Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Mazda 3 I, II i III wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Mazda 3 I | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 MZR 84KM 62kW |
260 PLN |
332 PLN |
||
1.6 MZR 105KM 77kW | |||||
2.0 MZR 150KM 110kW | |||||
2.3 162KM 119kW | |||||
Diesel |
1.6 MZ-CD 90KM 66kW | ||||
1.6 MZ-CD 109KM 80kW | |||||
2.0 MZR-CD 143KM 105kW |
Mazda 3 II | ||||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna | 1.6 MZR 105KM 77kW |
260 PLN |
332 PLN |
|||
2.0 MZR 151KM 111kW | ||||||
2.3 260KM 191kW | ||||||
Diesel | 2.0 MZR-CD 140KM 103kW | |||||
Mazda 3 III | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.5 SKYACTIV-G 100KM 74kW | 175 PLN | 295 PLN | ||
2.0 SKYACTIV-G 120KM 88kW | 223 PLN | 343 PLN | |||
2.0 SKYACTIV-G 165KM 121kW | 231 PLN | 351 PLN | |||
2.5 SKYACTIV-G 187KM 138kW | 232 PLN | 352 PLN | |||
Diesel |
2.2 SKYACTIV-D 150KM 110kW | 184 PLN | 304 PLN | ||
1.5 SKYACTIV-D 105KM 77kW | 176 PLN | 296 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Mazda 3 I, II i III dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Mazda 3 I | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wmyiana |
||||
Benzyna |
1.4 MZR 84KM 62kW |
163 PLN |
247 PLN |
||
1.6 MZR 105KM 77kW | |||||
2.0 MZR 150KM 110kW | |||||
2.3 162KM 119kW | |||||
Diesel |
1.6 MZ-CD 90KM 66kW | ||||
1.6 MZ-CD 109KM 80kW | |||||
2.0 MZR-CD 143KM 105kW |
Mazda 3 II | ||||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.6 MZR 105KM 77kW |
163 PLN |
247 PLN |
|||
2.0 MZR 151KM 111kW | ||||||
2.3 260KM 191kW | ||||||
Diesel | 2.0 MZR-CD 140KM 103kW |
Mazda 3 III | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.5 SKYACTIV-G 100KM 74kW | 139 PLN | 259 PLN | ||
2.0 SKYACTIV-G 120KM 88kW | 179 PLN | 299 PLN | |||
2.0 SKYACTIV-G 165KM 121kW | 178 PLN | 298 PLN | |||
2.5 SKYACTIV-G 187KM 138kW | 179 PLN | 298 PLN | |||
Diesel |
2.2 SKYACTIV-D 150KM 110kW | 140 PLN | 260 PLN | ||
1.5 SKYACTIV-D 105KM 77kW | 139 PLN | 259 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Mazda 3 I, II i III wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Mazda 3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku jako spadkobierca Mazdy 323. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Opel Astra, Renault Megane, SEAT Leon, Toyota Auris i Volkswagen Golf. Mazda 3 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz silniku diesla o mocy 115KM.
Mazda 3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku jako spadkobierca Mazdy 323. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Opel...
Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz silniku diesla o mocy 115KM.
Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz silniku diesla o mocy 115KM.