Układ klimatyzacji w samochodzie nie jest niezbędny do przemieszczenia się z punktu A do B, jednak może wpłynąć on znacznie na jego komfort. Jeżeli zdarzy Ci się jechać z niewydajnym lub całkowicie niesprawnym układem klimatyzacji, zgłoś się do warsztatu samochodowego. Sprawna klimatyzacja pomoże Ci komfortowo przetrwać podróże w upalne dni, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo Twoje i innych użytkowników drogi. Jazda z niesprawnym układem klimatyzacji może doprowadzić do kosztownych awarii. Warto jak najszybciej rozwiązać problem.
Najbardziej ogólnie mówiąc, układ klimatyzacji działa na zasadzie celowej manipulacji temperaturą i ciśnieniem czynnika chłodniczego, oraz ich bezpośrednimi zależnościami. Na początku układ podnosi ciśnienie czynnika chłodniczego poprzez sprężanie go, podnosząc razem z ciśnieniem jego temperaturę. Następnie czynnik chłodniczy przepływa przez skraplacz, który zmienia go w gorącą ciecz pod wysokim ciśnieniem. Kolejny element na drodze czynnika chłodniczego to osuszacz, gdzie usuwana jest wilgoć i zanieczyszczenia. Na koniec temperatura czynnika chłodniczego zostaje obniżona za pomocą zjawiska rozprężania, które odbywa się w parowniku. Jednocześnie czynnik chłodniczy zmienia ponownie swój stan skupienia na gazowy. Wentylator dmuchając powietrzem przez parownik, dostarcza je do kabiny o dużo niższej temperaturze.
Aby zrozumieć proces chłodzenia powietrza w samochodzie trzeba skorzystać z pojęcia ciepła utajonego. Jest to energia pobierana lub oddawana przez powietrze lub inne substancje, kiedy woda zmienia swój stan skupienia. Dla porównania, po wyjściu człowieka z wody w upalny dzień, woda na skórze zaczyna parować. Chłód odczuwalny na skórze wynika z odprowadzania ciepła utajonego z ciała.

Są to podstawowe elementy układu klimatyzacji występujące w każdym samochodzie. Jedynie sposób serwisowania konkretnych elementów może różnić się w zależności od producenta.
Mimo, że usterkę układu klimatyzacji może spowodować każdy jego element, powodując zmniejszenie wydajności lub kompletny brak chłodzenia, to warto wiedzieć, że są pewne powtarzające się usterki, będące częstymi sprawcami niesprawności. Głównym problemem jest zbyt mała ilość czynnika chłodniczego. Mimo, że czynnik chłodniczy potrafi przeniknąć do środowiska, to z reguły za jego brak odpowiadają wycieki w którymś z elementów układu klimatyzacji. Ciągłe uzupełnianie czynnika chłodniczego nie rozwiąże trwale problemu.
Mechanik wykonuje inspekcję wzrokową układu klimatyzacji, oraz sprawdza czynnik chłodniczy i jego ewentualne wycieki za pomocą odpowiednich narzędzi. Wykonuje test elementów sterujących nawiewem sprawdzając prawidłowy przepływ powietrza. Następnie sprawdza pozostałe elementy układu, gdy zidentyfikuje określone objawy i usterki.
Układ klimatyzacji wykorzystuje bardzo wysokie ciśnienia i temperatury. Jeżeli zauważysz któryś z powyższych symptomów, najbezpieczniej będzie udać się do warsztatu na kontrolę układu klimatyzacji. Dodatkowo, można uniknąć znacznie większych kosztów naprawy, jeżeli usterka zostanie wykryta w początkowym stadium.
Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od swojego kanciastego poprzednika. Do wyboru w ofercie było 7 silników benzynowych od 1.4 75KM do 2.3 V5...
Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do...
Volvo S60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, BMW serii 3, Mercedes-Benz Klasy C, Saab 9-3 i Lexus IS. Volvo S60 pojawia się z...
Najnowsza generacja modelu C4 jest produkowana od 2010r. Pojazd jest wyłącznie produkowany w odmianie 5-drzwiowego hatchbacka. Inne odmiany przeniesiono na serię DS. W ofercie występują 4 silniki benzynowe od 95KM do 130KM oraz silniki diesla od 92KM do 150KM.