Co zrobić, gdy samochód drży podczas skręcania?

 Wibracje i drżenie samochodu podczas skręcania jest ściśle powiązane z układem kierowniczym i układem zawieszenia. Za generowanie drgań może odpowiadać niski poziom płynu hydraulicznego w układzie kierowniczym, awaria pompy wspomagania, skręcony lub zablokowany przewód wspomagania, jak również zużyte łożysko koła czy mechanizm różnicowy. Lekceważenie problemu może prowadzić do dalszych uszkodzeń.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 234523 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Możliwość płynnego i gładkiego skręcania samochodem jest nieodłącznym elementem komfortowej jazdy. Jeżeli wszystkie systemy w samochodzie działają poprawnie, to nie powinny być z tym problemu. Jeżeli jednak wyczuwalne są drgania na samochodzie podczas skręcania, lub na samej kierownicy czy fotelu, można spodziewać się, że dzieje się coś niedobrego. Warto zwrócić uwagę także na wszelkie występujące stuki, puki i jęki samochodu.

Jak to działa:

Gdy kierowca skręca kierownicą wprawia w ruch kolumnę kierownicy, która dalej porusza przekładnią kierowniczą. Przekładnia i pompa wspomagania do swojej pracy wymagają odpowiedniej ilości płynu hydraulicznego. Proces skręcania angażuje także inne elementy samochodu takie jak: kolumny zawieszenia, sprężyny, łączniki i inne. Można powiedzieć, że skręcanie angażuje praktycznie prawie wszystkie elementy zawieszenia i układu kierowniczego przedniej osi.

Należy zatem zdać sobie sprawę, że nie dość, że wymienione elementy muszą spełniać swoje zadanie to muszą być wyjątkowo wytrzymałe. Podczas pokonywania zakrętów masa samochodu przemieszcza się i elementy zostają bardziej lub mniej obciążone. Siły, które odczuwalne są przez kierowcę na zakręcie oddziałuje także na cały samochód.

przekładnia kierownicza

Przyczyny usterki:

  • Niski poziom płynu hydraulicznego – Jednym z najpopularniejszych powodów drżenia podczas skręcania jest niski poziom płynu hydraulicznego. Jeżeli płynu brakuje, przekładnia kierownicza i pompa wspomagania nie ma odpowiedniego ciśnienia do pracy. W takiej sytuacji zauważalny może być wyciek w okolicy układu wspomagania kierownicy.
  • Awaria pompy wspomagania – jeżeli pompa wspomagania układu kierowniczego zbliża się do kresu swojej użyteczności, pojawić się mogą wspomniane symptomy. Wraz z utratą jej sprawności ciśnienie stale się zmniejsza powodując wibracje, drżenie, jęczenie itp.
  • Skręcony/zablokowany przewód wspomagania – płyn hydrauliczny pod ciśnieniem zostaje doprowadzony z pompy wspomagania do przekładni kierowniczej za pomocą przewodu. Tylko drożny i czysty przewód gwarantuje dostarczenie odpowiedniej ilości płynu hydraulicznego pod odpowiednim ciśnieniem.
  • Zużyte łożysko koła – dźwięk wydobywający się przy zużytym łożysku przypominać może szum lub buczenie. Przy okazji występować mogą wibracje, które kierowca może odebrać jako drgania występujące szczególnie podczas skręcania.
  • Zużyty mechanizm różnicowy – jeżeli samochód wyposażony jest w napęd na wszystkie koła, może występować problem z mechanizmem różnicowym. Jego usterki generować będą drgania i wibracje, szczególnie podczas wysilonej pracy i na zakrętach.

Jak to się robi:

Mechanik będzie musiał wykonać jazdę próbną w celu zlokalizowania i rozpoznania drżenia. Następnie mechanik sprawdza podzespoły, skupiając się na układzie kierowniczym oraz zawieszeniu.

Jak to jest ważne?

Kierowca powinien mieć możliwość płynnego i gładkiego skręcania samochodem bez odczuwania dziwnych zjawisk. Jeżeli podczas skręcania wyczuwalne są drgania to samochód powinien zostać sprawdzony przez mechanika. Wspomniane symptomy mogą oznaczać usterki związane z kilkoma elementami włączając łożysko koła czy pompę wspomagania układu kierowniczego.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?

Darmowa porada mechanika