Czy warto kupować auto z zawieszeniem pneumatycznym?

Czym różni się zawieszenie tradycyjne od pneumatycznego?

Główną różnicą między zawieszeniem tradycyjnym a pneumatycznym jest jego budowa. W tym pierwszym nierówności tłumione są przez elementy metalowo-gumowe (np. wahacze), amortyzatory oraz sprężyny. Z kolei w przypadku zawieszenia pneumatycznego drgania pochłaniają elementy metalowo-gumowe oraz zintegrowane z amortyzatorami miechy napełniane powietrzem pod ciśnieniem. W zawieszeniu pneumatycznym to sprężone powietrze przejmuje główną funkcję amortyzująca, a nie sprężyny jak to ma miejsce w układach konwencjonalnych.
 
Kolejna różnica to fakt, że zawieszenie pneumatyczne wymaga nieco większej opieki. Aby w porę wykryć usterki i zapobiec konieczności wymiany kilku elementów naraz, warto co 30 000 km sprawdzać stan takiego zawieszenia u fachowców.
 

Po co kupuje się samochód z zawieszeniem pneumatycznym?

Zalet tego typu zawieszenia jest sporo. Główną z nich to wysoki komfort resorowania, niezależnie do warunków drogowych samochód z pneumatyką zawsze będzie lepiej tłumił pokonywane nierówności. Kolejną istotną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość ustawienia wysokości prześwitu. Zwykle w autach z zawieszeniem pneumatycznym kierowca lub pasażer siedzący z przodu mają możliwość wybrania jednej z kilku wysokości zawieszenia. Jest to przydatne szczególnie w przypadku osób, które często muszą zjeżdżać z dróg asfaltowych.
 
Zawieszenie pneumatyczne ma również tę zaletę, że po załadowaniu bagażnika ciężkimi przedmiotami poziomuje tylną oś tak, aby była ona na tej samej wysokości co przednia. Dzięki temu samochód nawet z pełną przestrzenią bagażową nie traci tak bardzo na własnościach jezdnych jak auto z zawieszeniem tradycyjnym. Poza tym zawieszenie pneumatyczne sprawia, że auto z takim rozwiązaniem jest bardziej uniwersalne i może dojechać w miejsca, gdzie samochód z konwencjonalnym układem i nieregulowanym prześwitem nadwozia mógłby utknąć.
 

Jakie samochody są wyposażone w takie zawieszenie?

Zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie spotykane głównie w samochodach marek premium, ale nie tylko. Od lat stosuje je przede wszystkim Mercedes, głównie w topowych modelach: Klasy E (generacji W211, W212), Klasy S (W220, W221), a także w dużych SUV-ach takich jak ML (W164, W166) czy GL (X164, X166). Takie zawieszenie dostępne jest również w modelach Audi: A6 (C5, C6, C7, C8), A7 (C7, C8), A8 (D3, D4, D5) oraz w Q7 (4L, 4M). Zawieszenie pneumatyczne stosowano również w niektórych modelach BMW takich jak: Seria 5 (E39, F01, G30), Seria 7 (E65, F01, G11), X5 (E53, E70, F15, G05) oraz X6 (E71, F16). Zawieszenie pneumatyczne można znaleźć też w autach innych producentów takich jak: Volkswagen – w modelach Phaeton i Touareg, Toyota – w terenówkach Land Cruiser, Citroen – w modelu C4 Picasso, Porsche – w Panamerze i Cayenne, Jeep – w Grand Cherokee czy Jaguar w limuzynach XJ.
 

Kto powinien zdecydować się na auto z zawieszeniem tradycyjnym?

Na pewno użytkownicy, dla których priorytetem są niskie koszty utrzymania samochodu. Elementy zawieszenia tradycyjnego są zawsze sporo tańsze niż części pneumatyczne. Ze względu na prostotę układu konwencjonalnego znacznie tańsza jest również robocizna napraw. Po wymianie tradycyjnych sprężyn nie trzeba auta kalibrować, ani podłączać manometrów i sprawdzać ciśnienia w układzie. Wymiany części w konwencjonalnym zawieszeniu zwykle ograniczają się do czynności montażu i demontażu, ewentualnie do ustawienia geometrii na maszynie po zakończonej wymianie.
 
Zawieszenie pneumatyczne z pewnością nie przypadnie do gustu również kierowcom, którzy preferują sportowe samochody o sztywnej charakterystyce pracy zawieszenia. Układ pneumatyczny choć gwarantuje wysoki komfort, nigdy nie będzie w stanie dorównać sportowemu zawieszeniu w pewności prowadzenia auta na zakrętach – szczególnie podczas bardzo dynamicznej jazdy.
 
Osoby chcące zaoszczędzić na ubezpieczeniu i wykupujące głównie podstawowe pakiety polis również powinny wybierać samochody z zawieszeniem konwencjonalnym. Decydując się na auta z zawieszeniem pneumatycznym radzimy koniecznie wykupić ubezpieczenie Assistance, szczególnie w przypadku, gdy jeździ się samochodem głównie w długie trasy. Jeżeli zawiedzie jeden z elementów zawieszenia konwencjonalnego w wielu przypadkach udaje się jeszcze jakoś dojechać do warsztatu. Kiedy jednak zepsuje się miech lub kompresor w pneumatyce, zwykle konieczne jest wezwanie lawety i odwiezienie samochodu do odpowiedniego serwisu.
 
Wybierając auto z tradycyjnym zawieszeniem mamy niemal gwarancję, że w każdym nawet niewielkim mieście znajdzie się mechanik, który bez problemu je naprawi. Zawieszenie pneumatyczne wymaga jednak profesjonalnego podejścia fachowców z odpowiednim sprzętem. Tego typu serwisów jest w Polsce niewiele, jednym z polecanych jest Dr. Mechanik z Warszawy. Firma, która zajmuje się naprawami zawieszeń pneumatycznych od 1999 roku.
 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

BMW X6 E71 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

BMW X6 E71 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

 Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane jest auto. Kluczowe znaczenie ma również fakt jak często samochód przewozi ciężkie przedmioty....

więcej

BMW Serii 7 E65 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

BMW Serii 7 E65 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

 Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane jest auto. Kluczowe znaczenie ma również fakt jak często samochód przewozi ciężkie przedmioty....

więcej

Mercedes Klasy E W212 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Mercedes Klasy E W212 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

 Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane jest auto. Kluczowe znaczenie ma również fakt jak często samochód przewozi ciężkie przedmioty....

więcej

Land Rover Discovery 3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Land Rover Discovery 3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane jest auto. Kluczowe znaczenie ma również fakt jak często samochód przewozi ciężkie przedmioty. Ile...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę