Co zrobić, gdy zauważysz nierównomierne zużycie bieżnika opony?

Nierównomierne zużycie bieżnika opony jest oznaką, że koła nie są poprawnie ustawione w stosunku do drogi. Za zmianę położenia koła odpowiadać może kilka czynników. Źle ustawiona geometria kół, zużyte sprężyny zawieszenia, czy zużyte przeguby napędowe i wahacze. Nierównomierne zużyte bieżnika może też być spowodowane zbyt niskim, lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponie. Jazda samochodem w takim stanie powoduje dużo szybsze zużycie opon i nieprzewidywalne zachowania na drodze.

Nierównomierne zużycie bieżnika opony zawsze stanowi powód do niepokoju. Jeżeli ma miejsce taka sytuacja, oznacza to, że koła nie są prawidłowo ustawione w stosunku do drogi. Zużyte opony są bardziej narażone na niespodziewany wybuch w trakcie jazdy, stanowiąc spore zagrożenie dla uczestników ruchu. Nadmierne zużycie krawędzi opon nie jest niczym normalnym i podlega kontroli w warsztacie samochodowym.

 Jak to działa:

Samochód jest tak zaprojektowany, aby utrzymywał kontakt z drogą wszystkimi kołami pod odpowiednim kątem. Odpowiada za to odpowiednia geometria ustawienia kół. Po pewnym czasie i z różnych powodów geometria kół może ulec zmianie, zmuszając kierowcę do zlecenia jej ponownego ustawienia. Odpowiednie ustawienie geometrii umożliwia wspólną pracę wszystkich czterech kół, współgranie z zawieszeniem i sprawniejsze skręcanie. Wpływa także na wydłużenie trwałości opon.

nierówny bieżnik opon

Dlaczego bieżnik opony nierówno się zużywa?

Nierówne zużycie bieżnika opony jest prawie zawsze spowodowane złą geometrią kół. Może się jednak zdarzyć, że problemem nie będzie geometria, a coś zupełnie innego.

  • Zła geometria kół - z biegiem czasu i przy ogólnym zużyciu, koła powoli się przesuwają, przez co nie są już ustawione pod optymalnym kątem względem drogi. Może się to również zdarzyć, gdy opony zostaną zmienione lub koła zostaną zamienione miejscami. Zmiana kąta ustawienia kół oznacza zmianę środka ciężkości i zmianę obszaru opony najbardziej stykającego się z drogą. Jeżeli koło jest nadmiernie wychylone do zewnętrznej krawędzi, to będzie się ona nadmiernie zużywała na zewnątrz. Jeżeli wychylenie nastąpi do wewnątrz, ucierpi na tym wewnętrzna część opony.
  • Zużyte ugięte sprężyny sprężyny pomagają utrzymać samochód i rozłożyć jego ciężar na koła. Utrzymują one także samochód na odpowiedniej wysokości. Gdy sprężyny ulegną zużyciu, uginają się pod ciężarem pojazdu. Jeżeli zauważyłeś, że samochód jest niższy niż zazwyczaj, prawdopodobnie winne temu są zużyte sprężyny zawieszenia. Ta obniżona wysokość i przemieszczenie obciążeń mają wpływ na ustawienie koła, powodując zmianę jego kąta styku z drogą.
  • Zużyte przeguby lub wahacze – przeguby i wahacze są niezbędnymi elementami zawieszenia. Przeguby współpracują ze zwrotnicą, a wahacze łączą układ jezdny z karoserią. Jeżeli są one w bliskim sąsiedztwie z kołami samochodu to ich uszkodzenie najzwyczajniej ma wpływ na geometrią układu. Uszkodzony układ przeniesienia napędu czy zawieszenia wpływa na nieprawidłową pracę opony, doprowadzając do jej nierównomiernego zużycia.

Jak to się robi:

Mechanik dokładnie sprawdza zawieszenie i sprężyny w celu zlokalizowania powodu nierównomiernego zużycia bieżnika. Jeżeli okaże się, że jest problem z zawieszeniem lub zużytymi obniżonymi sprężynami, należy najpierw naprawić tę usterkę, zanim odda się samochód na ustawianie geometrii kół.

Jak jest to ważne?

Każda usterka związana z oponami jest niezwykle ważna. Opony z nierównomiernym zużyciem bieżnika podatne są na pęknięcie, a samochód nie porusza się w sposób prawidłowy. Ponad to, nierównomierne zużycie bieżnika może oznaczać poważniejszą usterkę, niż tylko przestawiona geometria kół. Im szybciej samochód zostanie skontrolowany przez mechanika, tym niższy może okazać się koszt naprawy.

 


Przeczytaj także

BMW X3 F25 - Cena ustawienia zbieżności kół

BMW X3 F25 - Cena ustawienia zbieżności kół

  Generacja F25 produkowana była w latach 2010-2017. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. Z racji zwiększenia rozmiarów samochodu, model upodobnił się do X5. W 2014 roku auto poddano faceliftingowi. Samochód oferowany był z 4 silnikami benzynowymi od...

więcej

Seat Leon II - Cena ustawienia zbieżności kół

Seat Leon II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkcję Seat Leon II rozpoczęto w 2005 roku. W porównaniu do swojego poprzednika, druga generacja została całkowicie odmieniona stylistycznie. W 2009 roku samochód przeszedł facelifting. W ofercie znalazło się 11 silników benzynowych o mocach od 77KM do 195KM oraz 5 silników diesla od 77...

więcej

Opel Vectra C - Cena ustawienia zbieżności kół

Opel Vectra C - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkcję Opel Vectra C rozpoczęto w 2002 roku, a zakończono sześć lat później w roku 2008. Był to kolejny udany, a zarazem bardzo popularny rodzinny model Opla. W 2005 roku samochód przeszedł facelifting. W ofercie do wyboru było aż 18 silników benzynowych od 1.6 100KM, aż po silnik 3.2...

więcej

Citroen C3 II - Cena ustawienia zbieżności kół

Citroen C3 II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Citroen C3 II pojawił się po raz pierwszy w 2009 roku. Samochód zachował charakterystyczny kształt po swoim poprzedniku. C3 II dostępna była w dwóch wersjach: hatchback oraz minivan. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting jak i również zakończono jego produkcję. W ofercie znalazło się...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę