Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Fiat Panda II i III wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Fiat Panda II | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.1 MPI 54KM 40kW |
85 PLN |
571 PLN |
|||
1.2 8v 60KM 44kW | ||||||
1.2 MPI 69KM 51kW | ||||||
Diesel | 1.3 i 16V Multijet 75KM 55kW | 180 PLN | 252 PLN |
Fiat Panda III | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
0.9 8v TwinAir Turbo Start&Stop 85KM 63kW | 237 PLN | 357 PLN | ||
1.2 69KM 51kW | 238 PLN | 358 PLN | |||
1.2 LPG 69KM 51kW | 239 PLN | 359 PLN | |||
Diesel |
1.3 Multijet 95KM 70kW | 214 PLN | 334 PLN | ||
1.3 MULTIJET 75KM 55kW | 206 PLN | 326 PLN | |||
1.3 MultiJet II 16v 80KM 59kW | 215 PLN | 335 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Fiata Panda II i III dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Fiat Panda II | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Diesel | 1.3 i 16V Multijet 75KM 55kW |
140 PLN |
218 PLN |
Fiat Panda III | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
0.9 8v TwinAir Turbo Start&Stop 85KM 63kW | 75 PLN | 195 PLN | ||
1.2 69KM 51kW | 75 PLN | 195 PLN | |||
1.2 LPG 69KM 51kW | 75 PLN | 195 PLN | |||
Diesel |
1.3 Multijet 95KM 70kW | 76 PLN | 196 PLN | ||
1.3 MULTIJET 75KM 55kW | 76 PLN | 196 PLN | |||
1.3 MultiJet II 16v 80KM 59kW | 76 PLN | 196 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Fiata Panda II i III wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Fiat Panda to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które jest produkowane od 1980 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Picanto, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Skoda Citigo, Toyota Aygo i Volkswagen up!. Fiat Panda pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...
Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...
Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...
Fiata Pande drugiej generacji produkowano w latach 2003 - 2012. Jest to model auta zaklasyfikowanego do segmentu B (klasa miejska). W porównaniu do swojego poprzednika o prostej konstrukcji, Panda II przeszła modernizację techniczną jak i stylistyczną. Auto przeszło dwa faceliftingi, w...