Co zrobić, gdy olej cieknie spod pokrywy zaworów?

Wyciek spod pokrywy zaworów może obniżyć poziom oleju silnikowego i narazić elementy silnika na szybsze zużycie. Dodatkowo zabrudzenia spowodowane przez wyciekający olej mogą wpłynąć na proces spalania i poprawną pracę silnika. Wymiana uszczelki pokrywy zaworów nie jest skomplikowaną i bardzo czasochłonną czynnością z uwagi na to, że to najwyzszy punkt silnika, dlatego nie warto zwlewać z wizytą w warsztacie.

Najczęściej wykonana z gumy lub korka, uszczelka pokrywy zaworów pomaga uszczelnić szczelinę między pokrywą zaworów, a górną częścią silnika. Kiedy uszczelka jest na swoim miejscu, zapobiega wyciekaniu oleju na zewnątrz silnika. Z powodu ogromnego ciepła wytwarzanego przez silnik, uszczelki pokrywy zaworów mogą z czasem ulec zniszczeniu, powodując nieszczelności.

 

Jak działa uszczelka pokrywy zaworów?

Pokrywa zaworów silnika jest zazwyczaj najwyższą częścią silnika i jest oznaczona albo nazwą producenta, albo typem silnika. Uszczelka pokrywy zaworów ma zastosowanie, ponieważ metalowa pokrywa zaworów nie przylega wystarczająco mocno do metalowej górnej części silnika. Materiał gumowy lub korek z uszczelki pokrywy zaworów zapewnia dobre uszczelnienie i zapobiega wyciekaniu oleju z górnej części silnika.

Trwałość uszczelki pokrywy zaworów nie jest określona na cały okres eksploatacji samochodu, dlatego powinna być monitorowana w czasie każdej obsługi. Sprawdzenie oleju wokół pokrywy zaworów jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów z czterocylindrowymi silnikami, ponieważ istnieje zwiększone prawdopodobieństwo, że olej może zalać otwory świec zapłonowych, powodując wypada zapłonu. Wycieki oleju mogą spowodować uszkodzenie silnika i powinny być natychmiast usunięte.

pokrywa zaworów

Przyczyny wycieku spod pokrywy zaworowej:

  • Wydmuchana uszczelka pokrywy zaworów - Ogromne ciepło wytwarzane przez silnik może spowodować, że uszczelki pokrywy staną się kruche i z czasem ulegną zniszczeniu.
  • Uszkodzona pokrywa zaworów - Podczas wymiany uszczelki pokrywy zaworów mechanik powinien również sprawdzić pokrywę zaworów, aby upewnić się, że są nienaruszone. Uszkodzenie pokrywy zaworów może również spowodować wyciek oleju.

Jak to się robi:

Mechanik przeprowadza dokładną kontrolę komory silnika i określa źródło wycieku. Jeśli źródło wydaje się pochodzić z uszczelki pokrywy zaworów, mechanik demontuje pokrywę zaworów i uszczelkę. Różne silniki wymagają różnych uszczelek. Źle dopasowana uszczelka nie będzie w stanie dobrze uszczelnić układu.

Po zamontowaniu nowej uszczelki mechanik sprawdza pokrywę zaworów, aby upewnić się, że jest całkowicie nienaruszona. Jeśli nie, mechanik zastępuje pokrywę zaworów i sprawdza poziom oleju silnikowego. Jeśli w silniku pojawi się wyciek oleju z powodu uszkodzenia pokrywy zaworów, w układzie smarowania może być mało oleju. Mechanik następnie uruchamia silnik i ponownie sprawdza uszczelkę pokrywy zaworów, aby upewnić się, że została poprawnie zainstalowana i nie przecieka.

Jak jest to ważne?

Chociaż mały wyciek oleju może nie wydawać się poważnym problemem, może prowadzić do potencjalnie niebezpiecznych i potencjalnie kosztownych napraw. Aktywne podejście do utrzymania żywotności silnika powinno obejmować sprawdzenie wycieków oleju wokół pokrywy zaworów. Jeśli wycieki oleju zostaną wykryte wcześniej, mechanik może dokonać niezbędnych napraw i uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem. Wszelkie wycieki oleju powinny być traktowane poważnie i powinny być zgłaszane mechanikowi.

 


Znajdź warsztat i umów wizytę