Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w BMW Serii 3 E90 i F30 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
BMW Serii 3 E90 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Najtańsze | Rekomendowane | Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
318i 129KM 95kW | 130 PLN | 270 PLN | 705 PLN | 350 PLN |
318i 143KM 105kW | 156 PLN | 286 PLN |
447 PLN |
366 PLN | |
320i 150KM 110kW | 130 PLN | 270 PLN | 350 PLN | ||
320i 170KM 125kW |
156 PLN |
313 PLN |
705 PLN |
393 PLN | |
325i 218KM 160kW | 293 PLN | 373 PLN | |||
330i 258KM 190kW | 150 PLN |
304 PLN |
447 PLN |
384 PLN |
|
330i 272KM 200kW |
156 PLN |
705 PLN | |||
Diesel |
318d 122KM 90kW | 263 PLN |
447 PLN |
343 PLN | |
318d 143KM 105kW | |||||
286 PLN | 366 PLN | ||||
320d 163KM 120kW |
293 PLN |
705 PLN |
373 PLN |
||
320d 177KM 130kW | |||||
BMW Serii 3 F30 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Najtańsze | Rekomendowane | Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
1.5 318i 136KM 100kW | 304 PLN | 424 PLN | 544 PLN | 574 PLN |
2.0 320i 184KM 135kW | 254 PLN | 374 PLN | 494 PLN | 524 PLN | |
2.0 328i 245KM 180kW | 278 PLN | 398 PLN | 518 PLN | 548 PLN | |
2.0 330i 252KM 185kW | 281 PLN | 401 PLN | 521 PLN | 551 PLN | |
3.0 335i 306KM 225kW | 263 PLN | 383 PLN | 503 PLN | 533 PLN | |
3.0 M3 431KM 317kW | 245 PLN | 365 PLN | 485 PLN | 515 PLN | |
3.0 340i 326KM 240kW | 270 PLN | 390 PLN | 510 PLN | 540 PLN | |
Diesel |
2.0 316d 116KM 85kW | 211 PLN | 331 PLN | 451 PLN | 481 PLN |
2.0 318d 143KM 105kW | 275 PLN | 395 PLN | 515 PLN | 545 PLN | |
2.0 318d 150KM 110kW | 254 PLN | 374 PLN | 494 PLN | 524 PLN | |
2.0 320d Efficiency Dynamics 163KM 120kW | 196 PLN | 316 PLN | 436 PLN | 466 PLN | |
2.0 320d 184KM 135kW | 281 PLN | 401 PLN | 521 PLN | 551 PLN | |
2.0 320d 190KM 140kW | 225 PLN | 345 PLN | 465 PLN | 495 PLN | |
2.0 325d 218KM 160kW | 303 PLN | 423 PLN | 543 PLN | 573 PLN | |
3.0 330d 258KM 190kW | 214 PLN | 334 PLN | 454 PLN | 484 PLN | |
3.0 335d 313KM 230kW | 263 PLN | 383 PLN | 503 PLN | 533 PLN | |
Hybryda |
2.0 330e 252KM 185kW | 281 PLN | 401 PLN | 521 PLN | 551 PLN |
3.0 ActiveHybrid 3 340KM 250kW | 270 PLN | 390 PLN | 510 PLN | 530 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach BMW Serii 3 E90 i F30 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
BMW Serii 3 E90 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
318i 129KM 95kW |
96 PLN |
212 PLN | 410 PLN | 292 PLN | |
318i 143KM 105kW | 195 PLN |
341 PLN |
275 PLN | |||
320i 150KM 110kW | 212 PLN | 292 PLN | ||||
320i 170KM 125kW | 195 PLN | 275 PLN | ||||
325i 218KM 160kW | 214 PLN |
437 PLN |
294 PLN | |||
330i 258KM 190kW |
130 PLN |
243 PLN |
323 PLN |
|||
330i 272KM 200kW | ||||||
Diesel |
318d 122KM 90kW |
96 PLN |
212 PLN |
341 PLN |
292 PLN | |
318d 143KM 105kW | ||||||
195 PLN | 275 PLN | |||||
320d 163KM 120kW |
214 PLN |
294 PLN |
||||
320d 177KM 130kW | ||||||
BMW Serii 3 F30 | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Najtańsze | Rekomendowane | Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
1.5 318i 136KM 100kW | 256 PLN | 376 PLN | 496 PLN | 526 PLN |
2.0 320i 184KM 135kW | 163 PLN | 283 PLN | 403 PLN | 433 PLN | |
2.0 328i 245KM 180kW | 196 PLN | 316 PLN | 436 PLN | 466 PLN | |
2.0 330i 252KM 185kW | 161 PLN | 281 PLN | 401 PLN | 431 PLN | |
3.0 335i 306KM 225kW | 230 PLN | 350 PLN | 470 PLN | 500 PLN | |
3.0 M3 431KM 317kW | 150 PLN | 270 PLN | 390 PLN | 420 PLN | |
3.0 340i 326KM 240kW | 223 PLN | 343 PLN | 463 PLN | 493 PLN | |
Diesel |
2.0 316d 116KM 85kW | 256 PLN | 376 PLN | 496 PLN | 526 PLN |
2.0 318d 143KM 105kW | 196 PLN | 316 PLN | 436 PLN | 545 PLN | |
2.0 318d 150KM 110kW | 160 PLN | 280 PLN | 400 PLN | 430 PLN | |
2.0 320d Efficiency Dynamics 163KM 120kW | 138 PLN | 258 PLN | 378 PLN | 408 PLN | |
2.0 320d 184KM 135kW | 122 PLN | 242 PLN | 362 PLN | 392 PLN | |
2.0 320d 190KM 140kW | 76 PLN | 196 PLN | 316 PLN | 336 PLN | |
2.0 325d 218KM 160kW | 230 PLN | 350 PLN | 370 PLN | 400 PLN | |
3.0 330d 258KM 190kW | 90 PLN | 210 PLN | 330 PLN | 360 PLN | |
3.0 335d 313KM 230kW | 84 PLN | 204 PLN | 324 PLN | 354 PLN | |
Hybryda |
2.0 330e 252KM 185kW | 164 PLN | 284 PLN | 404 PLN | 434 PLN |
3.0 ActiveHybrid 3 340KM 250kW | 202 PLN | 322 PLN | 442 PLN | 472 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku BMW Serii 3 E90 i F30 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
BMW Serii 3 to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało już 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, hatback, liftback, sedan, kombi i kabriolet. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C, Alfa Romeo 159 i Volvo S60. BMW pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
BMW Serii 3 to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało już 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, hatback, liftback, sedan, kombi i kabriolet. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C,...
Model E46 to czwarty samochód pojawiający się w ofercie BMW Serii 3. Jest następcą bardzo popularnego E36, a jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. W 2001 roku model przeszedl facelifting, aby ostatecznie w 2007 roku zaprzestać produkcji na rzecz nowszej generacji E90. Kierowca do...
BMW Serii 3 E90 to następca modelu E46, którego produkcją ruszyła w 2004 roku. W porównaniu do swojego poprzednika auto zwiększyło swoje rozmiary. Nowa trójka w 2006 roku uzyskała tytuł Światowego Samochodu Roku. Do wyboru było 11 silników benzynowych od 316i 122KM do 4.0 V8 420KM oraz 12...
Model E46 to czwarty samochód pojawiający się w ofercie BMW Serii 3. Jest następcą bardzo popularnego E36, a jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. W 2001 roku model przeszedl facelifting, aby ostatecznie w 2007 roku zaprzestać produkcji na rzecz nowszej generacji E90. Kierowca do wyboru...