Co zrobić, gdy jedna z opon zużywa się szybciej niż pozostałe?

Zwiększone zużycie jednej z opon może być oznaką innej usterki w samochodzie. Przyczyna może być tak błaha jak nieodpowiednie ciśnienie powietrza w oponie, ale także poważniejsza jak uszkodzone zawieszenie czy zła geometria kół. Jazda ze zużytą oponą grozi wybuchem i niebezpieczeństwem na drodze. Zwiększone zużycie jednej z opon w samochodzie nie jest nigdy dobrym znakiem. Zwiększone zużycie opony oznacza skrócenie jej żywotności, a dodatkowo może oznaczać, że w samochodzie jest jakaś poważniejsza usterka. Jeżeli kierowca zauważy, że opona zużywa się bardziej niż pozostałe, nie powinien lekceważyć tej oznaki.

 

Jak to działa:

Opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią. Z uwagi na ciągły kontakt i tarcie ulegają zużyciu. Dzięki odpowiedniemu zawieszeniu, geometrii i ciśnieniu powietrza, opony stykają się z drogą w najlepszy dla nich sposób oraz powodując jak najmniejsze zużycie. Jeżeli któreś z kół odbiegnie od założeń konstruktorów, nastąpi zwiększone zużycie opony.

dlaczego opony ścierają się nierówno

Dlaczego jedna z opon zużywa się szybciej?

  • Nieodpowiednie ciśnienie w oponie – opony zaprojektowane są pod konkretne ciśnienie powietrza. Jeżeli ciśnienie powietrza w oponie jest zbyt niskie, zwiększy się zużycie na zewnętrznych stronach bieżnika oraz mogą pojawić się pęcherze lub balony. Jeżeli ciśnienie w oponie będzie zbyt wysokie, opona styka się z nawierzchnią jedynie środkową częścią bieżnika. Może to powodować delikatne podskoki oraz dalsze uszkodzenia opony.
  • Zła geometria kół – geometria kół pozwala ustawić je pod odpowiednimi kątami do drogi, umożliwiając kierowcy równą jazdę na wprost i przewidywalne zachowanie na zakrętach. Odpowiednia geometria wpływa także na zmniejszenie zużycia opon. Jeżeli kąty konkretnego koła nie są ustawione poprawnie, może nastąpić szybsze zużycie bieżnika w stosunku do pozostałych kół.
  • Uszkodzone zawieszenie – wiele elementów zawieszenia takich jak amortyzatory, stabilizatory, wahacze czy sworznie mają wpływ na zużycie opon. Zawieszenie łączy koła z nadwoziem przenosząc ciężar całej konstrukcji na każde z nich. Jeżeli których z elementów zawieszenia ulegnie uszkodzeniu, dane koło może zostać bardziej obciążone powodując zwiększone zużycie opony.

Jak to się robi:

Przed demontażem koła, mechanik sprawdza stan zawieszenia w poszukiwaniu przyczyny zmiany geometrii. Jeżeli któryś z elementów ulegnie uszkodzeniu, mechanik dokona naprawy a następnie zmieni oponę na nową. Dodatkowo sprawdzi stan pozostałych opon w celu upewnienia się, że ich poziom zużycia jest zbliżony do siebie. Opony powinno się wymieniać parami na każdej osi.

Jak to jest ważne?

Usterki związane z oponami są niezwykle ważne. Mocno zużyta opona narażona jest na pęknięcie w trakcie jazdy powodując duże zagrożenie. Zwiększone zużycie jednej opony może być spowodowane uszkodzeniem zawieszenia, którego zaniedbanie spowoduje pogłębienie się problemu.

 


Przeczytaj także

Toyota Corolla IX - Cena ustawienia zbieżności kół

Toyota Corolla IX - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na podstawie aktualnie panującej mody na kompakty. Auto przeszło facelifting w 2004 roku. W ofercie...

więcej

Seat Toledo III - Cena ustawienia zbieżności kół

Seat Toledo III - Cena ustawienia zbieżności kół

 Seat Toledo III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku. Pojazd zaliczany jest do segmentu samochodów typu C. Toledo III w porównaniu do drugiej generacji ponowanie zmieniło swoją stylistykę. Wyszukane kształy sprawiają, że cieżko zaklasyfikować nadwozie do konkretnego typu....

więcej

BMW X1 I - Cena ustawienia zbieżności kół

BMW X1 I - Cena ustawienia zbieżności kół

 Nowy model X1 I produkowany był w latach 2009-2015. Kolejno na rynek trafił nowszy model X1 II generacji. Auto zakwalifikowano w segmencie SUV, to mniejszy od X3 i jeszcze większego X5 samochód w ofercie BMW. Do wyboru kierowcy mieli 8 silników benzynowych od 150KM do 258KM oraz 7 diesli...

więcej

Peugeot 307 I - Cena ustawienia zbieżności kół

Peugeot 307 I - Cena ustawienia zbieżności kół

 W 2001 roku rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Peugeota 307, auta należącego do segmentu C (niska klasa średnia). Pojazd szybko zdobył dobrą opinie i w ten sposób otrzymał nagrodę Samochodu Roku 2002. W 2005 roku 307 I poddano faceliftingowi. Produkcję auta zakończono w 2007 roku. W...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty