110 PLN Benzyna 0,6 L Diesel
Paliwo
Silnik
Pojemność
układuKoszt płynu +
wymiana
1.1 MPI 54KM 40kW
1.2 8v 60KM 44kW
1.2 MPI 69KM 51kW
1.3 i 16V Multijet 75KM 55kW
Płynu hamulcowego wlewa się aż do uzyskania poziomu maksymalnego w zbiorniczku wyrównawczym. W tabeli powyżej przedstawiono pojemność układu hamulcowego w Fiat Panda II wraz z ceną zakupu odpowiedniej ilości płynu i wymiany w warsztacie. Ceny mogą się różnić w zależności od hurtowni jakiej zaopatruje się mechanik, renomy warsztatu oraz lokalizacji.
Płyn hamulcowy to najważniejszy z płynów w samochodzie, ponieważ od niego zależy bezpieczeństwo podróżujących. Czym dokładniej jest płyn hamulcowy? Składa się on z trzech głównych elementów: rozpuszczalnika (estry glikolu i estry boranowe), który obejmuje ¾ składu, środek smarny (związki poliglikolowe) oraz ostatni, czyli inhibitory korozji i przeciwutleniacze.
Glikol, który dominuje w składzie płynu hamulcowego, ma własności higroskopijne. Oznacza to, że wchłania wodę obniżając tym samym swoją temperaturę wrzenia. Hamulce nagrzewając się do kilkuset stopni, podnoszą temperaturę płynu. Woda znajdująca się w płynie zacznie się gotować i parować, a powietrze jest ściśliwe. W efekcie utracimy możliwość pełnego hamowania.
Czy zatem płyn hamulcowy jest szkodliwy? Rozlewanie go tu i tam nie będzie dobrym pomysłem, dlatego że działa on agresywnie na ludzką skórę i wszelkie lakiery. Dlatego podczas nalewania płynu hamulcowego należy szczególnie zwrócić uwagę na nierozlewanie go naokoło zbiorniczka. Pozostawiony płyn może wejść w reakcję z materiałem i go uszkodzić lub np. rozpuścić wspomniany lakier.
Płyn hamulcowy ma swój okres przydatności, po którym traci właściwości. Przyjmuje się, że wymianę płynu hamulcowego należy zlecić średnio co 2 lata lub ok. 30 tys.km. Są ku temu też inne przesłanki. Płyn hamulcowy należy wymienić profilaktycznie także podczas napraw układu hamulcowego. Po wymianie takich elementów jak pompa hamulcowa, przewody sztywne i elastyczne czy zaciski hamulcowych. Warto wymienić płyn także zaraz po zakupie używanego samochodu.
Płyn hamulcowy to ten sam płyn hydrauliczny stosowany do układu hydraulicznego sprzęgła. Jeżeli w danym samochodzie układ ten nie jest wspólny, to warto przy okazji wymienić płyn także przy sprzęgle. A jak to się ma do skrzyni biegów? Olej przekładniowy to coś zupełnie innego i wpływ płynu hamulcowego na skrzynię biegów jest stwierdzeniem dość naciąganym. Można sobie jednak wyobrazić, że jakiekolwiek problemy z płynem hydraulicznym w sprzęgle wpływające na jego pracę uniemożliwią prawidłowe wbijanie biegów. Wtedy kierowca może uznać, że problem leży w skrzyni biegów, a nie w samym płynie hamulcowym.
Szczególnym okresem, gdy warto sprawdzić płyn hamulcowy, jest okres jesienno-zimowy. Jest to czas wilgotny, spowodowany częstymi opadami deszczu i roztapiającego się śniegu. Wtedy płyn hamulcowy najbardziej traci swoje właściwości. Gumowe przewody hamulcowe nie są idealnie nieprzepuszczalne, dlatego minimalne ilości wody dostają się do płynu właśnie tymi mikroporami.
Stopień zużycia płynu hamulcowego określa się na podstawie zawartości wody, czyli jednocześnie utraty temperatury wrzenia. Służy do tego specjalny przyrząd zanurzany w zbiorniczku wyrównawczym. Już 3% zawartość wody w płynie, niekorzystnie wpływa na jego ściśliwość i temperaturę wrzenia, która może obniżyć się o 20 stopni.
Poziom płynu kontroluje się w zbiorniczku wyrównawczym. Jest to przezroczysty zbiorniczek umieszczony pod maską. Swoją budową i lokalizacją może się mylić ze zbiornikiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Jednak ten od płynu hamulcowego jest z reguły mniejszy. Wyposażony jest standardowo we wskaźniki pokazujące stan minimalny i maksymalny. Prawidłowa ilość płynu utrzymuje się przy stanie maksymalnym lub niewiele poniżej.
Wiele powiedzieć może także kolor i przejrzystość płynu hamulcowego w zbiorniczku. Nowy płyn hamulcowy ma kolor prawie biały, a ten zużyty będzie bliżej złotego czy nawet czarnego w bardzo przepracowanym przypadku. Jakiekolwiek zanieczyszczenia widoczne w zbiorniczku powinny być sygnałem do wymiany płynu w układzie.
Gdzie wymienić płyn hamulcowy? | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Na skutek nieszczelności, płynu hamulcowego może ubywać. W sprawnym układzie hamulcowym powinien utrzymywać się stały poziom. Ważne jest, aby nie dopuścić do opróżnienia zbiorniczka wyrównawczego, bo dojdzie do zapowietrzenia układu. To właśnie w tym zbiorniczku można dolewać brakujący płyn do odpowiedniego poziomu. Zanim udamy się do mechanika, warto uzupełnić płyn i nie powiększać usterki.
Rozróżnia się płyny oznaczone symbolem DOT 3, DOT 4, DOT 5 i DOT 5.1 Symbol ten określa temperaturę wrzenia płynu i jego lepkość. Im wyższa cyfra tym wyższa temperatura wrzenia. Płyny DOT 3 DOT 4 i DOT 5.1 można ze sobą mieszać. Wyjątek stanowi DOT 5, który jest płynem silikonowym. Obecnie DOT 5 stosowany jest tylko w pojazdach militarnych, ponieważ nie traci on swoich własności przez dłuższy czas. Należy pamiętać, że im wyższa temperatura wrzenia (czyli wyższy symbol), tym bardziej żrący jest płyn. Dlatego należy wlewać płyn określony przez producenta samochodu. W znakomitej większości pojazdów jest to DOT 4.
Układ ABS znacznie utrudnił samodzielne wymiany płynu hamulcowego pod blokiem i potrzebna jest obecnie znajomość sposobu odpowietrzania danego układu. Różni producenci wprowadzają różne rozwiązania technologiczne do swoich samochodów, a coraz częściej wymagany jest do tego komputer. Może się okazać, że po wymianie płynu hamulcowego skasować będzie trzeba kody błędów i poinformować system samochodu o wymianie płynu. Dlatego najlepiej zlecić tę usługę mechanikowi z odpowiednim doświadczeniem i oprogramowaniem.
Szybkość działania układu ABS i ESP zależy od szybkości przemieszczania się płynu hydraulicznego. Jeżeli będzie on gęsty i zabrudzony, układ będzie mniej sprawny. Dlatego w modelach wyposażonych w te czynne systemy bezpieczeństwa warto zmieniać płyn hamulcowy wcześniej i w renomowanych serwisach samochodowych. Przelanie płynu hamulcowego ponad miarę w nowszych samochodach może skutkować wywołaniem błędu układu ESP i unieruchomieniem auta.
Przyczyn może być kilka, jednak wszystkie związane są z układem hamulcowym. Błąd wywołany może być na skutek awarii ABS, czujnika poziomu płynu czy np. granicznego zużycia klocków hamulcowych. Może się jednak okazać, że kontrolkę wywołuje tak drobna rzecz, jak zbyt niski poziom płynu hamulcowego. Warto zacząć od sprawdzenia zbiorniczka wyrównawczego, bo może wystarczy tylko dolać płynu i pojechać do warsztatu na kontrolę w poszukiwaniu wycieku.
W sprawnym układzie hamulcowym płyn powinien utrzymywać się na stałym poziomie w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli płynu regularnie ubywa, gdzieś musi być nieszczelność. Warto wtedy przejrzeć całą drogę, którą pokonuje płyn hamulcowy od zbiorniczka wyrównawczego, króćców, przez wszystkie przewody i łączenia aż do zacisków hamulcowych. Gumowe przewody z czasem parcieją, a z racji ich ciągłego ruchu wraz z kołami czy pracą zawieszenia mogą się przetrzeć.
Najpierw należy sprawdzić jaki płyn przewiduje producent samochodu. Z reguły jest to DOT 4. Wymieniany płyn musi być nowy, zamknięty zawleczką. Otwarty wcześniej płyn już wchłonął wilgoć i nie ma sensu go wlewać. Po unieruchomieniu samochodu i zdjęciu kół należy dolać świeżego płynu do zbiorniczka wyrównawczego. Można też ostrożnie wyssać stary płyn ze zbiornika, ale nie za dużo, aby nie dopuścić do zapowietrzenia układu.
Przy zaciskach hamulcowych znajdują się odpowietrzniki. Na odpowietrzniki warto założyć silikonowy przewód prowadzący do butelki. Tym przewodem będziemy spuszczać stary płyn z układu. Wymianę płynu dokonuje się od najdalszego koła od pompy hamulcowej. Najczęściej jest to kolejność: prawy tył, lewy tył, prawy przód, lewy przód. Jeżeli samochód posiada ABS, to robi się to odwrotnie.
Sam proces wtłaczania nowego płynu jest następujący: jedna osoba pompuje pedał hamulca, po czym wciska do oporu. Osoba pod samochodem luzuje odpowietrznik i pozwala wypłynąć zużytemu płynowi. Następnie zakręca odpowietrznik, a osoba w samochodzie ponownie pompuje hamulec. Trzeba pilnować aby w zbiorniczku nie zabrakło nowego płynu hamulcowego. Czynność wykonuje się aż do wypłynięcia czystej cieczy przez odpowietrznik.
Wymiana płynu hamulcowego jest tania. Biorąc pod uwagę, jak ważna to czynność wydatek 100-200zł nie jest duży. Nie mając odpowiedniego stanowiska zajmie nam to dużo więcej czasu. Potrzebny jest nam pomocnik, który wie o co chodzi i nie zapowietrzy nam układu w trakcie pompowania pedału hamulca.
W starszych samochodach odpowietrzniki są mocno skorodowane i potrafią się urwać. W takiej sytuacji kierowca pozbywa się możliwości jeżdżenia samochodem. Płyn hamulcowy jest mocno żrący i bez odpowiedniej ochrony i doświadczenia, osoba naraża się na podrażnienia skóry i zniszczenia w samochodzie. Dodatkowo zużyty płyn trzeba oddać do utylizacji, co jest dodatkowym problemem. W nowszych samochodach, aby skasować kontrolkę hamulców potrzebny jest komputer diagnostyczny. Bez tego samochód nadal może wskazywać na usterkę układu hamulcowego i wizyta w warsztacie nas nie ominie.
Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...
Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...
Fiat Panda to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które jest produkowane od 1980 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Picanto, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Skoda Citigo, Toyota Aygo i...
Fiat Panda to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które jest produkowane od 1980 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Picanto, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Skoda Citigo, Toyota Aygo i...