opony to wysokość. Wysokość profilu oznaczana jest jako procentowa wartości szerokości. Jeżeli mamy do czynienia z gumą o rozmiarze 195/65, to ta druga wartości oznacza 65% ze 195 mm, co daje nam wysokość profilu 126,7 mm. W tym przypadku kluczowe są zalecenia producenta samochodu lub ogumienia. Wulkanizatorzy dysponują odpowiednimi katalogami oraz bazami danych, dzięki czemu są w stanie szybko wskazać odpowiednią wysokość opony pasującą do konkretnego modelu auta. Odradzamy wybór wysokości gumy ,,na oko’’. Jeżeli będzie za wysoka to może uszkodzić nadkole, za niska z kolei przyspieszy zużycie elementów zawieszenia i obniży komfort jazdy.
Przy doborze opon trzeba jeszcze zwrócić uwagę na indeks prędkości. Jest to maksymalna prędkość z jaką mogą obracać się opony zamontowane na danym aucie pod maksymalnym obciążeniem określonym przez indeks nośności. W przypadku opon letnich przepisy Unii Europejskiej zabraniają stosowanie ogumienia o niższym indeksie prędkości niż wskazana przez producenta. Jeżeli chodzi o opony zimowe jest to dozwolone, ale tylko pod warunkiem, że ogumienie nie ma niższego indeksu prędkości niż Q, czyli 160 km/h.
Z parametrami dotyczącymi maksymalnej prędkości opon jest ściśle związany indeks nośności. Jest to określenie maksymalnego obciążenia, jakie może wytrzymać ogumienie podczas jazdy z maksymalną prędkością. Poniżej zamieszczamy tabelę z rozkodowanymi numerami i przypisanym do nich maksymalnym obciążeniem na jedno koło samochodu. Po zsumowaniu wartości dla wszystkich opon uzyskamy wagę niewiele wyższą od masy pojazdu.
Odradzamy stosowanie ogumienia o za niskich indeksach. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na ryzyko szybszego zużywania się bieżnika oraz na fakt, że auto może prowadzić się bardziej nieprzewidywalnie w trakcie pokonywania zakrętów – szczególnie przy wyższych prędkościach. Źle dobrane opony mogą też przegrzać się w trakcie jazdy i wybuchnąć. Dlatego ogumienie powinno być dobierane ściśle według zaleceń producenta samochodu.
Umów się na wymianę opon do wulkanizatora w Twojej okolicy
Jazda na oponach niezgodnych z zaleceniami producenta może się też skończyć tym, że w przypadku kolizji lub wypadku ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania. Poza tym montując w aucie opony o parametrach niezgodnych z zaleceniami producenta samochodu, producent ogumienia może odmówić uznania gwarancji w przypadku pojawienia się wad opony.
Właśnie dlatego przy wyborze opon radzimy dobierać je zgodnie z wszystkimi parametrami zalecanymi przez producenta auta.
Zbliża się zima, a Ty zastanawiasz się, kiedy zmienić opony na zimowe? W tym artykule znajdziesz informacje na ten temat, a także o obowiązkach prawnych związanych z oponami zimowymi w Polsce i za granicą.
Zmiana opon to przełomowy moment w trakcie roku, zarówno dla kierowców jak i mechaników. Warsztaty pękają w szwach, a klienci walczą o najszybszy termin. O ile zmiana opon z letnich na zimowe jest bardzo istotna, bo znacząco wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa, to jazda na zimówkach w...