Co zrobić, gdy w kabinie czuć zapach oleju?

Zapach oleju w kabinie ma zły wpływ na kierowcę i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Powodem może być wyciekający olej na kolektor wydechowy. Olej silnikowy ulega spaleniu, a jego opary zostają zassane do wnętrza samochodu. W celu określenia miejsca wycieku należy jak najszybciej umówić się do warsztatu. Zwlekanie może spowodować poważniejsze usterki.

Zapach oleju silnikowego w kabinie pasażerów to jedna z ostatnich rzeczy jakie są pożądane podczas podróżowania samochodem. Brzydki zapach nie tylko sprawia, że jazda samochodem jest niekomfortowa, ale także może rozpraszać i doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Może być to spowodowane tak błahą rzeczą jak niedbała wymiana oleju, ale także może oznaczać przeciekającą uszczelkę. Niezależnie od faktycznej przyczyny, usterka powinna być zdiagnozowana i naprawiona przed kolejną podróżą.

 

Jak to działa:

Głównym zadaniem oleju jest smarowanie współpracujących części silnika. Suche połączenie tych elementów doprowadziłoby do ich przegrzania i szybkiego zużycia.

Olej silnikowy swoją drogę rozpoczyna w misce olejowej. Pojemność miski zależy od konkretnego modelu silnika. Po uruchomieniu silnika pompa olejowa zasysa olej rurą ssącą i podaje go do filtra oleju, który oczyszcza go z zanieczyszczeń. Z filtra olej kierowany jest do kanałów olejowych. Następnie przepływa on przez współpracujące elementy i wraca do miski olejowej.

wymiana oleju

Dlaczego czuć zapach oleju w

  • Wyciek oleju – wyciekający olej silnikowy spływa na kolektor wydechowy. Rozgrzany kolektor doprowadza do palenia oleju, a jego oparty zostają zassane do wnętrza kabiny. Jeżeli to jest przyczyną przykrego zapachu, powinno być to jeszcze bardziej wyczuwalne na zewnątrz samochodu. Olej może wyciekać z silnika w wielu miejscach. Wyciek oleju łatwiej skontrolować sprawdzając bagnetem jego poziom. Jeżeli w krótkim czasie będzie ulegał zmianie, oznaczać to będzie, że gdzieś znajduje się wyciek.
  • Nieudolna wymiana oleju silnikowego – jeżeli podczas wymiany oleju został on rozlany po elementach silnika, efekt będzie ten sam jak przy wycieku. Olej zostanie spalony na rozgrzanym kolektorze wydechowym. W tej sytuacji jest o tyle lepiej, że olej z czasem wyparuje, a przykry zapach ustanie.
  • Niedokręcony filtr oleju – w filtrze oleju panuje pewne ciśnienie. Jeżeli nie jest on właściwie zamontowany, a w dodatku samochód użytkowany jest na nierównych drogach, olej rozbryzgiwany będzie po silniku. Gdy olej wyparuje, zapach oleju zniknie z kabiny. Plama oleju pod samochodem również może wskazać przeciekający filtr oleju.
  • Przeciekający lub uszkodzony korek spustowy miski olejowej - miska olejowa wyposażona jest w korek spustowy, który może być uszkodzony lub niedokręcony. Jeżeli silnik jest skonstruowany tak, że kolektor wydechowy przebiega pod korkiem, przeciekający olej może się na nim spalać, tworząc nieprzyjemny zapach.
  • Uszkodzone uszczelki - wiele wycieków może być spowodowanych uszkodzeniem uszczelek w silniku. Akurat takich uszczelek jest wiele, jednak najczęściej przeciekające to uszczelka miski olejowej i pokrywy zaworów.

Uszczelki puszczają w wyniku wysokiej temperatury silnika, która sprawdza że robią się kruche i twarde. Im starszy jest silnik, tym większa szansa na przeciekającą uszczelkę.

Jak naprawia się wyciek oleju?

Mechanik sprawdza potencjalne miejsca wycieku, połączenie filtra i korka miski olejowej. Po zidentyfikowaniu usterki przystępuje do naprawy.

Jak to jest ważne?

Przebywanie w atmosferze pełnej oparów oleju źle wpływa na organizm i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wyciek oleju z początku nie musi być drogą i niebezpieczną awarią, jednak zwlekanie z jego naprawą może doprowadzić do poważnych usterek.

 

 



Przeczytaj także

Toyota Corolla (X, XI) - Cena wymiany oleju silnikowego

Toyota Corolla (X, XI) - Cena wymiany oleju silnikowego

Toyota Corolla to auto osobowe segmentu B, które jest produkowane od 1966 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 12 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan, kombi, liftback i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Honda Civic, Mitshubishi Lancer, Volkswagen Jetta, Mazda 3 i...

więcej

BMW X5 (E70, F15) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW X5 (E70, F15) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW X5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1999 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV i SUV Coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q7, Porsche Cayenne, Lexus RX i Mercedes-Benz ML. BMW pojawia się z napędem...

więcej

Renault Clio (III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Renault Clio (III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Renault Clio to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 1990 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, SEAT Ibiza, Skoda Fabia i...

więcej

Volkswagen Sharan (I, II) - Cena wymiany oleju silnikowego

Volkswagen Sharan (I, II) - Cena wymiany oleju silnikowego

Volkswagen Sharan to auto typu van klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1995 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu van. Głównymi konkurentami modelu jest Chrysler Voyager, Fiat Ulysee, Opel Sintra, Peugeot 807, Renault Espace i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty