Co zrobić, gdy samochód wibruje podczas jazdy pod górę?

 Wibracje podczas jazdy pod górę powinny być powodem do niepokoju. Prawdopodobnie awarii ulega element układu napędowego, który podczas dodatkowego obciążenia daje o sobie znać. Problem może być związany z półosią napędową, wałem napędowym, przegubem napędowym czy mechanizmem różnicowym. Zwlekanie z naprawą może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu.

W samochodzie jest wiele potencjalnych źródeł wibracji. Jeżeli chociaż jeden element odpowiedzialny za tłumienie drgań ulegnie uszkodzeniu, od razu zostanie to zauważone przez użytkownika samochodu. Poduszki silnika, poduszki skrzyni biegów, tuleje zawieszenia, to kilka z wielu elementów, które mają na celu minimalizowania wibracji i podnoszenia komfortu podróżowania. Jeżeli Twój samochód wibruje tylko podczas jazdy pod górę, zawęża to obszar poszukiwań usterki.

 

Jak to działa:

W samochodzie jest kilka różnych potencjalnych źródeł wibracji, które nie pochodzą tylko z jednego układu. Mogą one wchodzić w skład wału napędowego w przypadku samochodu z napędem na tylne koła, lub napędem na wszystkie koła. Wał napędowy jest długim metalowym cylindrem, który łączy skrzynię biegów z tylnym mostem napędowym (mechanizmem różnicowym). Wał ten napędzany od skrzyni biegów, za pośrednictwem mechanizmu różnicowego napędza tylne osie napędowe samochodu. W przypadku samochodów przednionapędowych moment obrotowy z silnika i skrzyni przekazywany jest na koła za pośrednictwem półosi napędowych. Problemy związane z wałem lub półosią napędową z pewnością objawią się wibracjami podczas jazdy pod górę, oraz agresywnego przyspieszania na płaskiej nawierzchni.

półoś napędowa

Dlaczego auto wibruje podczas jazdy pod górę?

  • Uszkodzona półoś napędowa – jeżeli wibracje powstają w samochodzie przednionapędowym, pierwszym podejrzanym jest półoś napędowa. Nawet, jeżeli półoś jest tylko trochę wygięta, będzie powodowała zauważalne wibracje, które wzrosną wraz z dodatkowym obciążeniem takim jak np. jazda pod górę.
  • Uszkodzony przegub napędowy – na każdą półoś przypadają dwa przeguby napędowe po obu stronach. Przeguby te pozwalają pracować półosi podczas pokonywania przez koła nierówności, bez utraty trakcji i uszkodzeń elementu. Jeżeli półoś będzie uszkodzona, lub zużyta, kierowca może odczuwać wibracje podczas jazdy pod górę.
  • Uszkodzony przegub krzyżakowy (kardana) – w samochodach tylnonapędowych, wał napędowy wyposażony jest w minimum jeden przegub krzyżakowy nazywany przegubem kardana. Przeguby te umożliwiają wałowi przemieszczać się podczas obciążania samochodu, nieprzerwanie przekazując moment obrotowy na tylne koła. Z biegiem czasu przeguby krzyżakowe łapią luz powodując wibracje, szczególnie podczas jazdy z obciążeniem np. pod górę.
  • Niski poziom lub brudny olej w mechanizmie różnicowym – mechanizm różnicowy zawiera w sobie elementy ruchome odpowiadające za uzyskanie różnych przełożeń, które wymagają smarowania. Wykorzystywany do tego jest olej do mechanizmów różnicowych. Zbyt niski poziom oleju może objawiać się wibracjami podczas dodatkowego obciążenia, np. właśnie podczas jazdy pod gorę.

Jak to się robi:

Mechanik zabiera samochód na jazdę próbną, doprowadzając do wibracji i poszukując powodu jej występowania. W warsztacie sprawdza także połączenia przegubów, luzy i ich stan w zależności od tego czy samochód jest przednionapędowy czy tylno.

Jak to jest ważne?

Odczuwanie wibracji podczas jazdy pod górę jest oznaką, że coś jest nie w porządku z układem napędowym. Może to być związane z półosią napędową, wałem napędowym, przegubami czy mechanizmem różnicowym. Problemy te powinny być zdiagnozowane w miarę możliwości wcześnie, ponieważ ich stan może się pogłębiać powodując poważniejsze uszkodzenia. Półoś napędowa może się w końcu wygiąć lub ukręcić, a przegub rozsypać, unieruchamiając samochód.

 


Znajdź warsztat i umów wizytę