ABS jest bardzo ważnym systemem, jaki występuje w większości nowoczesnych samochodów. Jego zadanie jest bardzo ważne – podczas gwałtownego hamowania nie dopuszcza do zablokowania kół, a więc zapewnia sterowność samochodu. Najczęściej awarii ulega sterownik i pompa ABS – naprawa wymaga specjalistycznej naprawy, dlatego warto postawić na doświadczonego fachowca. Chcesz wiedzieć, jak wygląda taka naprawa? Zaraz się wszystkiego dowiesz!
Wielu kierowców nie wyobraża sobie współcześnie jazdy bez ABS. Gdy więc dochodzi do awarii układu, od razu udają się do warsztatu, aby zlikwidować problem. Zanim jednak zdecydujesz się na wizytę w serwisie, sprawdź kilka podstawowych elementów, a być może unikniesz niepotrzebnych kosztów naprawy.
W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić bezpieczniki, ponieważ przepalone mogą uniemożliwić pracę systemu. Tym bardziej, że nowy bezpiecznik kosztuje grosze. Następnie sprawdź wszystkie połączenia czujników, znajdujące się przy kołach i pod samochodem. Czujniki w wielu autach nie są dobrze zabezpieczone, przez co ulegają zabrudzeniu. W konsekwencji tracimy sygnał i występują błędy w odczycie. Podobnie sprawa się przedstawia, jeśli założymy koło o innym rozmiarze – komputer bowiem dostanie odczyt o innym pomiarze prędkości i dojdzie do blokady systemu. Jeśli wcześniej twoje auto brało udział w kolizji lub w wypadku, może dojść do przetarcia przewodów, a to również wpływa negatywnie na ABS.
Wiele starszych aut jeździ natomiast bez ABS-u – w części z nich system występuje, jednak został świadomie wyłączony. Przyczyna? Nieprawidłowe działanie. A że naprawa układu nie należy do tanich, wielu posiadaczy aut woli z niego zrezygnować, niż tracić pieniądze. Tymczasem problemy z systemem są najczęściej wynikiem uszkodzenia tzw. koronki, czyli pierścienia, który współpracuje z czujnikiem obrotów koła. Jeśli wybierzesz się do ASO, prawdopodobnie usłyszysz, że trzeba wymienić półoś lub piastę, a to już kosztowna sprawa. Często można jednak uniknąć takich nakładów finansowych i kupić same koronki, o czym serwisy oczywiście nie informują (zwyczajnie naciągają klientów).
Zdarza się także, że ABS włącza tryb awaryjny w wyniku awarii układu hydraulicznego. Może tak się stać na przykład w wyniku wycieku płynu hydraulicznego – system wyłącza się, a na tablicy zegarów wyświetla się pomarańczowa kontrolka.
Wielu kierowców korzysta z systemu ABS, ale mało kto wie, jak on funkcjonuje i z czego się składa. Jego punktem centralnym jest elektroniczne sterowanie, które zbiera informacje z czujników i na ich podstawie decyduje o działaniu pompy. Prawidłowa praca systemu nie jest możliwa bez czujników prędkości kół. To one obliczają ilość obrotów i przekazują te dane do sterownika. Elektronika jest o wiele bardziej precyzyjna od wcześniejszych rozwiązań, ponieważ może odblokować tylko wybrane koło, a nie wszystkie cztery.
Współczesne auta są wspomagane przez wiele systemów, mających swoje specyficzne oznaczenia. Wiele z nich, mimo że wiele razy słyszanych, tak naprawdę niewiele nam mówi. Tymczasem znajomość skrótów...
Świecąca kontrolka ABS oznacza, że kontrola nad blokowaniem kół podczas hamowania jest nieaktywna. Kontrolka ABS może być wywołana przez awarię czujnika prędkości obrotowej kół, niesprawną pompę...
VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20...
Chevroleta Aveo T250 nie trzeba przedstawiać, po tym jak popularnym miejskim autem stała się poprzednia generacja T200. 2 generacja tego modelu produkowana była w latach 2006-2011, a samo nadwozie...