Okresowy przegląd pojazdu jest zalecaną przez producenta wizytą w serwisie samochodowym w czasie której wymieniane są części eksploatacyjne pojazdu a także sprawdzany jest jego stan techniczny. Na podstawie przebiegu auta oraz zauważonych usterek wymieniane są m.in. filtry powietrza, świece, płyny, rozrząd. Przeprowadza się także diagnostykę komputerową. Niestety, wiele osób uważa, że po minięciu okresu gwarancyjnego nie warto ich kontynuować ze względu na duże nakłady finansowe. Eksperci wykazują, że to błędne podejście.
Dotrzymanie harmonogramu przeglądów okresowych należy do obowiązków posiadacza pojazdu na gwarancji – inaczej nie będzie mógł on liczyć na darmowe naprawy, ani inne przywileje. Producenci samochodowi bardzo precyzyjnie określają czas i sposób przeprowadzenia inspekcji – nic więc dziwnego, że większość kierowców w takiej sytuacji wybiera przegląd w serwisie autoryzowanym. Na mocy rozporządzenia GVO można je wykonywać także w punktach nieautoryzowanych, ale wtedy trzeba dopilnować spełnienia wszystkich wymogów producenta. Chodzi tu nie tylko o konkretne procedury, ale także używanie oryginalnych części (lub zamienników o zbliżonych parametrach).
Jeśli zdecydowałeś się na przegląd okresowy poza ASO, zażądaj rozpiski z wykonanymi w trakcie przeglądu czynnościami, a także faktury za usługę. Pamiętaj, że najważniejszy jest wpis w książce serwisowej – bez niego możesz stracić gwarancję. Serwis autoryzowany co prawda może robić ci problemy w przypadku ewentualnej awarii, ale w takim wypadku masz prawo wejść na drogę sądową. To ASO jest w gorszej sytuacji, ponieważ musi udowodnić, że wizyta w innym punkcie miała bezpośredni związek z późniejszą usterką w samochodzie.
Inaczej sytuacja wygląda, jeśli minął już okres gwarancyjny – wtedy wiele osób sobie odpuszcza kolejne wizyty w serwisie, aby oszczędzić. Mimo to eksperci motoryzacji wskazują, że jest to nienajlepsze podejście. Dzięki przeglądom okresowym można na bardzo wczesnym etapie wykryć objawy zbliżającej się awarii i zawczasu usunąć przyczynę problemu. Ponadto regularnie serwisowane auta o wiele rzadziej się psują. Wynika to z faktu, że w trakcie obsługi serwisowej fachowcy dokonują konserwacji i regulacji wielu podzespołów auta, zwiększając tym samym ich żywotność. Poprzez stałą kontrolę najważniejszych układów w pojeździe znacznie zwiększa się bezpieczeństwo jego użytkowania. Przegląd okresowy obejmuje wiele czynności, których przy normalnych naprawach się nie wykonuje: regulację i konserwację układu hamulcowego, kontrolę luzów, sprawdzenie testerem płynu hamulcowego i chłodzącego, kontrolę ciśnienia w kole zapasowym, ustawienie świateł, itd.
Prawdą jest także, że gdyby wykonać osobno wszystkie usługi, które są zagwarantowane w ramach przeglądu okresowego, zapłacilibyśmy o wiele więcej. Z reguły zwraca się uwagę na wysokie koszty takiej obsługi serwisowej, ale nie zważa się w ogóle na ten jakże banalny fakt. Jest to więc opcja mimo wszystko bardziej ekonomiczna. Częste kontrole samochodu oznaczają bowiem mniej awarii, a to z kolei mniej napraw. W efekcie mamy sprawne auto, którego wartość rynkowa jest o wiele wyższa, niż w przypadku nieserwisowanych pojazdów.
Toyota C-HR to najnowsza propozycja crossovera najbardziej niezawodnego japońskiego producenta. Pojazd produkowany jest do 2016 roku w Japonii i Turcji. Dostępny jest jedynie z silnikami...
Aby dobrze przygotować samochód na wakacje warto odwiedzić mechanika i zlecić mu sprawdzenie działania kilku kluczowych elementów w aucie. Podpowiadamy na co serwis powinien zwrócić uwagę...
Prezentowana Toyota Avensis T27 to III generacja tego modelu. Jej produkcja ruszyła już w 2009 roku, jednak omawiany wariant to model po drugim faceliftingu produkowany od 2015 roku. Samochód...
Toyota C-HR to najnowsza propozycja crossovera najbardziej niezawodnego japońskiego producenta. Pojazd produkowany jest do 2016 roku w Japonii i Turcji. Dostępny jest jedynie z silnikami...