Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Audi A4 B8 i B9 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Audi A4 B8 | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 TFSI 160KM 118kW |
372 PLN |
456 PLN |
||
1.8 TFSI 170KM 125kW |
|||||
2.0 TFSI 211KM 155kW | |||||
Diesel |
2.0 TDI 143KM 105kW | ||||
2.0 TDI 170KM 125kW | |||||
Audi A4 B9 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 35 TFSI 150KM 110kW | 340 PLN | 490 PLN | ||
2.0 TFSI 252KM 185kW | 472 PLN | 622 PLN | |||
1.4 TFSI 150KM 110kW | 361 PLN | 511 PLN | |||
2.0 40 TFSI 190KM 140kW | 477 PLN | 627 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDI 190KM 140kW | 458 PLN | 608 PLN | ||
2.0 TDI 150KM 110kW | 362 PLN | 512 PLN | |||
2.0 35 TDI 163KM 120kW | 341 PLN | 491 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Audi A4 B8 i B9 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Audi A4 B8 | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Średnia cen |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.8 TFSI 160KM 118kW |
259 PLN |
343 PLN |
||
1.8 TFSI 170KM 125kW |
|||||
2.0 TFSI 211KM 155kW | |||||
Diesel |
2.0 TDI 143KM 105kW | ||||
2.0 TDI 170KM 125kW | |||||
Audi A4 B9 | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 35 TFSI 150KM 110kW | 235 PLN | 385 PLN | ||
2.0 TFSI 252KM 185kW | 260 PLN | 410 PLN | |||
1.4 TFSI 150KM 110kW | 231 PLN | 381 PLN | |||
2.0 40 TFSI 190KM 140kW | 261 PLN | 411 PLN | |||
Diesel |
2.0 TDI 190KM 140kW | 232 PLN | 382 PLN | ||
2.0 TDI 150KM 110kW | 219 PLN | 369 PLN | |||
2.0 35 TDI 163KM 120kW | 180 PLN | 330 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Audi A4 B8 i B9 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Audi A4 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, kombi i cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 3, Infiniti Q50, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C i Volvo S60. Audi A4 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkcję generacji B6 rozpoczęto w 2000 roku. Auto w porównaniu do swojego poprzednika niewiele się zmieniło, stylistyka nawiązywała do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. W 2006 roku zakończono produkcję B6. W ofercie zaoferowano 12 silników benzynowych od 1.6 102 KM do 4.2 V8...
Generacja B7 to ponowne odmłodzenie sprawdzonego modelu Audi A4. Produkcja rozpoczęła się w 2004 roku i trwała 4 lata. Samochód wyposażano w silniki benzynowe o pojemnościach od 1.6 102KM do 4.2 V8 FSI 420KM. W dieslach do dyspozycji były pojemności od najpopularniejszego 1.9 TDI do 3.0 V6...
Generacja B7 to ponowne odmłodzenie sprawdzonego modelu Audi A4. Produkcja rozpoczęła się w 2004 roku i trwała 4 lata. Samochód wyposażano w silniki benzynowe o pojemnościach od 1.6 102KM do 4.2 V8 FSI 420KM. W dieslach do dyspozycji były pojemności od najpopularniejszego 1.9 TDI do 3.0 V6...
Produkcję generacji B6 rozpoczęto w 2000 roku. Auto w porównaniu do swojego poprzednika niewiele się zmieniło, stylistyka nawiązywała do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. W 2006 roku zakończono produkcję B6. W ofercie zaoferowano 12 silników benzynowych od 1.6 102 KM do 4.2 V8...