Co zrobić, gdy zauważysz nierównomierne zużycie bieżnika opony?

Nierównomierne zużycie bieżnika opony jest oznaką, że koła nie są poprawnie ustawione w stosunku do drogi. Za zmianę położenia koła odpowiadać może kilka czynników. Źle ustawiona geometria kół, zużyte sprężyny zawieszenia, czy zużyte przeguby napędowe i wahacze. Nierównomierne zużyte bieżnika może też być spowodowane zbyt niskim, lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponie. Jazda samochodem w takim stanie powoduje dużo szybsze zużycie opon i nieprzewidywalne zachowania na drodze.

Nierównomierne zużycie bieżnika opony zawsze stanowi powód do niepokoju. Jeżeli ma miejsce taka sytuacja, oznacza to, że koła nie są prawidłowo ustawione w stosunku do drogi. Zużyte opony są bardziej narażone na niespodziewany wybuch w trakcie jazdy, stanowiąc spore zagrożenie dla uczestników ruchu. Nadmierne zużycie krawędzi opon nie jest niczym normalnym i podlega kontroli w warsztacie samochodowym.

 Jak to działa:

Samochód jest tak zaprojektowany, aby utrzymywał kontakt z drogą wszystkimi kołami pod odpowiednim kątem. Odpowiada za to odpowiednia geometria ustawienia kół. Po pewnym czasie i z różnych powodów geometria kół może ulec zmianie, zmuszając kierowcę do zlecenia jej ponownego ustawienia. Odpowiednie ustawienie geometrii umożliwia wspólną pracę wszystkich czterech kół, współgranie z zawieszeniem i sprawniejsze skręcanie. Wpływa także na wydłużenie trwałości opon.

nierówny bieżnik opon

Dlaczego bieżnik opony nierówno się zużywa?

Nierówne zużycie bieżnika opony jest prawie zawsze spowodowane złą geometrią kół. Może się jednak zdarzyć, że problemem nie będzie geometria, a coś zupełnie innego.

  • Zła geometria kół - z biegiem czasu i przy ogólnym zużyciu, koła powoli się przesuwają, przez co nie są już ustawione pod optymalnym kątem względem drogi. Może się to również zdarzyć, gdy opony zostaną zmienione lub koła zostaną zamienione miejscami. Zmiana kąta ustawienia kół oznacza zmianę środka ciężkości i zmianę obszaru opony najbardziej stykającego się z drogą. Jeżeli koło jest nadmiernie wychylone do zewnętrznej krawędzi, to będzie się ona nadmiernie zużywała na zewnątrz. Jeżeli wychylenie nastąpi do wewnątrz, ucierpi na tym wewnętrzna część opony.
  • Zużyte ugięte sprężyny sprężyny pomagają utrzymać samochód i rozłożyć jego ciężar na koła. Utrzymują one także samochód na odpowiedniej wysokości. Gdy sprężyny ulegną zużyciu, uginają się pod ciężarem pojazdu. Jeżeli zauważyłeś, że samochód jest niższy niż zazwyczaj, prawdopodobnie winne temu są zużyte sprężyny zawieszenia. Ta obniżona wysokość i przemieszczenie obciążeń mają wpływ na ustawienie koła, powodując zmianę jego kąta styku z drogą.
  • Zużyte przeguby lub wahacze – przeguby i wahacze są niezbędnymi elementami zawieszenia. Przeguby współpracują ze zwrotnicą, a wahacze łączą układ jezdny z karoserią. Jeżeli są one w bliskim sąsiedztwie z kołami samochodu to ich uszkodzenie najzwyczajniej ma wpływ na geometrią układu. Uszkodzony układ przeniesienia napędu czy zawieszenia wpływa na nieprawidłową pracę opony, doprowadzając do jej nierównomiernego zużycia.

Jak to się robi:

Mechanik dokładnie sprawdza zawieszenie i sprężyny w celu zlokalizowania powodu nierównomiernego zużycia bieżnika. Jeżeli okaże się, że jest problem z zawieszeniem lub zużytymi obniżonymi sprężynami, należy najpierw naprawić tę usterkę, zanim odda się samochód na ustawianie geometrii kół.

Jak jest to ważne?

Każda usterka związana z oponami jest niezwykle ważna. Opony z nierównomiernym zużyciem bieżnika podatne są na pęknięcie, a samochód nie porusza się w sposób prawidłowy. Ponad to, nierównomierne zużycie bieżnika może oznaczać poważniejszą usterkę, niż tylko przestawiona geometria kół. Im szybciej samochód zostanie skontrolowany przez mechanika, tym niższy może okazać się koszt naprawy.

 


Przeczytaj także

Citroen C3 II - Cena ustawienia zbieżności kół

Citroen C3 II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Citroen C3 II pojawił się po raz pierwszy w 2009 roku. Samochód zachował charakterystyczny kształt po swoim poprzedniku. C3 II dostępna była w dwóch wersjach: hatchback oraz minivan. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting jak i również zakończono jego produkcję. W ofercie znalazło się...

więcej

Audi A6 B6 - Cena ustawienia zbieżności kół

Audi A6 B6 - Cena ustawienia zbieżności kół

  Audi A6 C6 to udoskonalona wersja poprzedniej generacji C5. Produkcja modelu ruszyła w 2004 roku i trwała 7 lat. Przez ten czas samochód oferowany był z 10 silnikami benzynowymi od 2.0 TFSI do 5.2 V10 FSI 435KM oraz 8 silnikami diesla. Najmniejszy o pojemności 2.0 TDI 136KM a największy...

więcej

Honda CR-V III - Cena ustawienia zbieżności kół

Honda CR-V III - Cena ustawienia zbieżności kół

 Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V III oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do 162KM oraz silnik wysokoprężny o mocy 140KM.

więcej

Renault Clio II - Cena ustawienia zbieżności kół

Renault Clio II - Cena ustawienia zbieżności kół

  Renault Clio II to popularny mały samochód miejski. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku i trwała aż do 2010. Dostępny był w nadwoziach hatchback oraz sedan. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.1 o mocy 58 KM, a największy 3.0 V6 255 KM, który przy tej masie samochodu zmienia go w...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty