Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Mazda 6 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Mazda 6 II | ||||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.8 MZR 120KM 88kW |
242 PLN |
314 PLN |
|||
2.0 MZR 147KM 108kW | ||||||
2.0 MZR 155KM 114kW | ||||||
2.5 MZR 170KM 125kW | ||||||
Diesel | 2.0 MZR-CD 140KM 103kW | |||||
2.2 MZR-CD 163KM 120kW |
Mazda 6 III | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 SKYACTIV-G 146KM 107kW | 225 PLN | 345 PLN | ||
2.0 SKYACTIV-G 165KM 121kW | 280 PLN | 400 PLN | |||
2.5 SKYACTIV-G I-ELOOP 192KM 141kW | 307 PLN | 427 PLN | |||
Diesel |
2.2 SKYACTIV-D I-ELOOP 150KM 110kW | 226 PLN | 346 PLN | ||
2.2 SKYACTIV-D I-ELOOP 175KM 129kW | 308 PLN | 428 PLN | |||
2.2 Skyactiv-D 184KM 135kW | 320 PLN | 440 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Mazda 6 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Mazda 6 II | ||||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.8 MZR 120KM 88kW |
176 PLN |
248 PLN |
|||
2.0 MZR 147KM 108kW | ||||||
2.0 MZR 155KM 114kW | ||||||
2.5 MZR 170KM 125kW | ||||||
Diesel | 2.0 MZR-CD 140KM 103kW | |||||
2.2 MZR-CD 163KM 120kW |
Mazda 6 III | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 SKYACTIV-G 146KM 107kW | 225 PLN | 345 PLN | ||
2.0 SKYACTIV-G 165KM 121kW | 280 PLN | 400 PLN | |||
2.5 SKYACTIV-G I-ELOOP 192KM 141kW | 307 PLN | 427 PLN | |||
Diesel |
2.2 SKYACTIV-D I-ELOOP 150KM 110kW | 226 PLN | 346 PLN | ||
2.2 SKYACTIV-D I-ELOOP 175KM 129kW | 308 PLN | 428 PLN | |||
2.2 Skyactiv-D 184KM 135kW | 320 PLN | 440 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Mazda 6 II i III wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Mazda 6 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Mazda 6 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 166KM oraz 3 silnika diesla od 121KM do 143KM.
Mazda 6 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault...
Mazda 6 II produkowana w latach 2007 - 2012. Zbudowany na platformie podłogowej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2010 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 170KM oraz 2 silnika diesla od 140KM do 163KM.
Mazda 6 II produkowana w latach 2007 - 2012. Zbudowany na platformie podłogowej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2010 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki benzynowe od 120KM do 170KM oraz 2 silnika diesla od 140KM do 163KM.