Masz samochód z automatyczną skrzynią biegów? Nowoczesne automaty to precyzyjne i skomplikowane urządzenia, które wymagają ręki doświadczonego fachowca. Do ich prawidłowego działania potrzebny jest więc specjalny olej, który smaruje wewnętrzne części skrzyni i przekazuje sygnały z jednostki sterującej do elementów wykonawczych.
Jak wygląda wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów? Przede wszystkim powinien mieć odpowiednią klasyfikację i być czysty. Niestety olej wraz z użytkowaniem ulega zabrudzeniu – dostają się do niego opiłki metalu i inne zanieczyszczenia. Oczywiście, jest od tego specjalny filtr, ale nie wyłapuje wszystkiego w stu procentach. Okresowo trzeba więc go wymieniać.
Na początku należy odkręcić i wymontować miskę olejową i zlać olej, który się w niej znajduje. Potem montujemy miskę ponownie i wlewamy do niej olej. Należy przy tym skontrolować stan uszczelki i wymienić ją, jeśli jest taka potrzeba. Często jest dołączona do filtra oleju automatycznej skrzyni biegów, który wymienia się obowiązkowo za każdym razem przy wykonywaniu wymiany.
Po wlaniu oleju i sprawdzeniu jego poziomu, trzeba wykonać jazdę próbną i skontrolować, czy skrzynia biegów działa prawidłowo i czy nie ma wycieków. Dopiero po wykonaniu tej czynności można ponownie sprawdzić poziom oleju.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważną czynnością, której nie należy zaniechać, ponieważ może prowadzić do problemów ze zmianą biegów, a nawet całkowitą awarią przekładni. Lepiej więc nie dopuszczać do takiego stanu, ponieważ koszty naprawy są naprawdę spore. Jak często wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Standardowo producenci zalecają robić to co 30-60 tys. km przebiegu. Nieco inaczej jest w przypadku nowych samochodów – wtedy wymiany dokonuje się dopiero po 100 tys. przejechanych kilometrów.
Pamiętaj, aby zawsze na czas wymieniać olej w skrzyni biegów, zanim dojdzie do nieprawidłowości przy jej działaniu. Jeśli już zauważyłeś pierwsze oznaki usterki, koniecznie udaj się do serwisu, aby wykonać usługę. Jest to bardzo ważne, ponieważ poważne zaniechanie może prowadzić do kosztownej naprawy.
Coraz więcej warsztatów proponuje usługę dynamicznej wymiany oleju. Czy jest bardziej opłacalna? Tradycyjna metoda, nazywana statyczną, została opisana powyżej – polega na spuszczeniu około 40% oleju i dolaniu do reszty nowego. W układzie krąży więc duża część starego płynu. Według badań rozwiązanie to jest niezbyt efektywne i może prowadzić przy większych usterkach do poważnej awarii przekładni. Z kolei dynamiczna wymiana pozwala na usunięcie oleju niemal w 100%. Najpierw skrzynię czyści się specjalnym preparatem, a dopiero później wtłacza olej pod ciśnieniem. Tym sposobem problem jest rozwiązany, a ty możesz spokojnie jeździć swoim autem z automatem.
To chyba jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów dyskusji wśród kierowców. Zarówno w Polsce, jak i za granicą nie brakuje zwolenników jednej i drugiej przekładni. Która jest więc lepsza?...
Generacja B6 produkowana była w latach 2000 - 2006. Stylistyka nie zmieniła się znacząco, ale samochód upodobnił się do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. Do dyspozycji było 12 silników...
Produkcję Audi A4 B5 rozpoczęto w 1994, a zakończono 7 lat później, w 2001 roku. W międzyczasie w 1998 roku auto poddano faceliftingowi, gdzie zmieniono wygląd nadwozia. Audi A4 B5 dostępne było w...
Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do...