Reduktory LPG czyszczenie, wymiana

 W każdej instalacji gazowej najważniejszym elementem jest reduktor, który odpowiada za zmianę stanu skupienia gazu z ciekłego na lotny, a także za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia. To właśnie od jego jakości, a także stanu technicznego zależy, jak będzie działał silnik. Mimo wprowadzania do instalacji LPG coraz to nowszych rozwiązań, reduktor nadal pozostaje jej sercem i to się raczej szybko nie zmieni. Niestety, z czasem ulega zużyciu i zanieczyszczeniu. Wtedy koniecznością staje się wizyta u sprawdzonego mechanika, który zdiagnozuje problem.

reduktory lpg

Paliwo LPG podczas tankowania ma postać ciekłą, o czym nie każdy wie. Aby więc zmieniło się w gaz, trzeba je odpowiednio ogrzać. Służy temu podłączenie reduktora pod układ chłodzenia silnika – gorący płyn chłodniczy, przepływający przez reduktor, powoduje odparowanie paliwa LPG. Aby te dwie ciecze się nie mieszały, zastawano specjalne gumowe membrany, które regulują ilość gazu przekazywanego do komory spalania.

Z czasem jednak membrany ulegają zużyciu, przez co nie mogą spełniać swojej roli. Uszkodzenie reduktora można rozpoznać najczęściej po dłuższym uruchamianiu silnika na benzynie. Wtedy prawdopodobnie przyczyną będą właśnie membrany. Co wpływa na nie negatywnie? Przede wszystkim duże zmiany ciśnienia, oddziaływanie mieszanki propanu i butanu, a także niskie temperatury w czasie rozprężania gazu (stają się wtedy sztywne i przy gwałtownym ruchu, ulegną zniszczeniu). Poza tym w przypadku kiepskiej jakości paliwa LPG, na membranach zbierają się osady, co także niekorzystnie wpływa na ich działanie.

Od czasu do czasu należy więc wykonywać czyszczenie reduktora, co nie jest skomplikowaną czynnością. Najpierw należy odciąć dopływ gazu za pomocą zaworu zamykającego. Po dokładnym dokręceniu zaworu odłączamy wszystkie przewody elektryczne podłączone do reduktora i zapamiętujemy schemat przyłącza, żeby później nie mieć problemów. Następnie odkręcamy filtr gazu (powoli) i gumowe przewody doprowadzające paliwo LPG do reduktora. To samo robimy z przewodami układu chłodzenia, ale należy zapamiętać o ich zabezpieczeniu, żeby ciecz się nie wylewała. Następnie odkręcamy korek spustowy paliwa i parownik od ucha mocującego. Reduktor wystarczy teraz już tylko rozłożyć na części i przy pomocy pędzelka oraz rozpuszczalnika usunąć osad i maź. Na końcu dokładnie wycieramy wszystkie elementy i składamy w całość. Teraz nie pozostaje już nic innego, jak zamontować reduktor z powrotem na miejscu, podłączyć wszystkie przedmioty i odkręcić zawór.

Wymiana reduktora wygląda analogicznie, ale należy przy niej pamiętać o uszczelnieniu wszystkich połączeń, a także wymianie filtra fazy ciekłej i lotnej. Na końcu konieczna jest regulacja instalacji przy pomocy sprzętu diagnostycznego, ponieważ nowy lub zregenerowany reduktor charakteryzuje się zupełnie innymi parametrami od starego.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Seat Leon to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi...

więcej

LPG – legalizować czy wymieniać?

LPG – legalizować czy wymieniać?

Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej...

więcej

Seat Toledo II - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo II - Cena wymiany rozrządu

 Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od...

więcej

Instalacja LPG – fakty i mity

Instalacja LPG – fakty i mity

Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja...

więcej