Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Seat Ibiza IV i V wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Seat Ibiza IV | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 MPI 70KM 51kW |
180 PLN |
264 PLN |
||
1.2 TSI 105KM 77kW | |||||
1.4 MPI 85KM 63kW | |||||
1.6 MPI 105KM 77kW | |||||
Diesel | 1.2 TDI CR 75KM 55kW | ||||
1.4 TDI DPF 80KM 59kW | |||||
1.6 TDI CR 90KM 66kW | |||||
1.9 TDI 105KM 77kW | |||||
2.0 TDI CR 143KM 105kW |
Seat Ibiza V | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 MPI 75KM 55kW | 170 PLN | 290 PLN | ||
1.0 TSI 95KM 70kW | 182 PLN | 302 PLN | |||
1.0 TSI 115KM 85kW | 183 PLN | 303 PLN | |||
1.5 TSI 150KM 110kW | 185 PLN | 305 PLN | |||
Diesel |
1.6 TDI 80KM 59kW | 171 PLN | 291 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Seat Ibiza IV i V dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Seat Ibiza IV | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 MPI 70KM 51kW |
120 PLN |
192 PLN |
||
1.2 TSI 105KM 77kW | |||||
1.4 MPI 85KM 63kW | |||||
1.6 MPI 105KM 77kW | |||||
Diesel | 1.2 TDI CR 75KM 55kW | ||||
1.4 TDI DPF 80KM 59kW | |||||
1.6 TDI CR 90KM 66kW | |||||
1.9 TDI 105KM 77kW | |||||
2.0 TDI CR 143KM 105kW |
Seat Ibiza V | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.0 MPI 75KM 55kW | 128 PLN | 248 PLN | ||
1.0 TSI 95KM 70kW | 133 PLN | 253 PLN | |||
1.0 TSI 115KM 85kW | 134 PLN | 254 PLN | |||
1.5 TSI 150KM 110kW | 141 PLN | 261 PLN | |||
Diesel |
1.6 TDI 80KM 59kW | 129 PLN | 249 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Seat Ibiza IV i V wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Seat Ibiza to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Kia Rio, Peugeot 208 i Renault Clio. Seat Ibiza pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkowanie czwartej generacji Seat Ibiza rozpoczęto w 2008 roku. Pojazd zaklasyfikowano do segmentu klasy miejskiej. W 2012 roku auto podanno faceliftingowi, przekształcając przedni zderzak, reflektory oraz tylnie lampy. Ibiza IV w 2009 roku otrzymała nagrodę Samochodu Roku 2019 w...
Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła facelifting. Do oferty trafiło 10 silników benzynowych od 40KW do 85KW oraz 7 silników diesla od 55KW do...
Produkowanie czwartej generacji Seat Ibiza rozpoczęto w 2008 roku. Pojazd zaklasyfikowano do segmentu klasy miejskiej. W 2012 roku auto podanno faceliftingowi, przekształcając przedni zderzak, reflektory oraz tylnie lampy. Ibiza IV w 2009 roku otrzymała nagrodę Samochodu Roku 2019 w Hiszpani,...
Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła facelifting. Do oferty trafiło 10 silników benzynowych od 40KW do 85KW oraz 7 silników diesla od 55KW do 118KW.