Co zrobić, gdy jedna z opon zużywa się szybciej niż pozostałe?

Zwiększone zużycie jednej z opon może być oznaką innej usterki w samochodzie. Przyczyna może być tak błaha jak nieodpowiednie ciśnienie powietrza w oponie, ale także poważniejsza jak uszkodzone zawieszenie czy zła geometria kół. Jazda ze zużytą oponą grozi wybuchem i niebezpieczeństwem na drodze. Zwiększone zużycie jednej z opon w samochodzie nie jest nigdy dobrym znakiem. Zwiększone zużycie opony oznacza skrócenie jej żywotności, a dodatkowo może oznaczać, że w samochodzie jest jakaś poważniejsza usterka. Jeżeli kierowca zauważy, że opona zużywa się bardziej niż pozostałe, nie powinien lekceważyć tej oznaki.

 

Jak to działa:

Opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią. Z uwagi na ciągły kontakt i tarcie ulegają zużyciu. Dzięki odpowiedniemu zawieszeniu, geometrii i ciśnieniu powietrza, opony stykają się z drogą w najlepszy dla nich sposób oraz powodując jak najmniejsze zużycie. Jeżeli któreś z kół odbiegnie od założeń konstruktorów, nastąpi zwiększone zużycie opony.

dlaczego opony ścierają się nierówno

Dlaczego jedna z opon zużywa się szybciej?

  • Nieodpowiednie ciśnienie w oponie – opony zaprojektowane są pod konkretne ciśnienie powietrza. Jeżeli ciśnienie powietrza w oponie jest zbyt niskie, zwiększy się zużycie na zewnętrznych stronach bieżnika oraz mogą pojawić się pęcherze lub balony. Jeżeli ciśnienie w oponie będzie zbyt wysokie, opona styka się z nawierzchnią jedynie środkową częścią bieżnika. Może to powodować delikatne podskoki oraz dalsze uszkodzenia opony.
  • Zła geometria kół – geometria kół pozwala ustawić je pod odpowiednimi kątami do drogi, umożliwiając kierowcy równą jazdę na wprost i przewidywalne zachowanie na zakrętach. Odpowiednia geometria wpływa także na zmniejszenie zużycia opon. Jeżeli kąty konkretnego koła nie są ustawione poprawnie, może nastąpić szybsze zużycie bieżnika w stosunku do pozostałych kół.
  • Uszkodzone zawieszenie – wiele elementów zawieszenia takich jak amortyzatory, stabilizatory, wahacze czy sworznie mają wpływ na zużycie opon. Zawieszenie łączy koła z nadwoziem przenosząc ciężar całej konstrukcji na każde z nich. Jeżeli których z elementów zawieszenia ulegnie uszkodzeniu, dane koło może zostać bardziej obciążone powodując zwiększone zużycie opony.

Jak to się robi:

Przed demontażem koła, mechanik sprawdza stan zawieszenia w poszukiwaniu przyczyny zmiany geometrii. Jeżeli któryś z elementów ulegnie uszkodzeniu, mechanik dokona naprawy a następnie zmieni oponę na nową. Dodatkowo sprawdzi stan pozostałych opon w celu upewnienia się, że ich poziom zużycia jest zbliżony do siebie. Opony powinno się wymieniać parami na każdej osi.

Jak to jest ważne?

Usterki związane z oponami są niezwykle ważne. Mocno zużyta opona narażona jest na pęknięcie w trakcie jazdy powodując duże zagrożenie. Zwiększone zużycie jednej opony może być spowodowane uszkodzeniem zawieszenia, którego zaniedbanie spowoduje pogłębienie się problemu.

 


Przeczytaj także

Seat Toledo II - Cena ustawienia zbieżności kół

Seat Toledo II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od swojego kanciastego poprzednika. Do wyboru w ofercie było 7 silników benzynowych od 1.4 75KM do 2.3 V5...

więcej

Opel Astra G - Cena ustawienia zbieżności kół

Opel Astra G - Cena ustawienia zbieżności kół

 Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...

więcej

Citroen C3 I - Cena ustawienia zbieżności kół

Citroen C3 I - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkowany w latach 2002 - 2010 Citroen C3 pierwszej generacji to auto osobowe zaliczające się do segmentu pojazdów typu B. To nieduży samochód z nadwoziem typu hatchback, który pełnił funkcję auta dla rodziny. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 61KM do 110 KM oraz 4 silniki diesla od...

więcej

Nissan Qashqai I - Cena ustawienia zbieżności kół

Nissan Qashqai I - Cena ustawienia zbieżności kół

  Produkcja Nissana Qashqai I generacji ruszyła w 2007 roku i trwa do chwili obecnej, jednak w międzyczasie (2013 r.) model przeszedł facelifting. Kierowcy wybierać mogli pośród dwóch silników benzynowych o pojemnościach 1.6 117 KM i 2.0 140 KM oraz trzech diesli, 1.5 dCi 110 KM, 1.6 dCi...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę