Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Citroen C5 II i III wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Citroen C5 II | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
1.8i 16V 116KM 85kW |
117 PLN
|
187 PLN |
197 PLN |
271 PLN |
|
1.8i 16V 125KM 92kW | ||||||
2.0i 16V 140KM 103kW | 196 PLN | 222 PLN | 280 PLN | |||
3.0 V6 211KM 155kW |
136 PLN | 254 PLN | 272 PLN | 338 PLN | ||
Diesel | 1.6 HDi 109KM 80kW |
117 PLN |
196 PLN |
222 PLN |
280 PLN |
|
2.0 HDi 107KM 79kW | ||||||
2.0 HDi 136KM 100kW | 136 PLN | 254 PLN | 272 PLN | 338 PLN | ||
2.2 HDi FAP 170KM 125kW | ||||||
Citroen C5 III | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
1.6 THP 156KM 115kW |
148 PLN |
268 PLN |
395 PLN |
376 PLN |
|
1.8i 16V 125KM 92kW |
||||||
2.0i 16V 140KM 103kW | ||||||
3.0 V6 211KM 155kW | 315 PLN | 479 PLN | 423 PLN | |||
Diesel |
1.6 HDi FAP 110KM 81kW |
268 PLN |
395 PLN |
376 PLN |
||
2.0 HDi FAP 140KM 103kW | ||||||
2.0 HDi FAP 163KM 120kW | ||||||
2.7 V6 HDi FAP 204KM 150kW |
307 PLN |
479 PLN |
415 PLN |
|||
3.0 V6 HDi Biturbo FAP 241KM 177kW |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Citroen C5 II i II dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Citroen C5 II | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
1.8i 16V 116KM 85kW |
70 PLN |
140 PLN |
167 PLN |
224 PLN |
1.8i 16V 125KM 92kW | |||||
2.0i 16V 140KM 103kW | |||||
3.0 V6 211KM 155kW | |||||
Diesel | 1.6 HDi 109KM 80kW | ||||
2.0 HDi 107KM 79kW | |||||
2.0 HDi 136KM 100kW | |||||
2.2 HDi FAP 170KM 125kW |
Citroen C5 III | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
1.6 THP 156KM 115kW |
91 PLN |
183 PLN |
270 PLN |
291 PLN |
|
1.8i 16V 125KM 92kW |
||||||
2.0i 16V 140KM 103kW | ||||||
3.0 V6 211KM 155kW | ||||||
Diesel |
1.6 HDi FAP 110KM 81kW | |||||
2.0 HDi FAP 140KM 103kW | ||||||
2.0 HDi FAP 163KM 120kW | ||||||
2.7 V6 HDi FAP 204KM 150kW | ||||||
3.0 V6 HDi Biturbo FAP 241KM 177kW |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Citroena C5 II i III wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Citroen C5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Insignia, Mazda 6, Renault Laguna, Toyota Avensis, Peugeot 407 i Volkswagen Passat. Citroen C5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Zbudowany na platformie podłogowej PSA PF3. Produkcja tego modelu opiewała na lata 2007-2017. W 2011r. przeprowadzono pierwszy face lifting, a rok później kolejny. W ofercie modelu znalazły się 4 silniki benzynowe posiadające moc od 125KM do 211KM oraz 5 silników diesla od 110KM do 241KM.
Model zadebiutował na rynku w 2004r. Z wyglądu niewiele różnił się od poprzednika, jednak w znaczącym stopniu zmniejszono awaryjność. Koniec produkcji to rok 2008. Jego następcą jest model C5 III. W ofercie silnikowej były 4 modele benzynowe od 116KM do 211KM oraz silniki diesla od 109KM do 170KM.
Model zadebiutował na rynku w 2004r. Z wyglądu niewiele różnił się od poprzednika, jednak w znaczącym stopniu zmniejszono awaryjność. Koniec produkcji to rok 2008. Jego następcą jest model C5 III. W ofercie silnikowej były 4 modele benzynowe od 116KM do 211KM oraz silniki diesla od 109KM do 170KM.
Zbudowany na platformie podłogowej PSA PF3. Produkcja tego modelu opiewała na lata 2007-2017. W 2011r. przeprowadzono pierwszy face lifting, a rok później kolejny. W ofercie modelu znalazły się 4 silniki benzynowe posiadające moc od 125KM do 211KM oraz 5 silników diesla od 110KM do 241KM.