Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Fiat 500 II wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
0.9 TwinAir 85KM 63kW |
128 PLN |
206 PLN |
326 PLN |
272 PLN |
1.2 69KM 51kW | 91 PLN | 163 PLN | 403 PLN | 229 PLN | |
1.4 100KM 74kW | 87 PLN | 240 PLN | 317 PLN |
306 PLN |
|
Diesel | 1.3 TD 75KM 55kW |
83 PLN |
240 PLN |
317 PLN |
|
1.3 Multijet 16v 95KM 70kW | 306 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Fiat 500 II dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium |
Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
0.9 TwinAir 85KM 63kW |
89 PLN |
140 PLN |
180 PLN |
218 PLN |
|
1.2 69KM 51kW | ||||||
1.4 100KM 74kW | ||||||
Diesel | 1.3 TD 75KM 55kW | |||||
1.3 Multijet 16v 95KM 70kW | ||||||
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Fiata 500 II wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Fiat 500 II zaprezentowano w 2007 roku, po ponad 30 latach od zakończenia produkcji jego poprzednika. Auto odziedziczyło stylistyczne cechy po pierwszej generacji modelu. Nowa "500" zaklasyfikowana jest jako auto mniejsze, należy do segmentu samochodów typu A. Fiat 500 II zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008. Do wyboru w ofercie jest 9 silników benzynowych od 85KM do 180KM oraz 2 silniki 75KM i 95KM.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Fiat 500 II zaprezentowano w 2007 roku, po ponad 30 latach od zakończenia produkcji jego poprzednika. Auto odziedziczyło stylistyczne cechy po pierwszej generacji modelu. Nowa "500" zaklasyfikowana jest jako auto mniejsze, należy do segmentu samochodów typu A. Fiat 500 II zdobył tytuł...
Fiat 500 II zaprezentowano w 2007 roku, po ponad 30 latach od zakończenia produkcji jego poprzednika. Auto odziedziczyło stylistyczne cechy po pierwszej generacji modelu. Nowa "500" zaklasyfikowana jest jako auto mniejsze, należy do segmentu samochodów typu A. Fiat 500 II zdobył tytuł...
Fiat 500 to włoskie auto osobowe klasy aut najmniejszych produkowane od 2007 roku do dzisiaj. Model ten pierwotnie produkowany także w latach 1957-1975. Współczesny Fiat 500 doczekał się jednej generacji i liftingu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d. Bezpośrednią konkurencją modelu...
Fiat 500 II zaprezentowano w 2007 roku, po ponad 30 latach od zakończenia produkcji jego poprzednika. Auto odziedziczyło stylistyczne cechy po pierwszej generacji modelu. Nowa "500" zaklasyfikowana jest jako auto mniejsze, należy do segmentu samochodów typu A. Fiat 500 II zdobył tytuł...