Co zrobić, gdy nie działają wycieraczki?

 O usterce wycieraczek kierowca dowiaduje się w najmniej odpowiednim momencie - wtedy gdy ich potrzebuje. Usterkę może powodować przepalony bezpiecznik, uszkodzony przełącznik wycieraczek, awaria silniczka lub mechanizmu i ramion wycieraczek. Lepiej nie ryzykować jazdą z brudną szybą i jak najszybciej umówić się do warsztatu.

Jeżeli właśnie odkryłeś, że wycieraczki w Twoim samochodzie nie działają, to pewnie stało się to w najgorszym z możliwych momentów – wtedy kiedy ich potrzebujesz. Jazda z niesprawnymi wycieraczkami powodować będzie znaczny stres i przyczynia się do zmniejszenia bezpieczeństwa na drodze.

 

Jak działają wycieraczki?

Układ wycieraczek jest prostszy niż może się wydawać i składa się zaledwie z kilku elementów. Prąd do zasilenia wycieraczek doprowadzony jest za pomocą przewodów. Ich pracą reguluje bezpiecznik, który włącza wycieraczki gdy odpowiednio ustawimy włącznik lub dźwignię, zależnie od modelu samochodu. Ruch obrotowy mechanizmu został zamieniony na ruch posuwisto zwrotny wycieraczek za pomocą obrania punktu obrotu w postaci trzpienia do którego mocowane są ramiona. Na końcu ramion znajdują się pióra wycieraczek. Jeżeli którykolwiek z elementów ulegnie uszkodzeniu, wycieraczki przestaną spełniać swoją funkcję.

wycieraczki

Przyczyny awarii wycieraczek:

  • Uszkodzony włącznik/dźwignia wycieraczekprzełącznik wycieraczek spełnia także wiele innych funkcji w samochodzie. Może dojść do jego wewnętrznego uszkodzenia, które spowoduje przerwanie połączenia między zasilaniem, a silniczkiem wycieraczek.
  • Przepalony bezpiecznika – jeżeli dojdzie do przepalenia bezpiecznika, prąd nie dopłynie do silniczka wycieraczek. Jeżeli powodem usterki będzie właśnie przepalony bezpiecznik, podczas próby włączenia wycieraczek nie zobaczymy żadnej oznaki pracy układu.
  • Awaria silniczka wycieraczek – uszkodzenie silniczka także pozbawi kierowcę możliwości używania wycieraczek. Awaria ta może objawiać się jakimś dźwiękiem, ale nie zawsze. Jeżeli jego niedomaganie dopiero się zacznie, może być słychać jego pracę, jednak gdy dojdzie do kompletnego uszkodzenia, kierowca nie usłyszy nic. Naprawę lub wymianę silniczka wycieraczek warto zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi, ponieważ brak wiedzy może doprowadzić do dalszych uszkodzeń.
  • Uszkodzone ramie lub trzpień mechanizmu wycieraczek – jeżeli dojdzie do uszkodzenia wymienionych elementów, kierowca będzie słyszał pracę silniczka, jednak nie dojdzie do poruszenia wycieraczek. Jako, że układ wycieraczek składa się z zaledwie kilku elementów, mechanik nie powinien mieć problemu ze zidentyfikowaniem przyczyny usterki.

Jak się naprawia wycieraczki w samochodzie?

Mechanik sprawdza stan bezpieczników, poprawność działania silniczka i dźwigni sterowania. Zostaje także sprawdzony mechanizm i ramiona wycieraczek.

Jak to jest ważne?

Gdy jest ładna pogoda nikt nie zwraca uwagi na działanie wycieraczek, jednak można wpaść w poważne tarapaty, gdy nagle zaskoczy nas pogoda. Brak dostatecznej widoczności znacznie zmniejsza bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem, jak i pozostałych uczestników ruchu. Najlepiej jak najszybciej od momentu zauważenia usterki umówić się do warsztatu samochodowego, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy może zmienić się pogoda.

 

Przeczytaj także

Volkswagen Passat (B6, B7, B8) - Cena serwisu klimatyzacji

Volkswagen Passat (B6, B7, B8) - Cena serwisu klimatyzacji

Volkswagen Passat to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1973 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu liftback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insigna, Peugeot 508 i Renault Talisman....

więcej

BMW Serii 7 (E65, F01, G11) - Cena wymiany rozrządu

BMW Serii 7 (E65, F01, G11) - Cena wymiany rozrządu

BMW Serii 7 to auto najwyższej klasy segmentu F, który produkowany jest od 1977 do dzisiaj. Obecnie jest 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A8, Lexus LS, Mercedes-Benz klasy S i Volkswagen Phaeton. BMW pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

Volvo S60 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Volvo S60 (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Volvo S60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, BMW serii 3, Mercedes-Benz Klasy C, Saab 9-3 i Lexus IS. Volvo S60 pojawia się z...

więcej

Volkswagen Polo III - Cena ustawienia zbieżności kół

Volkswagen Polo III - Cena ustawienia zbieżności kół

Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty