Peugeot 206 - Cena wymiany oleju silnikowego

Peugeot 206 to samochód osobowy sklasyfikowany jako auto małe (segment B). Produkcję rozpoczęto w 1998 roku, a zakończono 14 lat później w 2012 roku. Peugeot był najczęściej kupowanym samochodem w krajach europejskich, wyprodukowano ponad 6 milionów egzemplarzy tego modelu. Do wyboru było 8 silników benzynowych od 60KM do 177KM oraz 4 silniki diesla od 70KM do 90KM.

Peugeot 206 - Cena wymiany oleju silnikowego

Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.

Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego w Peugeot 206?

Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Peugeot'a 206 przedstawiono poniżej.

Paliwo Silnik Ilość oleju [L] Specyfikacja Średnia cena oleju Średnia cena filtra Średni koszt +
wymiana
Benzyna






 
1.1 i 60KM 44kW 3,2 5W-40 135 PLN 31 PLN 226 PLN
1.4 i 75KM 55kW 3,2 5W-40 135 PLN 28 PLN 223 PLN
1.6 i 90KM 66kW 3,2 5W-40 135 PLN 27 PLN 222 PLN
1.6 i 16V 109KM 80kW 3,2 5W-40 135 PLN 36 PLN 231 PLN
2.0 i 16V 136KM 100kW 4,3 5W-40 135 PLN 27 PLN 222 PLN
Diesel




 
1.4 HDi 70KM 51kW 3,8 5W-30 115 PLN 44 PLN 219 PLN
1.6 16V HDi 109KM 80kW 3,8 5W-30 115 PLN 42 PLN 217 PLN
1.9 D 69KM 51kW 4,8 5W-40 135 PLN 26 PLN 221 PLN
2.0 HDi 90KM 66kW 4,5 5W-40 135 PLN 26 PLN 221 PLN

Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.

Ile trwa wymiana oleju w Peugeot 206?

Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60 PLN. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.

Jak często zmieniać olej silnikowy?

Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.

Jaki typ oleju silnikowego wybrać?

Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.

Typ Syntetyczny Półsyntetyczny Mineralny
Skład syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego  mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny
Plusy najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur,  kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie nie obciążają uszczelnień leciwych silników
Minusy zmniejszają moc silnika, wysoka cena,   trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego szybki spadek wydajności i lepkości
Specyfikacja 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 10W-40, 10W-60 15W-40, 15W-50

Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?

Specyfikacja Temperatura pompowalności Zastosowanie
0W-20 -40°C łatwe uruchamianie zimą, do starych silników
5W-30 -35°C niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej
10W-40 -30°C popularna, uniwersalna lepkość
15W-50 -25°C wysoka lepkość w ciepłych klimatach
20W-60 -20°C olej do silników sportowych

Czy warto stosować oleje longlife?

Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km

Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT



Przeczytaj także

Peugeot 206 - Cena ustawienia zbieżności kół

Peugeot 206 - Cena ustawienia zbieżności kół

 W 2001 roku rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Peugeota 307, auta należącego do segmentu C (niska klasa średnia). Pojazd szybko zdobył dobrą opinie i w ten sposób otrzymał nagrodę Samochodu Roku 2002. W 2005 roku 307 I poddano faceliftingowi. Produkcję auta zakończono w 2007 roku. W...

więcej

Peugeot 206 - Cena wymiany płynu hamulcowego

Peugeot 206 - Cena wymiany płynu hamulcowego

 W 2001 roku rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Peugeota 307, auta należącego do segmentu C (niska klasa średnia). Pojazd szybko zdobył dobrą opinie i w ten sposób otrzymał nagrodę Samochodu Roku 2002. W 2005 roku 307 I poddano faceliftingowi. Produkcję auta zakończono w 2007 roku. W...

więcej

Peugeot 206 - Cena diagnostyki komputerowej

Peugeot 206 - Cena diagnostyki komputerowej

  W 2001 roku rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Peugeota 307, auta należącego do segmentu C (niska klasa średnia). Pojazd szybko zdobył dobrą opinie i w ten sposób otrzymał nagrodę Samochodu Roku 2002. W 2005 roku 307 I poddano faceliftingowi. Produkcję auta zakończono w 2007 roku. W...

więcej

Peugeot 206 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Peugeot 206 - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Peugeot 206 to samochód osobowy sklasyfikowany jako auto małe (segment B). Produkcję rozpoczęto w 1998 roku, a zakończono 14 lat później w 2012 roku. Peugeot był najczęściej kupowanym samochodem w krajach europejskich, wyprodukowano ponad 6 milionów egzemplarzy tego modelu. Do wyboru było...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę