Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Opla Zafiry B i C wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Opel Zafira B | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 CNG ecoFLEX Turbo 150KM 110kW |
248 PLN |
348 PLN |
|||
1.6 Ecotec 115KM 85kW | 190 PLN | 290 PLN | ||||
1.6 Twinport ECOTEC 105KM 77kW | 220 PLN | 320 PLN | ||||
1.8 ECOTEC 140KM 103kW | 190 PLN | 290 PLN | ||||
2.2 DIRECT ECOTEC 150KM 110kW |
248 PLN |
348 PLN |
||||
Diesel | 1.7 CDTI ecoFLEX 125KM 92kW | |||||
1.7 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW | ||||||
1.9 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | ||||||
1.9 CDTI ECOTEC 120KM 88kW | ||||||
1.9 CDTI ECOTEC 150KM 110kW |
Opel Zafira C | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW | 165 PLN | 285 PLN | ||
1.6 SIDI Turbo 170KM 125kW | 231 PLN | 351 PLN | |||
1.6 Turbo Ecotec 200KM 147kW | 244 PLN | 364 PLN | |||
1.6 Turbo 136KM 100kW | 261 PLN | 381 PLN | |||
1.4 Turbo LPG 140KM 103kW | 149 PLN | 269 PLN | |||
Diesel |
2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW | 188 PLN | 308 PLN | ||
2.0 CDTI ECOTEC 130KM 96kW | 149 PLN | 269 PLN | |||
2.0 diesel 170KM 125kW | 231 PLN | 351 PLN | |||
1.6 CDTI 134KM 99kW | 165 PLN | 285 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Zafiry B i C dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Opel Zafira B | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 CNG ecoFLEX Turbo 150KM 110kW | 148 PLN | 232 PLN | |||
1.6 Ecotec 115KM 85kW | 138 PLN | 222 PLN | ||||
1.6 Twinport ECOTEC 105KM 77kW |
134 PLN |
218 PLN |
||||
1.8 ECOTEC 140KM 103kW | ||||||
2.2 DIRECT ECOTEC 150KM 110kW | ||||||
Diesel | 1.7 CDTI ecoFLEX 125KM 92kW | |||||
1.7 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW | ||||||
1.9 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | ||||||
1.9 CDTI ECOTEC 120KM 88kW | ||||||
1.9 CDTI ECOTEC 150KM 110kW |
Opel Zafira C | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW | 147 PLN | 267 PLN | ||
1.6 SIDI Turbo 170KM 125kW | 179 PLN | 299 PLN | |||
1.6 Turbo Ecotec 200KM 147kW | 235 PLN | 355 PLN | |||
1.6 Turbo 136KM 100kW | 187 PLN | 307 PLN | |||
1.4 Turbo LPG 140KM 103kW | 184 PLN | 304 PLN | |||
Diesel |
2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW | 220 PLN | 340 PLN | ||
2.0 CDTI ECOTEC 130KM 96kW | 179 PLN | 299 PLN | |||
2.0 diesel 170KM 125kW | 250 PLN | 370 PLN | |||
1.6 CDTI 134KM 99kW | 187 PLN | 307 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Opla Zafira B i C wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Opel Zafira to auto klasy kompaktowej segmentu B, które produkowane jest od 1999 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowane w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic i Toyota Verso. Opel Zafira pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach...
Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach...
Opel Zafira to auto klasy minivan w segmencie C. Konkuruje z takimi modelami jak Renault Scenic czy Ford C-Max. Obecna na rynku jest już trzecia generacja Zafiry określona symbolem C. Produkowana była w latach 2012-2019. Do wyboru pozostawiono 6 silników benzynowych o pojemnościach 1.4...
Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach...