Nissan, Juke, 2011
mam nissana juke 1,6b dig -t 190 km pytanie jeżdzę doś dynamicznie czy branie oleju przez ten motor to norma przy przebiegu 160 000?
ul. Kasztanowa 3, Kokoszkowy, Starogard Gdański
Nie piszesz ile faktycznie "bierze" Ci oleju.
Wg mnie powinien nie więcej niż 0,15 l/1000 kmto raczej norma, chociaż producenci w instrukcjach podają nawet, że nie więcej niż 0,5 - 1litra/1000 km.
Ważne: w trudnych warunkach (np. długotrwała jazda autostradą) apetyt na olej może wzrosnąć. Wysokie spalanie oleju grozi zatarciem jednostki, ma niekorzystny wpływ na katalizator, a w cylindrach i układzie dolotowym odkładają się złogi nagaru i olejowego błota. Cierpi też osprzęt (m.in. zawór EGR), a w benzyniakach przedwcześnie zużywają się świece.
Którędy może znikać olej?
Uszczelka miski: wymiana z reguły jest tania, podczas naprawy usuwa się resztki starej uszczelki. Miska może być też skorodowana lub uszkodzona mechanicznie.
Najprościej – rzecz jasna – wykrywa się wycieki, zwłaszcza gdy auto stoi zawsze w tym samym miejscu. Plastikowe osłony silnika mogą nieco utrudnić sprawę, ale jeśli nieszczelność jest duża, to olej i tak wydostanie się na zewnątrz. Za znikanie oleju odpowiadają też turbosprężarka – np. zużycie uszczelniaczy, ryzyko rozbiegania diesla – oraz wadliwie działająca odma olejowa. Wycieki często pochodzą spod pokrywy zaworów (tzw. klawiatura). Łatwo zauważyć je po zdemontowaniu górnej osłony.
Jedną z częstszych przyczyn znikania oleju z silnika są uszkodzone uszczelniacze zaworowe: usterkę najłatwiej zauważyć podczas rozruchu na zimno – auto puszcza chmurę niebieskiego dymu, a po chwili spaliny odzyskują normalną barwę.
Często w silnikach o duzym przebiegu za spalanie oleju przez silnik odpowiadają uszkodzone pierścienie: niebieski dym przy obciążeniu. Uwaga: nie zawsze da się wymienić pierścień, często trzeba kupić nowy tłok.
W przypadku awarii uszczelniacza wału olej ubywa powoli, a sam wyciek może być niewidoczny pod samochodem.
Olej z silnika ucieka również poprzez uszkodzoną uszczelkę miski olejowej. Jej wymiana z reguły jest tania. Miska olejowa może być również uszkodzona mechaniczne lub skorodowana.
Warto jednak odwiedzić zaprzyjaźnionego mechanika aby na diagnozę nie było za późno i nie trzeba by było coś poważniejszego wymieniać.
Wertera 1, Lublin
Pytanie jak duzo bierze tego oleju i czy rzeczywiście go bierze czy może po prostu sa nieszzelności i olej po prostu wycieka. Przy tym przebiegu branie oleju prze silnik raczej nie powinno byc zbyt duze. Napewno dynamiczna , ostra jazda b edzie się do tego troche przyczyniac.
Nie znalazłeś(aś) rozwiązania Twojego problemu?
Tylu mechaników dzieli się swoją widzą i doświadczeniem o samochodach.
Zadanie pytania oraz odpowiedź
mechanika jest darmowa.