Średnia cena usługi: od 354,00 PLN do 551,67 PLN
Trwałość zbiornika LPG wynosi około 10 lat i tyle ważna jest zazwyczaj jego homologacja. Ze względu na własne bezpieczeństwo po tym czasie należy wymienić butlę w samochodzie. Chodzi tu przede wszystkim o względy ostrożności i ekonomiczności, ponieważ długotrwale użytkowany zbiornik traci na szczelności, co grozi poważną awarią. Jest to wyraźnie uregulowane w prawie, dlatego nie wolno ignorować sprawy. Jak wygląda taka wymiana? I czy należy do drogich usług?
Zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie, musisz wiedzieć o kilku podstawowych sprawach. Przede wszystkim nie każdy zakład montujący LPG posiada uprawnienia na przeprowadzanie badań i ponowne wydanie homologacji. Poza tym przed oddaniem butli do sprawdzenia, musi być ona opróżniona z gazu. Zbiorniki mogą być zalegalizowane drugi raz, należy jednak pamiętać, że ich maksymalna żywotność to dwadzieścia lat od daty produkcji. Ponadto na tabliczce musi być wybity znak 67 R. Dlaczego przepisy tak dokładnie określają użytkowanie zbiorników LPG? Wiele cykli napełniania i opróżniania butli gazem pod dużym ciśnieniem, zmienność temperatur, a także korozja, powodują, że często przestaje ona być szczelna, a to grozi poważnymi awariami samochodu. W przypadku gazu nie ma żartów.
Ponowna legalizacja butli wiąże się oczywiście z kosztami, które ciężko generalizować. Wszystko zależy od jej rodzaju, wieku, umiejscowienia, czy sposobu dostarczenia. Cena oscyluje z reguły w granicach 200-250 zł. Tymczasem nowy zbiornik kosztuje około 350 zł, ale trzeba też liczyć się z reguły z wymianą wielozaworu. Ostatecznie więc trzeba być przygotowanym na wydatek rzędu 500zł.
Zbiornik paliwa LPG z reguły ma kształt walca, bądź koła zapasowego, co umożliwia zamontowanie go na jego miejscu. W ten sposób oszczędza się miejsce w bagażniku. Jeżeli doszło do jakiegokolwiek uszkodzenia butli, co może nastąpić w przypadku kolizji, jej wymiana jest wręcz obowiązkowa. Na początku trzeba opróżnić ją całkowicie z paliwa. Potem wymontowuje się ze zbiornika wielozawór z zespołem czujnika poziomu paliwa. Teraz można już odkręcić wszystkie mocowania, które utrzymują butlę przytwierdzoną do bagażnika. Montaż nowej następuje analogicznie, oczywiście w odwrotnej kolejności. Na końcu sprawdzamy stan wielozaworu, a także pływaka czujnika poziomu paliwa. Kiedy wszystkie przewody zostaną podłączone, przy pomocy aerozolu lub specjalnego detektora sprawdzamy szczelność zbiornika.
Czy można dokonać wymiany butli gazowej samodzielnie? Teoretycznie tak, jeśli posiadasz potrzebną ku temu wiedzę. Zbiornik musi oczywiście spełniać wszelkie wymogi, inaczej samochód nie przejdzie przeglądu. Trzeba jednak mieć na uwadze, że instalacja LPG wymaga często diagnostyki, a tej raczej nie dokonasz w warunkach garażowych. Zanim więc zdecydujesz się na taki krok, dokładnie to przemyśl. Może się bowiem okazać, że wstępne oszczędności na montażu znikną w obliczu niesprawności układu.
Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej...
Fiat Punto II to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modelów samochodów klasy miejskiej. W drugiej wersji Punto znacznie podkreślono kształty nadwozia, lecz większość mechanizmów auto...
Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja...
Fiat 500 II to auto klasy aut miejskich segmentu A, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i kabriolet. Głównymi...