Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Ford Focus Mk3 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Paliwo |
Silnik | Przednia oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
1.0 EcoBoost 125KM 92kW |
104 PLN |
260 PLN |
326 PLN |
344 PLN | |
1.5 EcoBoost 150KM 110kW | 253 PLN | 337 PLN | ||||
1.6 Duratec 105KM 77kW |
260 PLN |
344 PLN |
||||
1.6 Duratec 125KM 92kW | ||||||
1.6 EcoBoost 150KM 110kW | ||||||
Diesel |
1.5 TDCi 120KM 88kW |
253 PLN |
347 PLN |
|||
1.6 Duratorq TDCi DPF 95KM 70kW | ||||||
1.6 Duratorq TDCi DPF 115KM 85kW | ||||||
260 PLN |
344 PLN |
|||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 140KM 103kW | ||||||
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Ford Focus Mk3 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Paliwo |
Silnik | Tylna oś | ||||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
|||
Benzyna |
1.0 EcoBoost 125KM 92kW |
92 PLN |
171 PLN |
271 PLN |
255 PLN |
|
1.5 EcoBoost 150KM 110kW | ||||||
1.6 Duratec 105KM 77kW | ||||||
1.6 Duratec 125KM 92kW | ||||||
1.6 EcoBoost 150KM 110kW | ||||||
Diesel |
1.5 TDCi 120KM 88kW | |||||
1.6 Duratorq TDCi DPF 95KM 70kW | ||||||
1.6 Duratorq TDCi DPF 115KM 85kW | ||||||
2.0 Duratorq TDCi DPF 140KM 103kW | ||||||
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Ford Focus Mk3 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Ford Focus trzeciej generacji przypomina dobrze odświeżoną sylwetkę swojego poprzednika. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 2010 roku. W ofercie przedstawiono 19 jednostek benzynowych i 13 diesli, ofertę otwiera silnik 1.0 EcoBoost generujący aż 100KM.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.
Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...
Ford Focus trzeciej generacji przypomina dobrze odświeżoną sylwetkę swojego poprzednika. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 2010 roku. W ofercie przedstawiono 19 jednostek benzynowych i 13 diesli, ofertę otwiera silnik 1.0 EcoBoost generujący aż 100KM.
Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.