Hamulce są w każdym aucie jeśli nie najważniejszym to jednym z najważniejszych układów odpowiadających za bezpieczeństwo pasażerów. Nasze bezpieczeństwo zależy w głównej mierze od jego stanu. Regularne sprawdzanie należy do podstawowych elementów obsługi technicznej pojazdu.

Znajdź warsztat i umów wymianę hamulców
Przeglądaj 79067 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców mechanika.
Stan klocków hamulcowych można sprawdzić po zdjęciu kół. Można to zrobić przy okazji sezonowej zmiany kół. Należy zwrócić uwagę na grubość okładzin ciernych oraz na to czy są zużyte równomiernie po obu stronach tarczy hamulcowej. Nierównomierność stopnia zużycia może świadczyć o złej pracy i stanie prowadnic lub zacisków hamulcowych. Zły stan prowadnic może w skrajnym przypadku doprowadzić do zablokowania hamulców podczas nagłego hamowania. Pamiętać trzeba aby przy wymianie klocków hamulcowych nie kierować się tylko ceną ale przede wszystkim jakością klocków. Klocki najtańszych zamienników wykonane są często z miernej jakości surowców co w bezpośredni sposób przekłada się na ich skuteczność. Materiał kiepskich klocków nie gwarantuje spełnienia wymogów producenta i zdecydowanie wydłuża drogę hamowania przez to, że mają zmniejszoną odporność na przeciążenia zarówno mechaniczne jak i termiczne.
Jeśli chodzi o weryfikację stanu tarcz hamulcowych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Tarcze podobnie jak klocki ulegają naturalnemu zużyciu w procesie eksploatacji pojazdu. W trakcie eksploatacji ulegają one stopniowemu ścieraniu a gdy dochodzą do granicznej grubości należy je wymienić podobnie jak klocki gdyż poniżej tej grubości nie spełniają swojej roli ani nie gwarantują bezpieczeństwa. Absolutnie jest to wymagalny parametr bardzo często pomijany przez mechaników - „bo tarcze są jeszcze dobre”. Odpowiednia ich grubość ma bezpośredni wpływ na zdolność kumulacji i odprowadzania ciepła powstającego podczas hamowania. Zbyt cienkie tarcze tracą te zdolności obniżając tym samym skuteczność hamowania.
Tarcze hamulcowe są narażone na deformacje powstałe wskutek zarówno błędnego montażu przez niewykwalifikowanych serwisantów jak również przez złą eksploatację i przegrzanie. Najczęstszym objawem jest przenoszenie wibracji i drgań na kierownicę podczas hamowania – jest to objaw informujący o niemal pewnej deformacji tarcz. Przekraczanie dopuszczalnej temperatury pracy układu hamulcowego prawie zawsze prowadzi do trwałego uszkodzenia tarcz. Główną przyczyną deformacji jest powstawanie bicia osiowego wskutek np. zastosowania materiałów niskiej jakości lub deformacji wskutek przegrzania. Inną kwestią jest niezwykle ważna kwestia prawidłowości montażu tarcz i klocków hamulcowych. Należy bezwzględnie przestrzegać procedur z tym związanych. Pozwala to uniknąć wielu usterek i ewentualnych reklamacji.

Na trwałość układu i jego stan ma również długotrwały postój pojazdu. Powierzchnia tarcz pokrywa się wówczas korozją co wpływa na szybsze zużycie zarówno tarcz jak i klocków. Gdy auto jest długo nieeksploatowane warstwa rdzy jest gruba i znika dopiero po kilkukrotnym hamowaniu - oczywiście hamowanie nie jest efektywne i droga hamowania niebezpiecznie się wydłuża. W skrajnych sytuacjach możliwe jest pęknięcie promieniowe powstałe na części roboczej tarczy. Podczas jazdy słyszalne są wtedy cykliczne stuki podczas hamowania. W sytuacji całkowitego zużycia klocków hamulcowych jest ryzyko uszkodzenia powierzchni tarczy metalową podstawą klocka, która bezpośrednio trze po tarczy niszcząc ją nieodwracalnie.
Podsumowując - trzeba regularnie kontrolować stan układu hamulcowego aby uniknąć większych kłopotów z jego użytkowaniem, a przede wszystkim zagwarantować użytkownikom samochodu bezpieczną podróż bez niespodzianek. Należy powierzyć to specjalistom mającym odpowiednie szkolenia i wiedzę na ten temat, pamiętając o tym, że to na nas jako kierowcach spoczywa bezpośrednia odpowiedzialność za stan naszego auta.
Wszelkie wady, które występują w układzie hamulcowym są uznawane za dyskwalifikujące. Wadliwe bądź zużyte tarcz trzeba wymienić na nowe, a jednocześnie z nimi trzeba wymienić także klocki, aby układ hamulcowy pracował prawidłowo i elementy zużywały się w sposób prawidłowy. Nie można oszczędzać na tarczach hamulcowych i klockach - wybierajmy produkty renomowanych producentów.
Pamiętajmy o tym, że wydłużenie drogi hamowania zaledwie o 5 metrów to jest dokładnie tyle ile wynosi długość przejścia dla pieszych.
Mitsubishi ASX to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2010 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu razem z kilkoma liftingami, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Nissan Qashqai, Skoda Yeti, Kia Sportage i Dacia...
Mitsubishi Outlander to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2003 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, SEAT Ateca, Skoda Karoq...
Seat Altea to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2004 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Opel Zafira i Renault Scenic. Seat Altea pojawia się z napędem...
Mercedes CLA C117 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2013 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i shooting brake. Głównymi konkurentami modelu jest Lexus CT, Audi A3 i Volvo V40. Mercedes CLA C117 pojawia się z napędem...