Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Podwyższona prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym może być oznaką usterki. Warto sprawdzić, czy prędkość obrotowa wraca do normy po rozgrzaniu silnika. Problem może powodować uszkodzony silniczek krokowy, nieszczelności w podciśnieniu, awaria komputera czy uszkodzona przepustnica.
Można powiedzieć, że praca silnika na biegu jałowym w pewnym zakresie pokazuje stan jednostki napędowej. Jakiekolwiek zawahania czy utrzymywanie nieprawidłowej prędkości obrotowej odbiega od normy. Problem z wysokimi obrotami na biegu jałowym może być spowodowany błahostką w postaci uszkodzonego bezpiecznika, ale także bardziej skomplikowaną usterką jak nieszczelny przewód podciśnienia.

Jak regulacja obrotów jałowych?

Prędkość biegu jałowego to prędkość obrotowa silnika z jaką pracuje, gdy napęd jest rozłączony a pedał przyspieszenia nie wciśnięty. Mierzona jest ona w ilości wykonanych obrotów na minutę. Silnik przeciętnego samochodu osobowego utrzymuje prędkość na biegu jałowym na poziomie 600-1000 obr/min.
Silnik regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego, określany także silniczkiem krokowym odpowiada za utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej podczas swobodnej pracy silnika.
Obciążenie silnika różnymi akcesoriami czy wyposażeniem samochodu w postaci klimatyzacji prowadzi do obniżenia jego prędkości obrotowej. W celu kompensacji utraty energii z powodu zasilania tych urządzeń, silnik podnosi prędkość obrotową biegu jałowego.

przepustnica

 

Przyczyny utrzymywania wysokich obrotów:

  • Przepalenie bezpiecznika - w większości pojazdów prędkość obrotowa biegu jałowego jest sterowana przez silnik krokowy. Przepalony bezpiecznik w innych systemach sterowanych elektronicznie może spowodować nieprawidłowe działanie silnika krokowego, prowadząc do utrzymywania wyższej niż normalna prędkości obrotowej silnika.
  • Uszkodzony silniczek krokowy - zadaniem silniczka krokowego jest utrzymywanie i kontrolowanie stałej prędkości biegu jałowego. Silniczek krokowy przeciwdziała także wszelkim dodatkowym obciążeniem silnika w postaci oświetlenia, radia czy klimatyzacji. Może być to spowodowane zanieczyszczeniami w kolektorze dolotowym.
  • Nieszczelne podciśnienie - w silniku z wtryskiem paliwa nieszczelność podciśnienia spowoduje podwyższenie prędkości obrotowej biegu jałowego. Sonda lambda wykryje wyższą zawartość tlenu w spalinach, uznając że mieszanka paliwowo-powietrzna jest uboga. Spowoduje to zwiększenie ilości dostarczanego paliwa, a jednocześnie podniesienie prędkości obrotowej na biegu jałowym.
  • Uszkodzona przepustnica - nieprawidłowo działająca przepustnica może powodować podniesienie prędkości obrotowej, jak również problem z uruchomieniem silnika. Częstą przyczyną jest zanieczyszczony dolot czy popękana rura doprowadzająca powietrze.
  • Awaria komputera - awaria komputera może spowodować wzrost obrotów na biegu jałowym silnika. Jeśli komputer błędnie zinterpretuje odbierane informacje o aktualnej prędkości biegu jałowego, może spowodować dodatkowe jej zwiększenie.

Jak jest to ważne?

Usterka związana z podwyższoną prędkością obrotową silnika powinna być jak najszybciej skontrolowana przez mechanika. Warto zwrócić uwagę na to, czy podwyższona prędkość obrotowa silnika występuje również po jego rozgrzaniu. Jeżeli mimo rozgrzania, prędkość obrotowa nie spada do normalnej wartości, należy umówić się na wizytę do warsztatu samochodowego.

 

Przeczytaj także

Nissan X-Trail (I, II, III) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Nissan X-Trail (I, II, III) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Nissan X-Trail to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Edge, Kia Sorento, Honda CR-V, Hundai Santa Fe, Peugeot 5008, Renault Koleos i Skoda...

więcej

Toyota Yaris II - Cena wymiany filtra powietrza

Toyota Yaris II - Cena wymiany filtra powietrza

Toyotę Yaris drugiej generacji produkowano w latach 2005 - 2011. W porównaniu do swojego poprzednika sylwetkę auta zmodernizowano, lecz pomimo to przypominała Toyotę I generacji. Pojazd sklasyfikowano jako auto małe. W 2009 roku Yaris II podano faceliftingowi. Do oferty trafiły 3 silniki...

więcej

Toyota Rav4 II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Toyota Rav4 II - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...

więcej

Fiat 500 II - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Fiat 500 II - Cena wymiany tarcz hamulcowych

  Fiat 500 II zaprezentowano w 2007 roku, po ponad 30 latach od zakończenia produkcji jego poprzednika. Auto odziedziczyło stylistyczne cechy po pierwszej generacji modelu. Nowa "500" zaklasyfikowana jest jako auto mniejsze, należy do segmentu samochodów typu A. Fiat 500 II zdobył tytuł...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty