Wymiana sprzęgła, cena

Średnia cena usługi: od 390,82 PLN do 829,47 PLN

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

 Cena wymiany sprzęgła składa się z kosztu wykonania usługi oraz zakupu części zamiennych. Części mogą stanowić zdecydowaną większość w zależności od silnika. Już do samego diesla sprzęgła potrafią być 25% droższe, bez doliczania dwumasowego koła zamachowego. W silnikach diesla demontaż sprzęgła jest nieco bardziej czasochłonny, stąd różnica w cenie. Doliczając konieczność wymiany dwumasy, cena kompletu części wzrasta 2-3 krotnie. Najnowsze konsktrukcje silników wymagają stosowania koła dwumasowego również w niektórych jednostkach benzynowych. Średnia cena samej usługi wymiany sprzęgła zawiera się w kwocie 350 - 750 zł

 Białystok 313-713 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 270-617 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 350-856 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

 263-700 PLN Wybierz serwis
 Katowice  293-725 PLN Wybierz serwis
 Kielce  350-608 PLN Wybierz serwis
 Kraków  266-1131 PLN Wybierz serwis
 Lublin 257-543 PLN Wybierz serwis
 Łódź  265-662 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 267-667 PLN Wybierz serwis
 Poznań 366-770 PLN Wybierz serwis
Szczecin 320-1020 PLN Wybierz serwis
Toruń 215-525 PLN Wybierz serwis
Warszawa 392-901 PLN Wybierz serwis
Wrocław 314-778 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 500-1000 PLN Wybierz serwis

wymiana sprzęgła

Kiedy zmienić sprzęgło na nowe?

Sprzęgło jest w stanie wytrzymać przebiegi rzędu 100 - 200 tys. km. Taka rozbieżność w wartościach granicznych wynika z ogromnego wpływu kierowcy na dystans jaki jest ono w stanie pokonać. Agresywne ruszanie z piskiem opon, zbyt wolne puszczanie pedału sprzęgła a także zbyt szybkie powodujące szarpnięcia, skutecznie skraca jego żywotność. Sprzęgło należy wymienić, gdy przejawia poniżej przedstawione objawy.

Jakie są objawy zużytego sprzęgła?

Są elementy w samochodzie, które zanim ulegną kompletnej awarii dają o sobie znać. Jest to korzystna sytuacja, ponieważ pozwala kierowcy przygotować się na poniesienie kosztów, czy też wybranie miejsca i momentu usunięcia usterki. Jednym z takich elementów jest sprzęgło, które bardzo rzadko ulega nagłej awarii. Z reguły trwa to jakiś okres i to wcale nie taki krótki.

Typowe objawy problemów lub kończącego się sprzęgła:

  • ślizganie się sprzęgła - objawia się wzrostem obrotów silnika bez przełożenia na przyspieszenie. Auto nie przyspiesza mimo wzrostu obrotów. Sprzęgło zaczyna się ślizgać gdy tarcza jest mocno zużyta, lub została przepalona na skutek nieprawidłowego użytkowania
  • hałas podczas wciskania pedału sprzęgła - jeżeli dźwięki dobiegające z układu napędowego zmieniają się po wciśnięciu sprzęgła, wskazywać to może usterkę wysprzęglika z łożyskiem wyciskowym lub w skrzyni biegów
  • wibracje odczuwalne na pedale sprzęgła - wibracje podczas wciskania sprzęgła odczuwalne na pedale wynikają z niewyrównoważonego elementu obrotowego. Może to być zniekształcony docisk, zużyte koło dwumasowe czy niepłynnie pracujące łożysko
  • szarpanie podczas zmiany biegów i ruszania - może wskazywać na uszkodzone koło zamachowe, lecz także na wyrobione poduszki silnika czy skrzyni biegów. Przyczyną może być także nierównomierne przyleganie tarczy do docisku oraz obecność płynu lub smaru pomiędzy ich powierzchniami
  • zapach spalenizny odczuwalny w kabinie i na zewnątrz - podczas ślizgania sprzęgła dochodzi do przypalania warstwy ciernej, która zaczyna wydzielać specyficzny zapach spalenizny
  • dzwonienie na wolnych obrotach - może wskazywać usterkę dwumasowego koła zamachowego
  • ciężko chodzący pedał sprzęgła - usterka dotyczy wytartej tulei prowadzącej łożysko wyciskowe
  • brak możliwosci zmiany biegu - to już awaria uniemożliwiająca dalszą jazdę. Może być spowodowana np. zerwaniem linki sprzęgła (w sprzęgłach na lince), lub wyciekiem w przypadku sprzęgieł hydraulicznych. Awarii może ulec także tarcza talerzowa lub łożysko wyciskowe

Ile trwa wymiana sprzęgła w samochodzie?

Wymiana sprzęgła wiąże się z demontażem elementów zawieszenia, układu kierowniczego, a ostatecznie samej skrzyni biegów i sprzęgła. W zależności od konstrukcji auta, czynności te mogą trwać od 2-3 godzin do nawet kilkunastu przy skomplikowanych konstrukcjach. W standardowym aucie wymiana sprzęgła powinna zająć mechanikowi ok. 5-7 godzin.

Gdzie wymienić sprzęgło?

Wymiana sprzęgła jest usługą popularną wśród mechaników, jednak nie warto zlecać jej wykonanie pierwszemu lepszemu. Zdemontować trzeba duże, ciężkie i drogie elementy. Ewentualne błędy i uszkodzenia będą sporo kosztowały, dlatego tutaj liczy się doświadczenie. Niepoprawny montaż nowego sprzęgła może je w krótkim czasie zniszczyć, a o zwrot na gwarancji może być ciężko. Warto zapoznać się z listą rekomendowanych serwisów samochodowych poniżej.

 

Zobacz, gdzie wymienisz sprzęgło w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

Proces wymiany sprzęgła krok po kroku

W każdym modelu auta proces ten będzie wyglądał nieco inaczej z uwagi na zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne. Idea jednak jest taka sama i można ją w uproszeniu przedstawić w kilku krokach.

  1. odłączenie akumulatora
  2. rozłączenie sterowania skrzynią biegów (wodziki) oraz sprzęgła (linka lub przewód hydrauliczny)
  3. uniesienie auta i demontaż elementów zawieszenia i układu kierowniczego uniemożliwiających wyjęcie skrzyni biegów
  4. spuszczenie oleju ze skrzyni biegów
  5. rozłączenie półosi i podparcie skrzyni za pomocą podnośnika
  6. odkręcenie poduszek i mocowań skrzyni biegów oraz oddzielenie skrzyni od silnika
  7. opuszczenie skrzyni, oczyszczenie jej wewnętrznej strony i wymiana wysprzęglika
  8. demontaż sprzęgła i koła dwumasowego z silnika (jeżeli jest w nie wyposażony)
  9. wymiana sprzęgła i opcjonalnie koła dwumasowego. Ponowny montaż elementów w odwrotnej kolejności

Czy przy wymianie sprzęgła trzeba wymienić koło dwumasowe?

Nie ma obowiązku wymiany koła dwumasowego podczas wymiany sprzęgła. Procedura wymiany całego zestawu ma głównie uzasadnienie ekonomiczne. W celu wymiany sprzęgła należy zdemontować skrzynię biegów. Jest to na tyle czasochłonny proces, że sama usługa nierzadko kosztuje więcej niż części. Wymiana samego sprzęgła i pozostawienie starej dwumasy grozi koniecznością ponownej rozbiórki auta w niedługim czasie generując dużo większe koszty. Doświadczony mechanik po rozebraniu sprzęgła powinien być w stanie określić jego stan. Jeżeli dwumasowe koło zamachowe będzie w dobrym stanie, być może nie warto go wymieniać. Należy rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie.

Wymiana sprzęgła z kołem zamachowym sztywnym zamiast dwumasy

Kiedy w 1999 roku zamachowe koła dwumasowe stały się podstawowym wyposażeniem układów napędowych z silnikiem diesla, cena serwisowania tego typu aut znacznie wzrosła. Z uwagi na znaczny wzrost momentu obrotowego w nowoczesnych jak na tamte czasy silników, konieczne było stworzenie dodatkowego tłumika drgań i sił skrętnych generowanych przez silnik. Standardowe sztywne koło zamachowe nie uchroniłoby skrzyni biegów na dłuższą metę, dlatego powstało koło dwumasowe, które dużo skuteczniej tłumi drgania. Koło dwumasowe jest elementem drogim, ponieważ nierzadko przekracza kwotę 1500 zł, czyli więcej niż samo sprzęgło. Kusząca jest zatem perspektywa zamiany dwumasy na tańsze i trwalsze koło sztywne. Jest to jednak działanie na krótką metę, ponieważ oszczędności rzędu 1000zł, szybko zamienią się w kilku tysięczny remont skrzyni biegów i pozostałych podzespołów. Zamiana dwumasy na sztywne koło zamachowe ma sens jedynie, gdy samochód i tak ma zostać np. zezłomowany, ale potrzebujemy go jeszcze jakiś niedługi czas poużywać. Wtedy można w ten sposób ograniczyć koszty eksploatacji. Zastępowanie dwumasy kołem sztywnym przed sprzedażą samochodu w celu wygenerowania większego zysku jest działaniem nieuczciwym.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Honda City V i VI - Cena wymiany sprzęgła

Honda City V i VI - Cena wymiany sprzęgła

 Honda City to mały miejski sedan z segmentu B. Jego produkcja zaczęła się w 1981 roku i trwała do 2011. City to alternatywa dla modelu Jazz, która produkowana jest do dzisiaj. W modelu City...

więcej

Volkswagen Tiguan I - Cena wymiany sprzęgła

Volkswagen Tiguan I - Cena wymiany sprzęgła

VW Tiguan I generacji to auto produkowane w latach 2007-2016. Jest to auto z segmentu Crossover, mniejsze od modelu Touareg. Kierowcy do wyboru mieli 5 silników benzynowych z wtryskiem...

więcej

Hyundai ix20 - Cena wymiany sprzęgła

Hyundai ix20 - Cena wymiany sprzęgła

 Hyundai ix20 to auto segmentu B kategorii minivan. Jego produkcję rozpoczęto w roku 2010 i zakończono w 2020. Model przeszedł facelifting w 2015 roku. Hyundai ix20 zastąpił model Matrix...

więcej

Volkswagen Tiguan II - Cena wymiany sprzęgła

Volkswagen Tiguan II - Cena wymiany sprzęgła

VW Tiguan II generacji to auto produkowane od 2017 roku. Należy do segmentu Crossover i jest mniejszym autem uterenowionym od modelu Touareg. Auto dostępne jest z silnikami benzynowymi o...

więcej