Interesujesz się tuningiem? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z modyfikowaniem samochodu? Zarówno tuning, jak i chiptuning dają wiele możliwości użytkownikowi. Podrasowując auto możemy zwiększyć moc silnika, czy też zmniejszyć zużycie paliwa. W profesjonalnym warsztacie uzyskasz wiele porad - od tuningu silnika przez stylizację tuningową i wybór opon, aż po oświetlenie. Musisz jednak pamiętać, że przy wprowadzeniu licznych modyfikacji potrzebny jest umiar, a przede wszystkim ich zgodność z obowiązującym prawem.
Na drogach jeździ mnóstwo bardzo podobnych do siebie samochodów, nic więc dziwnego, że pojawiają się takie osoby, które chcą swój pojazd wyróżnić. Dokonują tego właśnie poprzez tuning silnika, układu paliwowego lub wnętrza samochodu. Pod pojęciem tym rozumie się różnego rodzaju modyfikacje, które mają na celu przedłużenie życia pojazdu lub zwiększenie jego mocy. Ogólnie wyróżnia się tuning mechaniczny i optyczny. Pierwszy z nich dotyczy modyfikacji różnych podzespołów auta, drugi natomiast zmian wizualnych.
Jak jednak wygląda to pod względem prawnym w Polsce? Nasze prawo nie zabrania wprowadzania do samochodów modyfikacji, pod warunkiem, że spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa i nie utrudniają życia innym uczestnikom ruchu drogowego. Stuningowany samochód nie może mieć ograniczonej widoczności z przodu i z boku auta – w przypadku przyciemniania szyb współczynnik przepuszczania światła nie może przekraczać 70%. Lusterka boczne także można zmienić, ale muszą zapewniać widoczność tyłu.
W przypadku modyfikacji kierownicy, której dokonuje wielu posiadaczy aut, wymagane jest posiadanie modelu homologowanego ze sprawnym klaksonem lub przyciskiem sygnału na dźwigni kierunkowskazów. Z kolei tuning felg i opon jest możliwy, jeśli nie wystają poza obrys auta.
Absolutnie zabronione są wszelkie kombinacje związane z tablicą rejestracyjną – musi ona być idealnie widoczna, a światło na nią padające, białe i równomiernie rozłożone. Materiał, z którego wykonana jest tablica, nie może oślepiać innych kierowców.
Jak widać, polskie prawo nie reguluje kwestii związanych z tuningiem w sposób szczegółowy – istnieje tylko kilka obostrzeń, których należy przestrzegać. Mimo to z modyfikacjami nie powinno się przesadzać, ponieważ mogą one mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie auta.
Produkcję BMW Serii 1 E81-87 rozpoczęto w 2004 roku. To najmniejszy model w ofercie BMW, który stał się najczęściej kupowanym pojazdem tej marki. Jego produkcja zakończyła się w 2013 roku. W...
Największym producentem systemów wtrysku podtlenku azotu do silników jest "Nitrous Oxide Systems", dla tego też zwyczajowo na wtrysk podtlenku azotu mówi się NOS. Działanie instalacji polega na...
Chciałbyś zmienić swój samochód od wewnątrz, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Boisz się zbyt dużych kosztów, na które cię zwyczajnie nie stać? Spokojnie! Wiele czynności możesz wykonać...
BMW Serii 1 F20-21 to kontynuacja modelu E81-87 który odniósł duży sukces. Model urósł w porównaniu do poprzednika nie tylko na zewnątrz. Gama silników benzynowych liczy aż 14 jednostek oraz...