Cena wymiany filtra kabinowego w Volkswagen Golf IV została przedstawiona w tabeli poniżej. Do obliczenia kosztu filtra wraz z wymianą uwzględniono filtr rekomendowany. Pod uwagę wzięto najpopularniejsze jednostki napędowe.
Paliwo | Silnik | Filtr | ||||
Ekonomiczny |
Rekomendowany |
Z węglem aktywnym |
Koszt filtra + wymiana |
|||
Benzyna | 1.4 16V 75KM 55kW |
22 PLN |
62 PLN |
118 PLN |
82 PLN |
|
1.6 100KM 74kW | ||||||
1.6 16V 105KM 77kW | ||||||
Diesel | 1.9 TDI 90KM 66kW | |||||
1.9 TDI 100KM 74kW | ||||||
1.9 TDI 110KM 81kW |
Volkswagenem Golf IV jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów poszukiwanych w internecie. Produkowany w latach 1997-2006 w nadwoziach hatchback, kombi i cabrio, oraz sedan. Auto posiada pokaźną listę silników do wyboru, od pojemności 1.4 będąca bardzo popularną jednostką napędową, a kończy się na silniku 3,2 VR6 będącego szesnastą propozycją od Volkswagena.
Filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca. Przyjmuje się, że każda kolejna warstwa wyłapuje coraz drobniejsze obiekty.
Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika. Awaria opornicy lub sterownika wentylatora to koszt sporo wyższy od wymiany filtra, dlatego nie warto ryzykować.
W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Warto połączyć ją z serwisem klimatyzacji.
Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania. Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów. Czy wymienić filtr przed czy po odgrzybianiu klimatyzacji? Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji. Wkładanie z powrotem zużytego filtra mija sie z celem, więc jest to idealny moment na montaż nowego.
Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt. Pozyskiwany jest z drewna lub odpadów organicznych, także jego produkcja również nie generuje dodatkowych zanieczyszczeń.
Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. W zależności do producenta samochodu czynność ta może być szybka i prosta, lub dość skomplikowana i wymagająca użycia narzędzi.
Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin. Niektórzy producenci filtrów załączają instrukcję wymiany wraz z określeniem miejsca montażu dla danego modelu.
Volkswagen Golf to jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiego producenta rozpoznawanych na całym świecie. Auto klasy kompakt konkurujące z Fordem Focusem, Oplem Astrą czy Toyotą Corollą. Obecna jest już ósma generacja modelu, a omawiana siódma jego wersja produkowana była w latach...
Volkswagenem Golf IV jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów poszukiwanych w internecie. Produkowany w latach 1997-2006 w nadwoziach hatchback, kombi i cabrio, oraz sedan. Auto posiada pokaźną listę silników do wyboru, od pojemności 1.4 będąca bardzo popularną jednostką...
Volkswagen Golf to auto klasy niższej średniej segmentu C, który produkowany jest od 1974 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi, kabriolet i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Hyundai i30, Opel Astra, Ford Focus, Toyota...
Produkcja piątej generacji Volkswagen Golf rozpoczęła się w 2003 roku, a zakończyła w 2008. Zainteresowanie modelem było bardzo duże, przez co produkcje starszej i nowszej generacji kontynuowano przez kolejne 3 lata. Samochód w porównaniu do swojego poprzednika przybrał na rozmiarze oraz...