Cena wymiany świec żarowych w Volkswagen Polo V została przedstawiona w tabeli poniżej. Cena zawiera zestaw rekomendowanych świec żarowych do najpopularniejszych silników danego modelu, oraz koszt robocizny. Robocizna określona została na podstawie czasu potrzebnego do sprawnej wymiany świec, bez możliwych utrudnień.
Paliwo |
Silnik |
Świece żarowe | ||||
Rekomendowane |
Napięcie |
Rezystancja | Wymiar gwintu | Całkowity koszt + wymiana | ||
Diesel |
1.2 TDI CR DPF 75KM 55kW |
288 PLN |
4,4 V |
0,5 Ω |
M10x1,0 | 348 PLN |
M10x1,1 |
444 PLN | |||||
1.6 TDI CR DPF 90KM 66kW | 384 PLN | |||||
1.6 TDI-CR DPF 105KM 77kW | 240 PLN | 0,4 Ω | 300 PLN |
Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11 silników benzynowych od 1.0 60KM do 1.8 TSI 192 KM. Silników diesla w ofercie było 9 od 1.2 75KM, do 1.6 90KM.
Kierowca do wyboru ma świece żarowe takich producentów jak m.in.: BOSCH, DENSO, NGK oraz BERU. Średni czas potrzebny na wymianę kompletu świec żarowych wynosi 30 minut. Rekomenduje się wymianę wszystkich świec żarowych za jednym razem.
Świece żarowe z racji ich ograniczonego czasu pracy i innej budowy wytrzymują dłużej niż świece zapłonowe. Zakłada się, że powinny wytrzymać przebiegi rzędu 80-100 tys. km. O ich awarii najprędzej kierowca dowie się dopiero zimą, lub w niektórych samochodach poprzez kontrolkę check engine czy kontrolkę świec żarowych. Dlatego warto raz w roku skontrolować ich działanie, a zrobić to można za pomocą testera świec bez potrzeby ich demontażu. Świece można także sprawdzić multimetrem lub na tak zwany kabelek z akumulatora, jednak nowoczesne świece zasilane napięciem 5V mogą ulec przepaleniu a ich wymiana będzie bardzo kosztowna.
Jeżeli dojdzie do potwierdzonej awarii świec żarowych, poleca się wymienić cały komplet. Koszt takie usługi może być bardzo zmienny w zależności od zastosowanych świec i silnika. To drugie najbardziej wpływa na koszt wymiany, ponieważ niekiedy świece żarowe są ukryte i nie jest możliwe ich proste wykręcenie. Może się okazać, że np. należy opuścić trochę silnik i zdemontować inne podzespoły. Są też silniki słynące z urywających się świec żarowych podczas wykręcania. Usuwanie urwanej świecy z głowicy jest bardzo kosztowne i ostateczna wymiana wszystkich świec w kłopotliwym silniku może wynieść nawet i 3000zł lub więcej.
Silnik spalinowy Diesla wyposażony jest w świece żarowe. Poza tym, że jest ona wkręcona w głowicę i jej część robocza znajduje się w komorze spalania, to ma niewiele więcej wspólnego ze świecą zapłonową stosowaną w silnikach benzynowych. W przypadku silnika o zapłonie samoczynnym, sam proces zapłonu zachodzi dzięki wysokiej temperaturze sprężonego w komorze spalania powietrza. Po wtryśnięciu oleju napędowego dochodzi do jego samozapłonu. Na początku, gdy komora spalania i cały silnik jest zimny, temperatura uzyskana na skutek sprężenia powietrza może być zbyt niska, stąd dogrzewane jest ono właśnie świecą żarową.
Świeca żarowa odpowiada zatem za wstępne podgrzanie powietrza w celu poprawnego uruchomienia silnika, chociaż nie jest ona niezbędna przy dodatnich temperaturach otoczenia. Oczywiście proces spalania w silniku z niesprawną świecą nie będzie przebiegał prawidłowo, dlatego wpłynie to na szybsze zużycie silnika oraz generowanie zanieczyszczeń do atmosfery. Wpłynie to także negatywnie na filtr cząstek stałych, w którego wypalaniu pomaga świeca żarowa poprzez podniesienie temperatury spalin. Zaledwie w kilka sekund świeca żarowa osiąga temperatury bliskie 1000 stopni Celsjusza i większe w zależności od typu.
Świece żarowe podzielić można na ceramiczne i z metalowym prętem grzewczym. Kolejny podpodział to: standardowe, z czujnikami ciśnienia w komorze spalania, samoregulujące się oraz szybkiego rozruchu. W zależności od wariantu zmieniać się będzie ich cena oraz możliwości pracy.
Gdy dojdzie do awarii świec żarowych silnik będzie miał problem z uruchomieniem szczególnie w ujemnych temperaturach. Jeżeli uda się go uruchomić, pracować będzie twardo i nierówno do czasu uzyskania temperatury w której świeca żarowa nie jest potrzebna do prawidłowej pracy.
Stan świecy żarowej może wiele powiedzieć mechanikowi na temat ogólnej kondycji silnika. Jeżeli zdemontowana świeca będzie osmolona, będzie to efektem nierównej pracy silnika. Jakiekolwiek ślady oleju i nagar na świecy żarowej oznaczać będzie problem z dużym zużyciem oleju lub awarii pompy wtryskowej. Zdarza się, że część grzewcza świecy może odpaść z powodu zbyt wczesnego zapłonu i niewłaściwego rozpylenia paliwa. Świeca ulec może przepaleniu także w przypadku niesprawności układu chłodzenia czy wypalonej uszczelki pod głowicą.
Opinie na ten temat są sprzeczne. Podchodząc do tematu z punktu widzenia fizyki, samochody wyposażone w aluminiową głowicę, po rozgrzaniu silnika pozwalają łatwiej wykręcić świecę. Znowu na podstawie praktyki mechanicy wskazują na skuteczniejsze wykręcanie na zimnym silniku. To co jest pewne, to ponowne wkręcenie nowych świec powinno się odbyć na zimnym silniku, aby zachować odpowiedni moment dokręcania.
Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11 silników...
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...
Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11 silników...
Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11 silników...