Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Opel Astra H, J i K to średnio 315 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Astra H, J i K przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM 66kW | 3,5 | 5W-30 | 120 PLN | 32 PLN | 232 PLN |
1.6 ECOTEC 115KM 85kW | 4,5 | 5W-30 | 120 PLN | 34 PLN | 234 PLN | |
1.6 Twinport ECOTEC 105KM 77kW | 4 | 5W-30 | 120 PLN | 23 PLN | 223 PLN | |
1.8 ECOTEC 140KM 103KW | 4,5 | 5W-30 | 120 PLN | 34 PLN | 234 PLN | |
Diesel | 1.3 CDTI ecoFLEX 90KM 66kW | 3,2 | 5W-30 | 120 PLN | 41 PLN | 241 PLN |
1.7 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 5 | 5W-30 | 120 PLN | 37 PLN | 237 PLN | |
1.0 75KM 55kW | 4,3 | 5W-30 | 120 PLN | 46 PLN | 246 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.4 87KM 64kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 31 PLN | 284 PLN |
1.4 Twinport ECOTEC 100KM 74kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 31 PLN | 284 PLN | |
1.4 Turbo LPGTEC 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 31 PLN | 284 PLN | |
1.4 Turbo ECOTEC 120KM 88kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 31 PLN | 284 PLN | |
1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 31 PLN | 284 PLN | |
1.6 Twinport ECOTEC 115KM 85kW | 4,5 | 5W-30 | 195 PLN | 31 PLN | 306 PLN | |
1.6 SIDI Turbo ECOTEC 170KM 125kW | 4,5 | 5W-30 | 195 PLN | 47 PLN | 322 PLN | |
1.6 Turbo ECOTEC 180KM 132kW | 4,5 | 5W-30 | 195 PLN | 31 PLN | 306 PLN | |
Diesel | 1.3 CDTI ecoFLEX 95KM 70kW | 3,2 | 5W-30 | 139 PLN | 63 PLN | 282 PLN |
1.6 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW | 5 | 5W-30 | 230 PLN | 91 PLN | 401 PLN | |
1.6 CDTI 136KM 100kW | 5 | 5W-30 | 230 PLN | 91 PLN | 401 PLN | |
1.7 CDTI ECOTEC 110KM 81kW | 5,4 | 5W-30 | 249 PLN | 47 PLN | 376 PLN | |
1.7 CDTI ECOTEC 125KM 92kW | 5,4 | 5W-30 | 249 PLN | 47 PLN | 376 PLN | |
2.0 CDTI ECOTEC 160KM 118kW | 4,5 | 5W-30 | 207 PLN | 73 PLN | 360 PLN | |
2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW | 4,5 | 5W-30 | 207 PLN | 73 PLN | 360 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.0 Turbo 105KM 77kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 57 PLN | 310 PLN |
1.2 Turbo 130KM 96kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 57 PLN | 310 PLN | |
1.2 Turbo 145KM 107kW | 4 | 5W-30 | 173 PLN | 57 PLN | 310 PLN | |
1.4 Twinport 100KM 74kW | 4,5 | 5W-30 | 195 PLN | 57 PLN | 332 PLN | |
1.4 Turbo 125KM 92kW | 4,5 | 5W-30 | 195 PLN | 57 PLN | 332 PLN | |
1.4 Turbo 150KM 110kW | 4,5 | 5W-30 | 195 PLN | 57 PLN | 332 PLN | |
1.6 Turbo 200KM 147kW | 5,5 | 5W-30 | 239 PLN | 47 PLN | 366 PLN | |
Diesel | 1.5 Diesel 105KM 77kW | 4,3 | 5W-30 | 186 PLN | 62 PLN | 328 PLN |
1.6 CDTI 110KM 81kW | 5 | 5W-30 | 216 PLN | 90 PLN | 386 PLN | |
1.6 CDTI 136KM 100kW | 5 | 5W-30 | 216 PLN | 90 PLN | 386 PLN | |
1.6 CDTi 150KM 110kW | 5 | 5W-30 | 216 PLN | 90 PLN | 386 PLN | |
1.6 CDTI 160KM 118kW | 5 | 5W-30 | 216 PLN | 90 PLN | 386 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Opel Astra to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 1991 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Hyundai i3-, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon. Opel Astra pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Opel Astra to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 1991 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Hyundai i3-, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...
Opel Astra to jeden z najpopularniejszych modeli na całym świecie w gamie aut kompaktowych segmentu C. Obecna na rynku jest już piąta generacja określona symbolem K. Produkowana jest od 2015 roku i dostępna w nadwoziach hatchback 5d i kombi. Gama silników zmieniła się po faceliftingu w...