Co zrobić, gdy samochód wibruje podczas jazdy pod górę?

 Wibracje podczas jazdy pod górę powinny być powodem do niepokoju. Prawdopodobnie awarii ulega element układu napędowego, który podczas dodatkowego obciążenia daje o sobie znać. Problem może być związany z półosią napędową, wałem napędowym, przegubem napędowym czy mechanizmem różnicowym. Zwlekanie z naprawą może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 174835 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ PRZEGUBU

W samochodzie jest wiele potencjalnych źródeł wibracji. Jeżeli chociaż jeden element odpowiedzialny za tłumienie drgań ulegnie uszkodzeniu, od razu zostanie to zauważone przez użytkownika samochodu. Poduszki silnika, poduszki skrzyni biegów, tuleje zawieszenia, to kilka z wielu elementów, które mają na celu minimalizowania wibracji i podnoszenia komfortu podróżowania. Jeżeli Twój samochód wibruje tylko podczas jazdy pod górę, zawęża to obszar poszukiwań usterki.

Jak to działa:

W samochodzie jest kilka różnych potencjalnych źródeł wibracji, które nie pochodzą tylko z jednego układu. Mogą one wchodzić w skład wału napędowego w przypadku samochodu z napędem na tylne koła, lub napędem na wszystkie koła. Wał napędowy jest długim metalowym cylindrem, który łączy skrzynię biegów z tylnym mostem napędowym (mechanizmem różnicowym). Wał ten napędzany od skrzyni biegów, za pośrednictwem mechanizmu różnicowego napędza tylne osie napędowe samochodu. W przypadku samochodów przednionapędowych moment obrotowy z silnika i skrzyni przekazywany jest na koła za pośrednictwem półosi napędowych. Problemy związane z wałem lub półosią napędową z pewnością objawią się wibracjami podczas jazdy pod górę, oraz agresywnego przyspieszania na płaskiej nawierzchni.

półoś napędowa

Przyczyny usterki:

  • Uszkodzona półoś napędowa – jeżeli wibracje powstają w samochodzie przednionapędowym, pierwszym podejrzanym jest półoś napędowa. Nawet, jeżeli półoś jest tylko trochę wygięta, będzie powodowała zauważalne wibracje, które wzrosną wraz z dodatkowym obciążeniem takim jak np. jazda pod górę.
  • Uszkodzony przegub napędowy – na każdą półoś przypadają dwa przeguby napędowe po obu stronach. Przeguby te pozwalają pracować półosi podczas pokonywania przez koła nierówności, bez utraty trakcji i uszkodzeń elementu. Jeżeli półoś będzie uszkodzona, lub zużyta, kierowca może odczuwać wibracje podczas jazdy pod górę.
  • Uszkodzony przegub krzyżakowy (kardana) – w samochodach tylnonapędowych, wał napędowy wyposażony jest w minimum jeden przegub krzyżakowy nazywany przegubem kardana. Przeguby te umożliwiają wałowi przemieszczać się podczas obciążania samochodu, nieprzerwanie przekazując moment obrotowy na tylne koła. Z biegiem czasu przeguby krzyżakowe łapią luz powodując wibracje, szczególnie podczas jazdy z obciążeniem np. pod górę.
  • Niski poziom lub brudny olej w mechanizmie różnicowym – mechanizm różnicowy zawiera w sobie elementy ruchome odpowiadające za uzyskanie różnych przełożeń, które wymagają smarowania. Wykorzystywany do tego jest olej do mechanizmów różnicowych. Zbyt niski poziom oleju może objawiać się wibracjami podczas dodatkowego obciążenia, np. właśnie podczas jazdy pod gorę.

Jak to się robi:

Mechanik zabiera samochód na jazdę próbną, doprowadzając do wibracji i poszukując powodu jej występowania. W warsztacie sprawdza także połączenia przegubów, luzy i ich stan w zależności od tego czy samochód jest przednionapędowy czy tylno.

Jak to jest ważne?

Odczuwanie wibracji podczas jazdy pod górę jest oznaką, że coś jest nie w porządku z układem napędowym. Może to być związane z półosią napędową, wałem napędowym, przegubami czy mechanizmem różnicowym. Problemy te powinny być zdiagnozowane w miarę możliwości wcześnie, ponieważ ich stan może się pogłębiać powodując poważniejsze uszkodzenia. Półoś napędowa może się w końcu wygiąć lub ukręcić, a przegub rozsypać, unieruchamiając samochód.

Wiesz już wszystko na ten temat?

UMÓW NAPRAWĘ PRZEGUBU



Przeczytaj także

Volkswagen Polo V - Cena diagnostyki komputerowej

Volkswagen Polo V - Cena diagnostyki komputerowej

  Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11...

więcej

Opel Astra H benzyna - cena przeglądu okresowego małego

Opel Astra H benzyna - cena przeglądu okresowego małego

  Opel Astra to jeden z najpopularniejszych modeli na całym świecie w gamie aut kompaktowych segmentu C. W tym artukule skupiamy się na trzeciej generacji określonej jako H. Astra H produkowana była w latach 2004-2014 w nadwoziu hatchback 3d, 5d, sedan, kombi i coupe-cabrio. W ofercie...

więcej

Honda Civic VI - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Honda Civic VI - Cena wymiany tarcz hamulcowych

  Szósta generacji modelu Civic zadebiutowała na rynku w 1995r. Okres produkcji trwał 6 lat, a pojazd był oferowany w dwóch wersjach stylistycznych: sedan oraz hatchback. Facelifting modelu odbył się w 1999r. W ofercie znajdowało się aż 9 odmian silnikowych o mocach od 75KM do 160KM oraz 2...

więcej

Ford Mondeo Mk4 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Ford Mondeo Mk4 - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Forda Mondeo Mk4 produkowano w latach 2007-2014. Mino upływu lat samochód wygląda elegancko, a przede wszystkim nowocześnie. Do oferty trafiło 9 silników benzynowych od 1.6 110KM do 2.0 EcoBoost 240KM oraz 9 silników diesla 1.6 - 2.2.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyszukaj warsztat