Co zrobić, gdy w kabinie czuć zapach oleju?

Zapach oleju w kabinie ma zły wpływ na kierowcę i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Powodem może być wyciekający olej na kolektor wydechowy. Olej silnikowy ulega spaleniu, a jego opary zostają zassane do wnętrza samochodu. W celu określenia miejsca wycieku należy jak najszybciej umówić się do warsztatu. Zwlekanie może spowodować poważniejsze usterki.

Zapach oleju silnikowego w kabinie pasażerów to jedna z ostatnich rzeczy jakie są pożądane podczas podróżowania samochodem. Brzydki zapach nie tylko sprawia, że jazda samochodem jest niekomfortowa, ale także może rozpraszać i doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Może być to spowodowane tak błahą rzeczą jak niedbała wymiana oleju, ale także może oznaczać przeciekającą uszczelkę. Niezależnie od faktycznej przyczyny, usterka powinna być zdiagnozowana i naprawiona przed kolejną podróżą.

 

Jak to działa:

Głównym zadaniem oleju jest smarowanie współpracujących części silnika. Suche połączenie tych elementów doprowadziłoby do ich przegrzania i szybkiego zużycia.

Olej silnikowy swoją drogę rozpoczyna w misce olejowej. Pojemność miski zależy od konkretnego modelu silnika. Po uruchomieniu silnika pompa olejowa zasysa olej rurą ssącą i podaje go do filtra oleju, który oczyszcza go z zanieczyszczeń. Z filtra olej kierowany jest do kanałów olejowych. Następnie przepływa on przez współpracujące elementy i wraca do miski olejowej.

wymiana oleju

Dlaczego czuć zapach oleju w

  • Wyciek oleju – wyciekający olej silnikowy spływa na kolektor wydechowy. Rozgrzany kolektor doprowadza do palenia oleju, a jego oparty zostają zassane do wnętrza kabiny. Jeżeli to jest przyczyną przykrego zapachu, powinno być to jeszcze bardziej wyczuwalne na zewnątrz samochodu. Olej może wyciekać z silnika w wielu miejscach. Wyciek oleju łatwiej skontrolować sprawdzając bagnetem jego poziom. Jeżeli w krótkim czasie będzie ulegał zmianie, oznaczać to będzie, że gdzieś znajduje się wyciek.
  • Nieudolna wymiana oleju silnikowego – jeżeli podczas wymiany oleju został on rozlany po elementach silnika, efekt będzie ten sam jak przy wycieku. Olej zostanie spalony na rozgrzanym kolektorze wydechowym. W tej sytuacji jest o tyle lepiej, że olej z czasem wyparuje, a przykry zapach ustanie.
  • Niedokręcony filtr oleju – w filtrze oleju panuje pewne ciśnienie. Jeżeli nie jest on właściwie zamontowany, a w dodatku samochód użytkowany jest na nierównych drogach, olej rozbryzgiwany będzie po silniku. Gdy olej wyparuje, zapach oleju zniknie z kabiny. Plama oleju pod samochodem również może wskazać przeciekający filtr oleju.
  • Przeciekający lub uszkodzony korek spustowy miski olejowej - miska olejowa wyposażona jest w korek spustowy, który może być uszkodzony lub niedokręcony. Jeżeli silnik jest skonstruowany tak, że kolektor wydechowy przebiega pod korkiem, przeciekający olej może się na nim spalać, tworząc nieprzyjemny zapach.
  • Uszkodzone uszczelki - wiele wycieków może być spowodowanych uszkodzeniem uszczelek w silniku. Akurat takich uszczelek jest wiele, jednak najczęściej przeciekające to uszczelka miski olejowej i pokrywy zaworów.

Uszczelki puszczają w wyniku wysokiej temperatury silnika, która sprawdza że robią się kruche i twarde. Im starszy jest silnik, tym większa szansa na przeciekającą uszczelkę.

Jak naprawia się wyciek oleju?

Mechanik sprawdza potencjalne miejsca wycieku, połączenie filtra i korka miski olejowej. Po zidentyfikowaniu usterki przystępuje do naprawy.

Jak to jest ważne?

Przebywanie w atmosferze pełnej oparów oleju źle wpływa na organizm i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wyciek oleju z początku nie musi być drogą i niebezpieczną awarią, jednak zwlekanie z jego naprawą może doprowadzić do poważnych usterek.

 

 



Przeczytaj także

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Seat Leon (II, III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Seat Leon to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Honda Civic, Kia Ceed, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308 i...

więcej

Toyota Rav4 II - Cena wymiany oleju silnikowego

Toyota Rav4 II - Cena wymiany oleju silnikowego

 Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...

więcej

Volkswagen Polo IV - Cena wymiany oleju silnikowego

Volkswagen Polo IV - Cena wymiany oleju silnikowego

 Volkswagen Polo IV to młodszy brat Polo III, który upodobnił się w pewnym stopniu do jeszcze mniejszego modelu Lupo. Produkowany był aż 10 lat w tym 2 lata równolegle ze starszą generacją, od 1999 do 2009. Kierowcom pozostawiono do wyboru aż 14 silników benzynowych, gdzie najsłabszy 1.2...

więcej

BMW Serii 3 (E90, F30) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW Serii 3 (E90, F30) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW Serii 3 to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało już 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, hatback, liftback, sedan, kombi i kabriolet. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C,...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę