Co zrobić, gdy nie działają wycieraczki?

 O usterce wycieraczek kierowca dowiaduje się w najmniej odpowiednim momencie - wtedy gdy ich potrzebuje. Usterkę może powodować przepalony bezpiecznik, uszkodzony przełącznik wycieraczek, awaria silniczka lub mechanizmu i ramion wycieraczek. Lepiej nie ryzykować jazdą z brudną szybą i jak najszybciej umówić się do warsztatu.

Jeżeli właśnie odkryłeś, że wycieraczki w Twoim samochodzie nie działają, to pewnie stało się to w najgorszym z możliwych momentów – wtedy kiedy ich potrzebujesz. Jazda z niesprawnymi wycieraczkami powodować będzie znaczny stres i przyczynia się do zmniejszenia bezpieczeństwa na drodze.

 

Jak działają wycieraczki?

Układ wycieraczek jest prostszy niż może się wydawać i składa się zaledwie z kilku elementów. Prąd do zasilenia wycieraczek doprowadzony jest za pomocą przewodów. Ich pracą reguluje bezpiecznik, który włącza wycieraczki gdy odpowiednio ustawimy włącznik lub dźwignię, zależnie od modelu samochodu. Ruch obrotowy mechanizmu został zamieniony na ruch posuwisto zwrotny wycieraczek za pomocą obrania punktu obrotu w postaci trzpienia do którego mocowane są ramiona. Na końcu ramion znajdują się pióra wycieraczek. Jeżeli którykolwiek z elementów ulegnie uszkodzeniu, wycieraczki przestaną spełniać swoją funkcję.

wycieraczki

Przyczyny awarii wycieraczek:

  • Uszkodzony włącznik/dźwignia wycieraczekprzełącznik wycieraczek spełnia także wiele innych funkcji w samochodzie. Może dojść do jego wewnętrznego uszkodzenia, które spowoduje przerwanie połączenia między zasilaniem, a silniczkiem wycieraczek.
  • Przepalony bezpiecznika – jeżeli dojdzie do przepalenia bezpiecznika, prąd nie dopłynie do silniczka wycieraczek. Jeżeli powodem usterki będzie właśnie przepalony bezpiecznik, podczas próby włączenia wycieraczek nie zobaczymy żadnej oznaki pracy układu.
  • Awaria silniczka wycieraczek – uszkodzenie silniczka także pozbawi kierowcę możliwości używania wycieraczek. Awaria ta może objawiać się jakimś dźwiękiem, ale nie zawsze. Jeżeli jego niedomaganie dopiero się zacznie, może być słychać jego pracę, jednak gdy dojdzie do kompletnego uszkodzenia, kierowca nie usłyszy nic. Naprawę lub wymianę silniczka wycieraczek warto zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi, ponieważ brak wiedzy może doprowadzić do dalszych uszkodzeń.
  • Uszkodzone ramie lub trzpień mechanizmu wycieraczek – jeżeli dojdzie do uszkodzenia wymienionych elementów, kierowca będzie słyszał pracę silniczka, jednak nie dojdzie do poruszenia wycieraczek. Jako, że układ wycieraczek składa się z zaledwie kilku elementów, mechanik nie powinien mieć problemu ze zidentyfikowaniem przyczyny usterki.

Jak się naprawia wycieraczki w samochodzie?

Mechanik sprawdza stan bezpieczników, poprawność działania silniczka i dźwigni sterowania. Zostaje także sprawdzony mechanizm i ramiona wycieraczek.

Jak to jest ważne?

Gdy jest ładna pogoda nikt nie zwraca uwagi na działanie wycieraczek, jednak można wpaść w poważne tarapaty, gdy nagle zaskoczy nas pogoda. Brak dostatecznej widoczności znacznie zmniejsza bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem, jak i pozostałych uczestników ruchu. Najlepiej jak najszybciej od momentu zauważenia usterki umówić się do warsztatu samochodowego, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy może zmienić się pogoda.

 

Przeczytaj także

Opel Zafira C benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

Opel Zafira C benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

  Opel Zafira to auto klasy minivan w segmencie C. Konkuruje z takimi modelami jak Renault Scenic czy Ford C-Max. Obecna na rynku jest już trzecia generacja Zafiry określona symbolem C. Produkowana była w latach 2012-2019. Do wyboru pozostawiono 6 silników benzynowych o pojemnościach 1.4...

więcej

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią biegów są drogie. Dowiedz się jak zregenerować silnik za 73 zł.

więcej

Opel Combo (C, D) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Opel Combo (C, D) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i...

więcej

Seat Altea - Cena wymiany oleju silnikowego

Seat Altea - Cena wymiany oleju silnikowego

Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty