Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w BMW Serii 5 E60 i F10 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
BMW Serii 5 E60 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
520 i 170KM 125kW |
150 PLN |
308 PLN |
619 PLN |
398 PLN |
|
525 i 192KM 141kW | ||||||
525 i 218KM 160kW | ||||||
530 i 231KM 170kW | 332 PLN | 422 PLN | ||||
530 i 258KM 190kW | 308 PLN | 398 PLN | ||||
545 i 333KM 245kW | 332 PLN | 525 PLN | 422 PLN | |||
5.0 V10 507KM 373kW | 415 PLN | 774 PLN | 505 PLN | |||
Diesel |
520d 163KM 120kW |
308 PLN |
619 PLN |
398 PLN |
||
520d 177KM 130kW | ||||||
530 d 218KM 160kW |
332 PLN |
422 PLN |
||||
530 d 231KM 170kW | 505 PLN | |||||
535 d 272KM 200kW | ||||||
385 PLN | 1055 PLN | 475 PLN |
BMW Serii 5 F10 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Najtańsze | Rekomendowane | Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
520i 184KM 135kW | 185 PLN | 305 PLN | 425 PLN | 455 PLN |
528i 245KM 180kW | 336 PLN | 456 PLN | 576 PLN | 606 PLN | |
523i 204KM 150kW | 182 PLN | 302 PLN | 422 PLN | 452 PLN | |
528i 258KM 190kW | 161 PLN | 281 PLN | 401 PLN | 431 PLN | |
535i 306KM 225kW | 323 PLN | 443 PLN | 563 PLN | 593 PLN | |
550i 408KM 300kW | 152 PLN | 272 PLN | 392 PLN | 422 PLN | |
4.4 V8 560KM 412kW | 96 PLN | 216 PLN | 336 PLN | 366 PLN | |
530i 272KM 200kW | 183 PLN | 303 PLN | 423 PLN | 453 PLN | |
Diesel |
518d 143KM 105kW | 169 PLN | 289 PLN | 509 PLN | 539 PLN |
518d 150KM 110kW | 185 PLN | 305 PLN | 425 PLN | 455 PLN | |
520d 184KM 135kW | 182 PLN | 302 PLN | 422 PLN | 452 PLN | |
520d 190KM 140kW | 323 PLN | 443 PLN | 563 PLN | 593 PLN | |
525d 218KM 160kW | 203 PLN | 323 PLN | 443 PLN | 473 PLN | |
525d 204KM 150kW | 223 PLN | 343 PLN | 463 PLN | 493 PLN | |
530d 245KM 180kW | 323 PLN | 443 PLN | 563 PLN | 593 PLN | |
530d 258KM 190kW | 223 PLN | 343 PLN | 463 PLN | 493 PLN | |
535d 299KM 220kW | 384 PLN | 504 PLN | 624 PLN | 654 PLN | |
535d 313KM 230kW | 345 PLN | 465 PLN | 585 PLN | 615 PLN | |
Hybryda |
ActiveHybrid 5 340KM 250kW | 349 PLN | 469 PLN | 589 PLN | 619 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach BMW Serii 5 E60 i F10 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
BMW Serii 5 E60 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
520 i 170KM 125kW |
127 PLN |
250 PLN |
442 PLN |
330 PLN |
|
525 i 192KM 141kW | ||||||
525 i 218KM 160kW | ||||||
530 i 231KM 170kW | ||||||
530 i 258KM 190kW | ||||||
545 i 333KM 245kW |
135 PLN |
275 PLN | 404 PLN | 355 PLN | ||
5.0 V10 507KM 373kW | 272 PLN | 505 PLN | 352 PLN | |||
Diesel |
520d 163KM 120kW |
127 PLN |
250 PLN |
398 PLN |
330 PLN |
|
520d 177KM 130kW | ||||||
530 d 218KM 160kW | ||||||
530 d 231KM 170kW | 261 PLN | 422 PLN | 341 PLN | |||
535 d 272KM 200kW | ||||||
135 PLN | 272 PLN | 475 PLN | 352 PLN |
BMW Serii 5 F10 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Najtańsze | Rekomendowane | Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
520i 184KM 135kW | 272 PLN | 392 PLN | 512 PLN | 533 PLN |
528i 245KM 180kW | 166 PLN | 286 PLN | 506 PLN | 536 PLN | |
523i 204KM 150kW | 143 PLN | 263 PLN | 383 PLN | 413 PLN | |
528i 258KM 190kW | 166 PLN | 286 PLN | 406 PLN | 436 PLN | |
535i 306KM 225kW | 80 PLN | 200 PLN | 320 PLN | 350 PLN | |
550i 408KM 300kW | 117 PLN | 237 PLN | 357 PLN | 387 PLN | |
4.4 V8 560KM 412kW | 304 PLN | 424 PLN | 544 PLN | 574 PLN | |
530i 272KM 200kW | 143 PLN | 263 PLN | 383 PLN | 413 PLN | |
Diesel |
518d 143KM 105kW | 89 PLN | 169 PLN | 289 PLN | 319 PLN |
518d 150KM 110kW | 273 PLN | 393 PLN | 513 PLN | 533 PLN | |
520d 184KM 135kW | 143 PLN | 263 PLN | 383 PLN | 413 PLN | |
520d 190KM 140kW | 166 PLN | 286 PLN | 406 PLN | 436 PLN | |
525d 218KM 160kW | 272 PLN | 392 PLN | 512 PLN | 533 PLN | |
525d 204KM 150kW | 117 PLN | 237 PLN | 357 PLN | 387 PLN | |
530d 245KM 180kW | 143 PLN | 263 PLN | 383 PLN | 413 PLN | |
530d 258KM 190kW | 83 PLN | 200 PLN | 323 PLN | 353 PLN | |
535d 299KM 220kW | 185 PLN | 305 PLN | 425 PLN | 455 PLN | |
535d 313KM 230kW | 304 PLN | 424 PLN | 544 PLN | 574 PLN | |
Hybryda |
ActiveHybrid 5 340KM 250kW | 273 PLN | 393 PLN | 513 PLN | 543 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku BMW Serii 5 E60 i F10 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
BMW Serii 5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1972 do dzisiaj. Obecnie jest 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A6, Mercedes-Benz klasy E, Alfa Romeo 166 i Jaguar XF. BMW pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkcja BMW Serii 5 E39 rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat. To kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Auto występowało w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M, a w ofercie znalazło się 13...
Produkcja BMW Serii 5 E39 rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat. To kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Auto występowało w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M, a w ofercie znalazło się 13 silników...
Lata produkcji kolejnej serii 5 pod symbolem E60 przypadają na 2003-2010. Jest to odmłodzona wersja prestiżowej limuzyny BMW klasy średniej wyższej. Ponownie do oferty trafiły nadwozia sedan i kombi oraz topowa wersja M5. Pod maskę trafiło 12 silników benzynowych gdzie topowy rozwijał moc...
BMW Serii 5 E39 to kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Do sprzedaży trafił z dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M. Produkcja modelu rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat, a przez ten czas w...