Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Audi A3 8P i 8V wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Audi A3 8P | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 102KM 75kW |
243 PLN |
327 PLN |
|||
1.6 FSI 115KM 85kW | ||||||
1.8 TFSI 160KM 118kW | ||||||
2.0 FSI 150KM 110kW | ||||||
2.0 TFSI 265KM 195kW | 267 PLN | 351 PLN | ||||
Diesel |
1.6 TDI 105KM 77kW |
227 PLN |
311 PLN |
|||
1.9 TDI 105KM 77kW | ||||||
2.0 TDI PD 140KM 103kW | ||||||
2.0 TDI PD 170KM 125kW |
Audi A3 8V | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 TFSI 125KM 92kW | 234 PLN | 384 PLN | ||
1.5 TFSI 150KM 110kW | 290 PLN | 440 PLN | |||
2.0 S3 Quattro 300KM 221kW | 304 PLN | 454 PLN | |||
2.0 S3 Quattro 310KM 228kW | 307 PLN | 457 PLN | |||
1.2 TFSI 110KM 81kW | 189 PLN | 339 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDI 150KM 110kW | 291 PLN | 441 PLN | ||
1.6 TDI 105KM 77kW | 280 PLN | 430 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Audi A3 8P i 8V dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Audi A3 8P | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 102KM 75kW |
177 PLN |
262 PLN |
|||
1.6 FSI 115KM 85kW | ||||||
1.8 TFSI 160KM 118kW | ||||||
2.0 FSI 150KM 110kW | ||||||
2.0 TFSI 265KM 195kW | 212 PLN | 296 PLN | ||||
Diesel |
1.6 TDI 105KM 77kW |
177 PLN |
261 PLN |
|||
1.9 TDI 105KM 77kW | ||||||
2.0 TDI PD 140KM 103kW | ||||||
2.0 TDI PD 170KM 125kW |
Audi A3 8V | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 TFSI 125KM 92kW | 182 PLN | 332 PLN | ||
1.5 TFSI 150KM 110kW | 213 PLN | 363 PLN | |||
2.0 S3 Quattro 300KM 221kW | 271 PLN | 421 PLN | |||
2.0 S3 Quattro 310KM 228kW | 273 PLN | 423 PLN | |||
1.2 TFSI 110KM 81kW | 154 PLN | 304 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDI 150KM 110kW | 228 PLN | 378 PLN | ||
1.6 TDI 105KM 77kW | 186 PLN | 336 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Audi A3 8P i 8V wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Audi A3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, cabriolet i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 1, Citoren DS4, Lexus CT, Mercedes-Benz klasy A i Volvo V40. Audi A3 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Generacja 8P to następca bardzo popularnego modelu Audi A3 8L, należącego do niższej klasy średniej w grupie premium. Kontynuacja udanego modelu w odświeżonej odsłonie rozpoczęła się w 2003 roku i trwała aż 10 lat, do 2013. W ofercie znalazło się 10 silników benzynowych od 1.2 TFSI do 3.2 TFSI...
Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Oferowany był z 7...
Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Oferowany był...
Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Oferowany był z 7...